Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Sådan skal data-analyse gøre dansk transportfirma til en bedre forretning

Interview: Danske Fragtmænd skal med it og solid data-analyse i gang med at optimere forretningen. Der er masser af muligheder for at høste nye gevinster. Se her, hvordan det ifølge it-udviklingschef Peer Omann skal ske.

Microsoft Convergence, Atlanta, USA: Erhvervslivet er inde i skarp konkurrence om at kunne finde på nye, innovative løsninger og arbejdsgange, som kan øge kvaliteten for både virksomhedens og dens kunder.

Her spiller it en væsentlig rolle, og første skridt er indsamling og analyse af virksomhedens data.

Her har ikke mindst cloud'en og den stigende sammensmeltning af ellers traditionelt opdelte it-systemer skabt grobund for helt nye værktøjer og en helt ny form for data-baseret gennemsigtighed.

Det kan du læse mere om her: Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af en helt ny type systemer

Alting smelter sammen - nye datamuligheder

På Microsofts netop overstående Convergence-konference har netop sammensmeltningen og data-udvekslingen mellem virksomheds-systemer som Office 365, Sharepoint og Microsofts Dynamics ERP- og CRM-systemer været helt øverst på dagsordenen.

Systemerne bliver mere og mere komplekse og sammensatte og får dybere og dybere integration med indkøbssystemerne, HR, kunde-service og de øvrige enterprise-systemer, der kan bidrage med data.

Microsoft kalder det for 'intelligente business-systemer,' og de vil efter selskabets mening være motoren under en meget stor forandrings-bølge i erhvervslivet, hvor de store virksomheder i stor stil vil begynde at ændre deres arbejdsgange, fokus-områder, strategier og meget andet, fordi de pludselig vil kunne stå med helt ny viden og helt nye data i hånden.

En af disse virksomheder er det danske logistik-firma Danske Fragtmænd, der alt i alt håndterer 25 fragt-terminaler, en række lagerhoteller samt 1.600 lastbiler og cirka 3.000 ansatte.

Selskabet søsatte for nogle år siden en ambitiøs it-plan, hvor man sagde endegyldigt farvel til et old school stifinder-anarki i selskabets Microsofts-miljø.

Ind kom i første omgang Office 365 og SharePoint, og senest har selskabet implementeret Dynamics AX 2012, der med tiden skal erstattes af det kommende Dynamics 7.

Kursen er sat mod en tid, hvor Danske Fragtmænd vil forsøge at høste udbytte af de avancerede analyse-værktøjer i Microsoft teknologier.

Salgsfolkene skal udnyttte CRM-systemets nye muligheder for data-indsamling til at bevæge sig tættere på den enkelte kundes forhold allerede inden første kontakt.

"Vores vision er, at vores kunder med det næste CRM selv skal have adgang. ERP og CRM smelter jo sammen, og processerne foregår på tværs af systemerne. Det kan give salgsfolkene mulighed for lynhurtigt at skabe sig overblik over den enkelte kunde - med eksempelvis reklamationer, hvordan vores performance ligger og så videre. Det vil give sælgerne en helt anden måde at arbejde på," siger Danske Fragtmænds it-udviklingschef, Peer Omann.

Ifølge ham har Danske Fragtmænd længe indsamlet data i stor stil.

Det gælder eksempelvis fuld log over de enkelte bilers køremønstre og geopositioner, priser, kundeforhold, reklamationer, hvilke varer, der bliver fragtet hvornår, bemandings- og ordremønstre på fragt-terminalerne og en række andre ting.

"Vi samler simpelthen alt op lige nu, og det skal vi nu til at kapitalisere på," siger Peer Omann.

Forudsigelser

Nogle af de interessante muligheder i de intelligente og sammenbunde systemer handler for Danske Fragtmænd om forudsigelser.

Det gælder for eksempel bemandingen på de forskellige fragt-terminaler, hvor selskabet for tiden har et pilot-projekt i gang.

Danske Fragtmænd har nemlig en grund-stamme af medarbejdere, som suppleres af indkaldte vikarer til peaks.

"Men nogle gange oplever terminal-lederne, at de giver nogle medarbejdere fri, men så er nødt til at trække en dyr vikar ind bagefter. Med det rette værktøj vil vi kunne forudsige udviklingen," siger Peer Omann.

Forecast-systemet anvender blandt andet historiske data samt udviklingen inden for de seneste uger i det sæson-betonede logistik-marked, ligesom systemet også indarbejder data om ugedage, ordre-beholdning og lignende til at komme med et kvalificeret bud på bemandings-behov.

