Netflix sætter prisen efter piraternes priser

Piratkopiering er en vigtig faktor, når prisen for streaming-abonnementet skal fastsættes. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Piratvirksomhed er en af de største konkurrenter til streaming-tjenesten Netflix.

Samtidig biddrager piraterne også til at lægge retningslinjer for Netflix' virksomhed eksempelvis med værdifuld information om, hvilket indhold der er værd at satse på.

Nu fortæller Netflix, at piratvirksomheden også har betydning for et andet centralt aspekt, nemlig prissætningen af selskabets streaming-tjeneste.

Oplysningerne kom frem i et interview med tjenestens ledelse i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for det første kvartal.

Det skriver TorrentFreak.

Lader piratkopiering sætte prisen

"Piratkopiering er styrende for priserne i områder med stor piratvirksomhed uden for USA. Vi ønsker ikke at sætte prisen for højt i disse områder, da vi er nødt til at konkurrere med piraterne," siger Netflix' finansdirektør David Wells.

Tidligere har Netflix udråbt en tjeneste som Popcorn Time, der ulovligt men gratis streamer indhold, som en de store udfordringer for firmaet.

Læs også: Nye fildelingssites: Kan blive vildere end Pirate Bay

Med andre ord ser det ud til, at piraterne biddrager til at holde priserne på streaming-tjenestens indhold nede.

David Wells ønsker dog ikke at fortælle hvilke lande eller regioner, hvor det fungerer i praksis.

Strategien er da også ud til at virke i en hvis grad for Netflix.

Selskabet fortæller nemlig også, at piratkopiering mindskes i de regioner, hvor selskabet etablerer sig.

VPN er mindre alvorligt

Netflix-bossen kommenterede også på VPN-fænomenet, som mange brugere anvender for at få adgang til tjenestens indhold i regioner, hvor indholdet som udgangspunkt ikke er tilgængeligt, ved at omgå regionsspærring.

Læs også: Sådan får du adgang til den amerikanske udgave af Netflix

Det spejdertrick har Netflix øjensynlig et ret afslappet forhold til i praksis.

"At benytte VPN for at tilgå eksempelvis indhold i Amerika, men samtidig betaler for det, er et langt mindre problem end piratvirksomhed. Det er ikke noget vi opmuntrer til, men det er samtidig vældig vanskeligt at opdage, fordi VPN er en ganske effektiv måde at skjule sine spor på," lyder vurderingen fra tjenestens boss, Reed Hastings.

Læs også:
Snyd ikke dig selv: Få mere ud af Netflix, Spotify, Office og iTunes

VPN-pirateri er næppe strafbart - men du kan stadig brænde fingrene

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil