Nordea havnet i ny byge af it-problemer

Nordea er igen i dag ramt af massive it-problemer, der umiddelbart ikke har forbindelse til de sidste dages it-bøvl med løn-udbetalinger. Denne gang ser det ud til, at der ikke er dækning på flere kunders konti.

Artikel top billede

En ulykke kommer sjældent alene. 

Det gælder i høj grad for Nordea, efter banken i sidste uge havde massive udfordringer med at få udbetalt kundernes løn som følge af data-forsinkelser hos Nets

For i dag opstået nye it-problemer for Nordens største bank. 

Risikerer skæg i postkassen 
Denne gang drejer det sig om forsinkelser på reserverede beløb, der hidrører Nordea Pay-kundernes betalinger - det vil sige kunder med debitkort, der førhen gik under navnet Visa Electron. 

Problemerne opstod fra morgenstunden, da der skete et programnedbrud hos Nordea - umiddelbart uden forbindelse til sidste dages it-bøvl - hvorefter reservationerne på Nordea Pay-kundernes konto i flere tilfælde trækker ud i timevis. 

Så hvis eksempelvis en Nordea Pay-kunde køber et tv til 3.000 kroner, bliver der reserveret et beløb på kundens konto på 3.000 kroner. Det beløb bliver normalvis afstemt ganske hurtigt i en såkaldt clearing. 

Hvis reservationen derimod ikke bliver clearet/fjernet, kan Nordea Pay-kundens betaling risikere at blive afvist og vedkommende kan så stå med skægget i postkassen nede hos tv-forhandleren frem for at hænge en fladskærm op på væggen. 

Det skyldes, at det rent afstemningsmæssigt kan se ud som om, der ikke er dækning på kontoen. 

Går amok på Facebook
Flere Nordea Pay-kunder har i de seneste timer raset ud på Facebook over de manglende reservationer. 

Blandt andre skriver en Nordea Pay-kunde således: 

"Jeg forstår det ikke, havde 700 for et par timer siden, og nu står kontoen i minus, for jeg mine penge tilbage senere eller hvad? Mine ting er blevet betalt, jeg gidder ikke betale 2 gange, hvad foregår der?"

En anden kunde formulerer sine frustrationer på et mindre pænt engelsk: 

"That's fucked up Nordea, now I'm really considering to change my bank!"

Nordea selv skriver på sine Facebook-profil, at problemerne forventes at være løst inden klokken 14 i dag. 

Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra Nordea om, hvorvidt det tidsestimat rent faktisk holder. 

Læs også: 
Nordea efter en hel stribe it-problemer: Ja, det er pinligt


Kan ikke bruge kortet
Pressechef hos Nordea, Stephan Ghisler-Solvang skriver i en mail til Computerworld, at banken løbende forsøger at informere sine kunder på netop Facebook, da der i skrivende stund er lange ventetider på telefonbanken. 

"Konsekvensen lige nu er, at nogle kunder med Nordea Pay ikke kan bruge kortet, fordi reservationerne ikke er blevet clearet, selvom der er penge kortet," skriver Nordea-pressechefen videre. 

Han forklarer desuden, at det umiddelbart ikke er alle Nordea Pay-kunder, der er ramt af de langvarige reservationer, og det derfor er svært at udtale sig konkret om omfanget. 

Han gentager budskabet om, at alle reservationer burde være slettet inden klokken 14 i dag, hvorefter alt burde være nogenlunde normalt igen. 

Læs også:
Nordea efter stort løn-koks: Derfor var hele paletten af it-systemer ramt

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S