Menneskelig fejl bag digital post-brøler hos Skat: 230.000 virksomheder har modtaget forkert brev

En menneskelig fejl i et Excel-ark hos Skat gjorde, at 230.000 danske virksomheder onsdag modtog digitale post-beskeder, som egentlig var beregnet til andre virksomheder.

Skat udsendte onsdag den glædelige nyhed til de danske virksomheder om, at de nu kan indberette deres selvangivelse for 2014 i det spritnye tast-selv-selskabsskattesystem.

Desværre opstod der en menneskelig fejl undervejs.

Fejlen betød, at 230.000 selskaber har modtaget digitale post-beskeder, der er adresseret til andre virksomheder.

Rod i indbakkerne
Computerworld har således modtaget flere mails fra undrende regnskabsansvarlige, der har grublet godt og grundigt over modtageren på det digitale brev, som de onsdag modtog fra Skat i deres digital post-indbakke.

"Skat har problemer med brevfletning/elektronisk post. De sender beskeder ud til andre end den tilsigtede modtager. Vi har intet at gøre med det firma, som brevet er stilet til," lyder det fra fra en vinforhandler.

"Jeg har i dag modtaget et (heldigvis uskyldigt og ikke-følsomt) brev fra Skat i min e-boks, som har en helt anden virksomhed som den ønskede modtager. Jeg er for kort tid siden blevet ringet op af et tredie firma, som har modtaget min tilsvarende meddelelse fra Skat," er beskeden fra et holding-selskab.

Menneskelig fejl bag
Skat forklarer til Computerworld, at 230.000 selskaber har modtaget digitale post-beskeder med andre modtagernavne end deres egen virksomhed.

Her lyder det, at årsagen til brevrodet er en menneskelig fejl.

Baggrunden er, at en medarbejder havde glemt at låse kolonnerne i det store Excel-ark med virksomhederne, hvor blandt andet de 230.000 selskabers navne og CVR-numre figurerer.

"Kolonnerne med firmanavne og CVR-numre er blev forskudt i forhold til hinanden, og det er derfor, at de 230.000 digitale breve er sendt ud med fejl," forklarer pressemedarbejder hos Skat, Thomas Lungholt, til Computerworld.

Ny meddelelse i dag
Han fortæller, at Skat har fået rettet op på fejlen.

Der vil derfor dag vil blive sendt en enslydende besked ud om virksomhedsselvangivelsen for 2014 - denne gang med de rette adressater.

"Vi skriver også i en bemærkning, at virksomhederne skal se bort fra den digital post, de i går modtog fra Skat," fortæller Thomas Lungholt.

Strammer op
Flere virksomheder lufter bekymring over, om Skat monstro vil sende mere følsomme oplysninger ud til virksomhederne, så de eksempelvis risikerer at modtage konkurrenternes årsopgørelser eller lignende.

Skat beroliger med, at der internt vil blive strammet op på afsendelsesprocedurerne.

Den opstramning betyder blandt andet et grundigt dobbelttjek af forsendelser, inden der trykkes på 'send'-knappen, så lignende fejl kan undgås fremover.

Læs også:
Minister vil rydde op i Skats største it-skandale

Kæmpe-usikkerhed om regning for it-oprydning i Skat

Har tabt til e-mailen: Post Danmark omlægger sin forretning




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud strategy 2020 - fokus på management teknologier til hybrid cloud og multi cloud samt compliance aspektet

På Cloud Strategy 2020 tegner vi billedet af en cloud-verden, der strækker sig langt ud over landegrænserne, og hvor mange valg skal træffes, hvis du skal have fuldt udbytte. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

29. september 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

30. september 2020 | Læs mere


Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Hybrid infrastruktur giver Jutlander Banks medarbejdere mere tid til kunderne
Hos Jutlander Bank sørger den nye, hybride infrastruktur fra HPE for, at bankens kunderådgivere i dag kan bruge væsentlig mere tid hos den enkelte kunde. I denne kundecase kan du få indsigt i hvordan IT-chef Kim Meling Christensen har oplevet samarbejdet med Atea og HPE – samt hvilke kundevendte fordele og muligheder for automatisering som det har givet.