Dansk CIO: Der er alt for meget fokus på oppetid og udgifter

Begreber som oppetid og total cost of ownership (TCO) hører fortiden til, mener Martin Börjesson, CIO i DSB, der i stedet vil måle på den værdi, it skaber.

Artikel top billede

It handler om langt mere end oppetider og total cost of ownership - der skal mere fokus på værdiskabelsen, mener både DSB og NNIT.

Et centralt tema i de fleste danske it-afdelinger er, at man vil have mere fokus på digital innovation og værdiskabelse.

Ønsket om at være spydspids for den digitale fremtid kræver dog et opgør med vanetænkning på it-fronten - og at man retter fokus det rette sted hen.

Det mener CIO i DSB, Martin Börjesson, der forklarer, at man grundlæggende bør anskue it-investeringerne på en anderledes måde, end mange virksomheder traditionelt har gjort:

"Det er ikke længere relevant at have et mål med oppetiden. Det er det samme med det der forbandede TCO-begreb (total cost of ownership, red.). Jeg vil ikke have TCO, for det er dødt. Jeg vil have time to value."

Martin Börjesson uddyber sit budskab:

"Oppetid er et begreb fra fortiden. Jeg skal ikke have ros, fordi mit SAP-system kører klokken 3 i nat. 'Lost production' er en langt bedre måde at måle på. Hvis vindmøllen ikke kører, når det virkelig blæser, skal du have tæsk."

"Og så har jeg en personlig vendetta mod TCO-begrebet. Vi skal væk fra det. Hvis man bruger det, så må målet vel være nul i TCO?" lyder det retoriske spørgsmål fra DSB-CIO'en.

Læs også: It-chefens 2015: Derfor skal du droppe kontrol-rollen og finde visionerne frem

Man må ikke glemme det helt basale

Martin Börjesson tilføjer dog samtidig, at man man skal have styr på alt det grundlæggende it-arbejde, før man kan træde frem på scenen og indtage en hovedrolle i fremtidens digitalisering af virksomheden.

"Hvis man overhovedet skal kunne være spydspids, så er man nødt til at have en god baggrund. Den baggrund er blandt andet, at man har en meget, meget stabil drift. Det er den forventning, der er fra forretningen - det grundlæggende udgangspunkt," siger han.

CTO i NNIT, Karsten Fogh Ho-Lanng, er enig og forklarer, at man som CIO sammen med it-organisationen skal gøre sig fortjent til at spille en mere central rolle i forretningen:

"Du skal levere stabil it, og hvis det ikke virker, får du heller ikke lov til at være med til de andre ting. Hvis man gerne vil spille spydspids-rollen og være med til at lave forretningsudvikling, så skal it levere den kvalitet, som forventes."

Karsten Fogh Ho-Lanng, mener, ligesom Martin Börjesson fra DSB, at mange it-organisationer skal blive bedre til at fokusere på værdiskabelse frem for omkostninger.

It-afdelingen indtager en ny rolle

Han henviser til NNIT's årlige Forventningsbarometer, der bygger på svar fra 62 it-beslutningstagere. Rapporten viser blandt andet, at 85 procent af respondenterne forventer, at forretningen i 2015 vil "kræve øget involvering fra it-afdelingen i den strategiske og digitale forretningsudvikling."

"Nu skal man pludselig til at have andel i ikke bare it-budgettet, men i et forretningsudviklingsbudget, produktudviklingsbudget, marketingbudget. Der er det nogle helt andre ting, der tæller, og en helt anden værdiskabelse, man skal demonstrere. Det er ny opgave for it-afdelingen."

Karsten Fogh Ho-Lanng mener, at det skift kræver, at man kan dokumentere og formidle en it-mæssig værdi, der rækker længere end til det åbenlyse:

"Det er ikke nyt, at it skal være mere forretningsorienteret, men it er begyndt at skulle spille en anden rolle i forretningen. Der kommer et pres på it for at forstå, hvad det er for et digitalt produkt, der skal bygges."

Hvordan måler man værdien af it?

NNIT's undersøgelse blandt it-beslutningstagerne viser, at anvendelsen af metrikker til vurderingen af it's performance varierer ganske meget. Men har man først indset, at it kan og skal skabe forretningsværdi, skal den anden del også følge med: 

"Jo mere virksomheden ser it som en forretningsudviklende ressource, desto mere skal man væk fra en kostbaseret afregningsmodel til en værdibaseret model," står der blandt andet i NNIT-rapporten. 

"Management reporting og intranet er traditionelle kanaler, men måske ikke de mest involverende metoder til at kommunikere it's impact på forretningen." 

"Det er ligeledes interessant, at 20 procent tilkendegiver, at de ikke kommunikerer værdien af it til resten af organisationen. Det kan skyldes, at man ikke ved, hvad man skal kommunikere, eller at man vurderer, at det, man kan måle, ikke har interesse for resten af organisationen," står der videre.

Læs også: It-chefens 2015: Derfor skal du droppe kontrol-rollen og finde visionerne frem

Sådan arbejder DSB med værdiskabelse

Martin Börjesson beskriver, hvordan man i DSB forsøger at sikre, at forretningen får et øget kendskab til den værdi, it skaber - og til hvordan it kan hjælpe virksomheden til forretningsmæssige fornyelser.

"Vi har blandt andet to personer, der er ambassadører for it-afdelingen, og som fanger alt det, der sker på gangene. Det er vigtigt at komme ud og skabe en forståelse for, at vi laver it, fordi det skaber en værdi i forretningen."

"Jeg har også bedt forretningen komme med de vigtigste mål, de har for 2015, så jeg kan tage dem ind i mine mål. Der står eksempelvis, at selvbetjeningen skal gå fra 77 procent til 80 eller 81 procent. Det kan ikke ske i forretningen, uden at jeg understøtter det," lyder det fra CIO'en.

Martin Börjesson sammenfatter it-organisationens rolle på følgende måde:

"I det daglige er du med til at eksekvere og videreudvikle forretningens idéer og ønsker, men derudover skal du kunne tage teten med at drive virksomheden i den rigtige retning med digitale tiltag og ny teknik."

Den nye CIO-rolle

Samtidig mener han, at der ikke er nogen vej uden om et opgør med det massive omkostningsfokus, der har præget mange it-organisationer i det seneste årti:

"Man er nødt til at flytte sig væk fra en forventning om, at man hele tiden skal bruge mindre og mindre - faktisk skal vi forvente, at vi skal bruge mere og mere. Men vi skal gøre det på det rigtige."

Martin Börjesson forklarer, at DSB rent budgetmæssigt er skruet sådan sammen, at han som CIO kun har budget til at drifte it, mens pengene til de digitale projekter kommer fra forretningen.

"Det er meget vigtigt, at det ikke bare bliver et tag selv bord. Der skal være gennemsigtighed i forhold til, hvad det koster."

Et skridt ad gangen

Karsten Fogh Ho-Lanng fra NNIT anbefaler, at man som CIO begynder at fokusere mere på rollen som rådgiver for forretningen.

"Men for at komme derhen, er man nødt til at tage nogle skridt. Man er nødt til at have bygget den kompetence i sin it-organisation."

"En anden del handler om forretingens evne til at sætte mål, som man kan omsætte til digital handling. Det er også en modningsproces."

"Man skal vise noget konkret værdi og vise, hvad det er, it rent faktisk gør," lyder det fra CTO i NNIT, Karsten Fogh Ho-Lanng.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job