Der er også andre muligheder i forudsigelser.

Danske Fragtmænd lejer nemlig typisk trailere til lastbilerne og har leasing-kontrakter af forskellig længde.

"Det her vil åbne for, at vi kan blive bedre til at forudsige, hvor mange trailere vi får brug for på et givent tidspunkt i fremtiden. Så dermed vil vi kunne indgå aftaler om trailer-leje på bedre vilkår end når det sker med kortere varsel," siger Peer Omann.

Er en god kunde nu også en god kunde?

Alle virksomheder har store kunder, som fylder mere end de øvrige kunder i kraft af deres ordremængder og lignende.

I de fleste virksomheder er det imidlertid uklart, hvor meget de enkelte kunder bidrager med til virksomheden, når alle omkostninger og alle ressource-træk er trukket fra.

Sådan er det også i Danske Fragtmænd. Men det skal der laves om på med de nye kraftige it-systemer i hånden.

"Vi skal til at kigge på, hvor meget hver kunde egentlig fylder," siger Peer Omann.

Danske Fragtmænd foretrækker, at kunderne anvender selskabets selfservice i stedet for at ringe.

Tommelfinger-reglen er, at alle varer leveres fra dag til dag. Alligevel ringer bestemte kunder ofte alligevel for at tjekke, hvornår præcist deres forsendelse ankommer.

"Og det trækker jo ressourcer ud af service-afdelingen. Så her vil vi få et værktøj, der kan give os grundlag til at tage en dialog med disse kunder, så vi kan få enten minimeret eller afdækket deres behov for at ringe. Og så kan vi jo også få synliggjort om dem, som vi troede var gode kunder, nu egentlig også er rentable kunder," siger Peer Omann.

Danske Fragtmænd kan allerede i dag følge de forskellige markeders udviklingsmønstre ved at kigge nærmere på mængden og arten af de varer, der transporteres.

Ifølge Peer Omann vidste selskabet for nogle år siden, da finanskrisen i 2008 var på trapperne, for eksempel meget tidligt, at der var en krise på vej, da fragtmængderne begyndte at falde, fordi der ikke blev solgt så mange varer.

Danske Fragtmænd er nu i gang med at forsøge at strukturere og indarbejde disse data-typer i selskabets fremadrettede forretning.

"Vi kan jo i princippet tydeligt se, hvilke firmaer, der vækster, og dermed kan vi også se, hvilke brancher, der vækster. Og dermed kan vi også få en ide om, hvor vi skal forsøge at hente nye kunder - nemlig i vækst-brancherne," siger Peer Omann.

Han fortæller, at disse ting endnu ikke er på plads.

"Men det kommer de, og jeg tror, at det vil ske inden for de næste to år," siger han.

Det er den enkelte fragtmand, der er tilknyttet Danske Fragtmænd, som i dag disponerer de enkelte biler.

Det betyder, at det er den enkelte fragtmand, der hele tiden vurderer, hvilken af hans biler og chauffører, der skal sendes hvorhen, når der indgår en ordre fra Danske Fragtmænd.

Her forestiller Peer Omann sig, at Danske Fragtmænd på sigt vil kunne anvende alle de tilgængelige data til et smart it-system, der via kendskab til kunder, biler, ruter, gods-størrelse og lignende, lynhurtigt vil kunne foreslå fragtmanden den smarteste fordeling.

"Det er jo bare ens egen fantasi, der sætter begrænsningerne. Samt organisationen bagved. For det gælder jo om at vælge rigtigt, så man ikke stresser organisationen. Og så skal der være en gevinst for forretningen," siger han.

Uanset hvad er der ingen vej uden om at springe på de nye systemer og deres intelligente metoder til at skabe ny viden og nye processer.

"I bund og grund mener jeg, at man ikke har noget valg. Man er nødt til at hoppe med på toget, for det gør konkurrenterne. Men man er nødt til at være kritisk og altid sikre sig, at der er en gevinst for forretningen med de nye løsninger, som man finder på," siger han.

Læs mere fra Microsoft Convergence:

Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer

Microsoft: Derfor er det godt at opgradere og udsende nye versioner af Dynamics hele tiden

Dansk it-topchef flyttede hele familien til USA: Sådan er det at arbejde i Amerika

Microsofts Azure tager stort spring: Skal være platform for internet of things

Microsoft: Nu er det slut med Internet Explorer