Nordea efter en hel stribe it-problemer: Ja, det er pinligt

Mange Nordea-kunder er efterhånden hårdt prøvede, efter en uge, hvor banken har været ramt af en hel række it-problemer. Læs her, hvad banken nu gør for at stramme op.

Artikel top billede

Hos Nordea græmmer man sig over, at flere af bankens kunder i de seneste dage har været kastet ud i et økonomisk morads som følge af it-knas hos det store pengeinstitut.

Først var den gal med lønudbetalingerne i sidste uge, derefter var blandt andet netbanken presset på kapacitet.

Det hele kulminerede så i dag, hvor Nordea Pay-kunderne med debitkort havde bøvl med afstemningen af deres konti.

Míseren fik så mange til at ringe til bankens telefonservice, der derefter brød sammen.

"Vi er pinligt bevidste om, at en del kunder må være godt trætte af banken lige nu. Der er kun én vej frem, og det er at arbejde stenhårdt på at analysere incidenterne og løse de problemer, der har været," forklarer Nordeas pressechef Stephan Ghisler-Solvang til Computerworld.

Problemet er løst

Dagens problem startede i morges og udsprang af et systemnedbrud, der fik den konsekvens, at Nordea Pay-kundernes konto-afstemninger blæste som blade i vinden.

Mere konkret drejede det sig om registrering og afstemning af betalinger, de såkaldte reservationer og clearinger, der var problemet.

"Systemnedbruddet bevirkede, at dagens clearinger af reservationerne tog flere timer, hvilket først blev løst klokken 13:26," fortæller Stephan Ghisler-Solvang.

"Derfor kan nogen kunder i løbet af dagen have oplevet, at de ikke havde penge på kontoen, selvom de måske reelt havde det," fortsætter han.

Telefonbanken gik ned

Pressechefen fortæller, at under normale omstændigheder ringer kunder ind og får afstemt den slags problemer manuelt. 

Måske skal du dog vente lidt lige netop i dag.

For flere Nordea-kunder har ringet til banken, og på grund af kø-dannelsen benyttede flere ring-tilbage-til-mig-funktionen, der blev overbelastet og fik hele telefonsystemet til at bryde sammen.

Stephan Ghisler-Solvang undskylder for de mange it-fejl med følgende bemærkning:

"Det nytter ikke noget, at vi har meget kompetente kunderådgivere, når de basale it-systemer og servicefunktioner ikke virker."

Task force sat på sagen

Samtidig oplyser han, at Nordea er i fuld sving med at kulegrave de seneste dages nedbrud.

"En task force er lige nu gået i gang med at analysere de to uafhængige episoder for at finde ud af, hvad der skal til, så vi ikke en anden gang kører med så snævre marginer igen," siger Nordeas pressechef.

"Vi ved godt, at der må være grænser for kundernes tålmodighed," tilføjer han.

Læs også:

Nordea havnet i ny byge af it-problemer

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste IT-Specialist til Center for CNE-Operationer?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job