Artikel top billede

Superstjerne-parade ved lanceringen af Tidal. Fra venstre: Madonna, Deadmau5 og Kanye West. Skærmdump fra Tidal.com.

Superstjerner lancerer egen streamingtjeneste - men bliver hånet og kritiseret for tjenesten

Tidal er navnet på en ny streamingtjeneste, som flere musikalske superstjerner står bag. Lanceringen af Tidal i New York er dog ikke gået stille af sig, og stjernene bliver blandt andet kaldt bindegale.

Rapperen Jay Z er sammen med andre musikalske superstjerner klar med en musiktjeneste, der skal tage kampen op mod etablerede streamingtjenester fra Spotify, Google og snart Apple.

Navnet på tjenesten er Tidal, som Jay Z for nyligt fik med, da han i januar for 385 millioner kroner købte musiktjenesten WiMP. 

Tidal-tjenesten er nu blevet relanceret under stor medie-ståhej i fællesskab med superstjerner som Madonna, Rihanna og Daft Punk, efter servicen oprindeligt gik i luften sidste efterår.

Tidal tilbyder musik fra selskaber, der hovedsageligt er ejet af superstjernerne selv og til priser, som ligger noget højere end de etablerede streamingtjenester.

Priserne på Tidal ligger således på 10 dollar - knap 70 kroner - for komprimerede versioner af numrene, mens du skal betale næsten 140 kroner for CD-kvalitet.

Det skriver New York Times.

"De er bindegale" 

Oveni den pris får forbrugerne så også lige en moralprædiken fra Jay Z, som sammen med konen Beyonce menes at have syv milliarder kroner at rutte med.

"Folk respekterer ikke musikken og devaluerer den rent faktisk. Folk føler, at musik er gratis, mens de gerne vil betale 40 kroner for en flaske vand. De kan drikke gratis af vandhanen, og det er godt vand. Alligevel er de villige til at betale for vand, og sådan er tankegangen bare," siger han ifølge Billboard.com.

New Yorker-bloggen Gawker er ikke sen til at kritisere superstjernernes nye musiktjeneste, der ifølge bloggen ser ud til at have det ene hovedformål at fede deres konti yderligere op.

Under overskriften 'Verdens mest berømte musikere har lige været værter for en skrupskør pressekonference' skriver bloggeren Sam Biddle, at superstjernerne helt har mistet jordforbindelsen.

"De tror, at du er villig til at betale op mod den dobbelte pris af andre streamingtjenester til deres streamingmusiktjeneste, fordi de er bindegale," lyder skudsmålet fra Gawker-bloggeren.

"Det er dyrere, fordi det er 'højere kvalitet' og 'kunstner-ejet', hvilket jo er vigtigt, da Usher, Daft Punk og Madonna har levet i armod alt for længe, og det er på tide at betale dem tilbage," fortsætter kritikken.

Stjernene på dollarsedlerne

Tidal-musikservicen har heller ikke forbigået det sociale medie Twitter.

Her skriver en bruger, at Tidal mest af alt minder om et klassisk, halvkreativt, kapitalistisk projekt med musikstjerner på dollarsedlerne - da servicen ligner noget, der er skabt for dem og ikke deres fans.

"Selvfølgelig er der ikke noget galt med det, men I skal lade være med at behandle jeres publikum som idioter undervejs," skriver Twitter-brugeren Marc Gomes.

Ifølge New York Times tager Spotify konkurrencen fra den nye spiller på streamingmarkedet med knusende ro.

"Vi synes, at det er godt for kunstnere og musikselskaber at være på Spotify, da det er her, at musikfans er. Vi har tillid til, at det også er der, at kunstnere og selskaberne ønsker at være," siger Spotify-talsmand Jonathan Price ifølge New York-avisen.

I dag har Tidal godt en halv million betalende brugere via det samme moderselskab som norske Wimp, mens Spotify har over 60 millioner brugere, hvoraf godt 15 millioner betaler for servicen.

Eksklusivt materiale

Ligesom Spotify vil Tidal betale kunstnerne, når deres musik bliver spillet, og det er ifølge Tidal-folkene et beløb, der er højere end hos konkurrenter som Spotify.

Jay Z sagde ved stjernelanceringen, at Tidal vil udgive eksklusivt materiale, hvilket inkluderer videoer, sjældne studieoptagelser og stjernernes egne playlister og deres møder med fans.

Hvorvidt det betyder, at musikalske superstars som Alicia Keys, Kanye West og andre vil trække deres musik fra andre streamingtjenester som eksempelvis Youtube, melder de amerikanske medier intet om.

Du kan se superstjernernes egen promovering af deres nye streamingtjeneste her:

Læs også:
Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Magtkamp på tv-markedet: Streaming betyder helt nye spilleregler




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere