Nordea havnet i ny byge af it-problemer

Nordea er igen i dag ramt af massive it-problemer, der umiddelbart ikke har forbindelse til de sidste dages it-bøvl med løn-udbetalinger. Denne gang ser det ud til, at der ikke er dækning på flere kunders konti.

Artikel top billede

En ulykke kommer sjældent alene. 

Det gælder i høj grad for Nordea, efter banken i sidste uge havde massive udfordringer med at få udbetalt kundernes løn som følge af data-forsinkelser hos Nets

For i dag opstået nye it-problemer for Nordens største bank. 

Risikerer skæg i postkassen 
Denne gang drejer det sig om forsinkelser på reserverede beløb, der hidrører Nordea Pay-kundernes betalinger - det vil sige kunder med debitkort, der førhen gik under navnet Visa Electron. 

Problemerne opstod fra morgenstunden, da der skete et programnedbrud hos Nordea - umiddelbart uden forbindelse til sidste dages it-bøvl - hvorefter reservationerne på Nordea Pay-kundernes konto i flere tilfælde trækker ud i timevis. 

Så hvis eksempelvis en Nordea Pay-kunde køber et tv til 3.000 kroner, bliver der reserveret et beløb på kundens konto på 3.000 kroner. Det beløb bliver normalvis afstemt ganske hurtigt i en såkaldt clearing. 

Hvis reservationen derimod ikke bliver clearet/fjernet, kan Nordea Pay-kundens betaling risikere at blive afvist og vedkommende kan så stå med skægget i postkassen nede hos tv-forhandleren frem for at hænge en fladskærm op på væggen. 

Det skyldes, at det rent afstemningsmæssigt kan se ud som om, der ikke er dækning på kontoen. 

Går amok på Facebook
Flere Nordea Pay-kunder har i de seneste timer raset ud på Facebook over de manglende reservationer. 

Blandt andre skriver en Nordea Pay-kunde således: 

"Jeg forstår det ikke, havde 700 for et par timer siden, og nu står kontoen i minus, for jeg mine penge tilbage senere eller hvad? Mine ting er blevet betalt, jeg gidder ikke betale 2 gange, hvad foregår der?"

En anden kunde formulerer sine frustrationer på et mindre pænt engelsk: 

"That's fucked up Nordea, now I'm really considering to change my bank!"

Nordea selv skriver på sine Facebook-profil, at problemerne forventes at være løst inden klokken 14 i dag. 

Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra Nordea om, hvorvidt det tidsestimat rent faktisk holder. 

Læs også: 
Nordea efter en hel stribe it-problemer: Ja, det er pinligt


Kan ikke bruge kortet
Pressechef hos Nordea, Stephan Ghisler-Solvang skriver i en mail til Computerworld, at banken løbende forsøger at informere sine kunder på netop Facebook, da der i skrivende stund er lange ventetider på telefonbanken. 

"Konsekvensen lige nu er, at nogle kunder med Nordea Pay ikke kan bruge kortet, fordi reservationerne ikke er blevet clearet, selvom der er penge kortet," skriver Nordea-pressechefen videre. 

Han forklarer desuden, at det umiddelbart ikke er alle Nordea Pay-kunder, der er ramt af de langvarige reservationer, og det derfor er svært at udtale sig konkret om omfanget. 

Han gentager budskabet om, at alle reservationer burde være slettet inden klokken 14 i dag, hvorefter alt burde være nogenlunde normalt igen. 

Læs også:
Nordea efter stort løn-koks: Derfor var hele paletten af it-systemer ramt

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Røde Kors

    Data & Digitalisation Officer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse