Nu viser ny turbo-standard til WiFi for alvor tænder

Ny standard, der giver langt hurtigere WiFi-netværk, er for alvor begyndt at slå igennem og baner dermed vejen for højere hastigheder på de trådløse netværk.

WiFi er fortsat et uhyre vigtigt udgangspunkt for vores trådløse dagligdag, og hastigheden på netværket er stadig et af de områder, hvor der er plads til forbedringer.

Den nyeste WiFi-standard, 802.11ac, der bringer betydelige hastighedsforbedinger med sig, er heldigvis nu for alvor begyndt at slå igennem.

ABI Research fortæller i en ny markedsanalyse, at markedet for WiFi-udstyr voksede med fem procent sidste år, og at netop ac-standarden nu for alvor er begyndt at vise tænder på markedet.

"Forsendelserne af enheder, der understøtter 802.11ac-standarden, steg betydeligt i i 2014 og repræsenterede over 11 procent af de de totale forsendelser af adgangspunkter," oplyser ABI.

Den fremgang for ac-standarden betyder en mindre tilbagegang for den aldrende 802.11n-standard, der faldt med tre procent på markedet sidste år.

"En ny generation af 802.11ac-produkter ventes at hente markedsandele i de kommende år. ABI Research forventer, at næsten 71 millioner 802.11ac-adgangspunkter vil blive sendt på markedet i 2015."

Læs også: Tre problemer med dit WiFi: Det kan du gøre ved det

Disse hastigheder kan man opnå
Samtidig fremhæver ABI, at den næste standard til WiFi, 802.11ad, kommer til at understøtte hastigheder på hele 7 Gbps, nu også for alvor er i støbeskeen hos producenterne af udstyr til trådløse netværk.

Det er dog fortsat ac-standarden, der er den nye WiFi-darling, og efterhånden som router-firmaerne og producenterne af alle vores digitale enheder spytter flere og flere ac-produkter på markedet, vil WiFi-hastighederne også blive øget ganske betragteligt.

"En generel hastighedsmåling på et almindeligt netværk i rimelig nærhed på et access-punkt ville vise en stor forskel på to til tre gange hurtigere hastigheder med 802.11ac i forhold til 802.11n," har Lasse Haizmann, der er account manager i firmaet D-Link, tidligere forklaret til Computerworld.

Ac-standarden understøtter hastigheder på op til 3,5 Gbps, mens forgængeren, 802.11n, kunne klare op til 600 Mbps.

Kabler slår stadig WiFi
Selvom de potentielle hastigheder med WiFi altså stiger, så er der stadig et generelt problem med, at en del af internet-hastigheden går tabt, når man skifter kablerne ud med en trådløs router.

Undersøgelser har vist, at WiFi-brugerne i gennemsnit mister omkring 30 procent af download-hastigheden og rammes af en 10-20 procent højere latency (forsinkelse), end det er tilfældet, hvis man i stedet kobler på med et kabel.

Man kan dog gøre en del for at minimere problemerne - læs mere om det her.

Læs også:

Tre problemer med dit WiFi: Det kan du gøre ved det

Sådan! Ac-standard tredobler hastigheden i dit trådløse netværk

Ny rapport advarer: Sådan kan hackere ramme fly via WiFi i kabinen



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar med Miracle 42 og Red Hat

På dette webinar får du indblik i, hvorledes Hyperconverged Infrastructure fra Red Hat forenkler storage, netværk og servere i én enkelt løsning, som er nem at implementere og drifte – og ikke mindst med kæmpe besparelser. Ingen tomme managements slides men derimod et realistisk indblik i, hvordan du kan optimere dine kunders datacenter – og ikke mindst differentiere din og deres forretning.

28. maj 2020 | Læs mere


Digitalt event: Få mere ud af Dynamics 365 - Del 1

En formiddag med fokus på Microsoft Dynamics 365. Bliv klogere på de nye muligheder og få inspiration til, hvordan du får endnu mere forretningsmæssig værdi med Microsoft's cloud-baserede forretningsapplikationer.

02. juni 2020 | Læs mere


Kom godt i gang med Microsoft Teams.

Microsoft Teams er den nye samarbejdsplatform for internt og eksternt samarbejde, når I skal kommunikere og samarbejde på tværs i teamet eller afdelingerne. På denne morgenbriefing får du en introduktion til Microsoft Teams og programmets mange muligheder, så du kan få et overblik over hvordan, man kan anvende programmet til en mere effektiv arbejdsdag.

03. juni 2020 | Læs mere






Premium
Visma e-conomic fortsætter vækstridt trods coronakrise: "Vi kommer i hvert fald til at vokse sammenlignet med 2019"
Visma e-conomic kom ud af 2019 med fremgang på alle nøgletal. Topchef Mads Rebsdorf forudser nu, at vokseværket fortsætter på trods af coronakrisens påvirkning på erhvervslivet.
Computerworld
IBM fyrer tusindvis af medarbejdere i stor fyringsrunde
Med IBM’s nytiltrådte topchef ved roret fyrer selskabet nu tusindvis af medarbejdere i stor fyringsrunde, der sigter blandt andet efter at gøre selskabet mere agilt.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu
Der er stadigvæk mange ledige it-job. Vi har fundet en række spændende lederstillinger, som du kan søge med det samme.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.