Nordea efter en hel stribe it-problemer: Ja, det er pinligt

Mange Nordea-kunder er efterhånden hårdt prøvede, efter en uge, hvor banken har været ramt af en hel række it-problemer. Læs her, hvad banken nu gør for at stramme op.

Hos Nordea græmmer man sig over, at flere af bankens kunder i de seneste dage har været kastet ud i et økonomisk morads som følge af it-knas hos det store pengeinstitut.

Først var den gal med lønudbetalingerne i sidste uge, derefter var blandt andet netbanken presset på kapacitet.

Det hele kulminerede så i dag, hvor Nordea Pay-kunderne med debitkort havde bøvl med afstemningen af deres konti.

Míseren fik så mange til at ringe til bankens telefonservice, der derefter brød sammen.

"Vi er pinligt bevidste om, at en del kunder må være godt trætte af banken lige nu. Der er kun én vej frem, og det er at arbejde stenhårdt på at analysere incidenterne og løse de problemer, der har været," forklarer Nordeas pressechef Stephan Ghisler-Solvang til Computerworld.

Problemet er løst
Dagens problem startede i morges og udsprang af et systemnedbrud, der fik den konsekvens, at Nordea Pay-kundernes konto-afstemninger blæste som blade i vinden.

Mere konkret drejede det sig om registrering og afstemning af betalinger, de såkaldte reservationer og clearinger, der var problemet.

"Systemnedbruddet bevirkede, at dagens clearinger af reservationerne tog flere timer, hvilket først blev løst klokken 13:26," fortæller Stephan Ghisler-Solvang.

"Derfor kan nogen kunder i løbet af dagen have oplevet, at de ikke havde penge på kontoen, selvom de måske reelt havde det," fortsætter han.

Telefonbanken gik ned
Pressechefen fortæller, at under normale omstændigheder ringer kunder ind og får afstemt den slags problemer manuelt. 

Måske skal du dog vente lidt lige netop i dag.

For flere Nordea-kunder har ringet til banken, og på grund af kø-dannelsen benyttede flere ring-tilbage-til-mig-funktionen, der blev overbelastet og fik hele telefonsystemet til at bryde sammen.

Stephan Ghisler-Solvang undskylder for de mange it-fejl med følgende bemærkning:

"Det nytter ikke noget, at vi har meget kompetente kunderådgivere, når de basale it-systemer og servicefunktioner ikke virker."

Task force sat på sagen
Samtidig oplyser han, at Nordea er i fuld sving med at kulegrave de seneste dages nedbrud.

"En task force er lige nu gået i gang med at analysere de to uafhængige episoder for at finde ud af, hvad der skal til, så vi ikke en anden gang kører med så snævre marginer igen," siger Nordeas pressechef.

"Vi ved godt, at der må være grænser for kundernes tålmodighed," tilføjer han.

Læs også:

Nordea havnet i ny byge af it-problemer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital konference: Digitale forretningsløsninger 2020 - processer og teknologier, der øger bundlinien

Den digitale transformation har potentialet til at ændre virksomhedernes forretningsmodeller - og til at forandre forbindelsen til både slutbrugere og leverandører. For stadig flere virksomheder ligger vægten i forretningerne derfor i stadig højere grad på selve kundeoplevelsen og værdiskabelsen for brugeren. På denne heldagskonference får du derfor indspark og viden om, hvor du kan sætte ind, hvis du skal komme på omgangshøjde med de bedste digitale forretningsløsninger og skabe mest mulig værdi for din forretning med ny teknologi, der øger bundlinien.

21. oktober 2020 | Læs mere


Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere






Computerworld
Muligt Apple-kup: Der er tre gode grunde til, at iPhone 12 kan blive usædvanlig billig
Apple løfter sløret for et nyt kuld af smartphones i aften. Der kan komme en mindre prisbombe iblandt dem.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Styrk virksomheden med en effektiv omkostningsstrategi
Det har aldrig været mere påkrævet at kaste et kritisk blik på virksomhedens indkøbs- og omkostningsstruktur og undersøge, hvilke processer og aftaler, der kan optimeres. Det gælder både i almindelighed – en optimeret omkostningsstruktur kan trods alt aflæses direkte på bundlinjen. Men det er særligt kritisk for de mange virksomheder, der ser ind i et marked præget af stigende usikkerhed som følge af manglende transparens og af usikkerheden om, hvilke konsekvenser pludselige politiske indgreb kan få for afsætnings- og konkurrencesituationen. Der er eksempelvis store potentielle gevinster at hente ved at bygge velfungerende strukturer omkring indkøb og samarbejde med underleverandører. Blandt andet i form af realtidsbaseret indsigt i omkostningsstrukturen, herunder i potentialet for forbedringer, samt i form af en styrket forsyningskæde.