Artikel top billede

Slut med reduceret moms for e-bøger: For e-bøger er ikke bøger, men it-service, fastslår EU

Selv om man kan slippe med mindre moms-takster for bøger, skal man fremover betale fuld moms af e-bøger i Europa. For e-bøger ikke slet ikke bøger, lyder det fra EU.

Det er slut med at sælge e-bøger til reduceret moms i Europa.

Sådan lyder det fra EU, der nu forbyder forhandlere i Europa at sælge e-bøger ud fra den betragtning, at det er bøger, som mange steder i Europa sælges moms-frit.

E-bøger, der downloades, er nemlig ikke bøger, lyder det fra EU-domstolen, men derimod it-service. Og dermed skal der betales moms af tjenesten.

Danmark og Bulgarien

Dommen fra EU-domstolen kommer ikke til at berøre Danmark, da Danmark og Bulgarien hidtil har været de eneste lande i Europa, der har opkrævet lavere eller ingen moms på bøger end på andre produkter.

Mange EU-lande opereret med meget forskellige moms-takster på forskellige produkter. Du kan se en liste over taksterne her.

Frankrig har hidtil eksempelvis opereret med moms på 5,5 procent på e-bøger, mens Luxembourg har opereret med moms på tre procent - begge takster modsvarer moms-taksten på fysiske bøger.

Men det gælder kun, hvis e-bogen leveres på et fysisk medie som en cd eller en USB-stick, fastslår EU nu.

Downloades den via internettet, er det ikke en bog, men en service.

Den almindelige momstakst er i Frankrig ellers 20 procent og i Luxembourg 17 procent.

Læs også:

Danske biblioteker fordobler antallet af e-bøger med et fingerknips.

It-giganten Amazon: Vi har lige ansat 6.000 nye folk i EU - og det er ikke nok.

Moms-regning på vej til it-virksomheder - lover det ikke rammer kunderne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere