Google i stor aktion: Vil være standard-søgemaskine i Firefox

Google sidder tungt på det globale marked for søgemaskiner, men det er slet ikke nok for søgegiganten, der nu starter kampagne i Firefox-browseren.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Verdens suverænt mest udbredte søgemaskine, Google, starter nu en målrettet kampagne for at øge markedsandelen yderligere.

Google har udset sig Firefox-brugerne som den nye målgruppe, hvilket betyder, at en del af brugerne nu bliver mødt med en stor reklame over deres søgeresultater med teksten: "Switch your default search engine to Google."

Det skriver searchengineland.com.

Når man i dag henter Firefox som dansk bruger, er Google allerede standardsøgemaskine, men open source browseren Firefox har siden november kørt med Yahoo som standard-søgemaksinen i blandt andet USA.

Yahoos aftale med Mozilla fik Yahoos markedsandel til at stige, men nu slår Google altså igen ifølge searchengineland.com.

Så meget fylder Google

Det er ellers ikke, fordi Google står og mangler brugere.

Ifølge Statcounter ligger Google på globalt plan i dag på en markedsandel på 87,8 procent, mens Bing har andenpladsen med 4,45 procent, og Yahoo ligger på 3,73 procent.

Her i Danmark er Googles dominans endnu mere markant, da selskabet ifølge FDIM-statistikken har en markedsandel på 96,29 procent.

Bing har i øjeblikket andenpladsen i Danmark med en beskeden markedsandel på 1,54 procent, mens Yahoo ligger på 0,88 procent.

Læs også:

Ny søgemaskine vil lade dig styre resultaterne

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S