Smartphones er små super-computere: Så kraftig er en Samsung S6

Vores smartphones er små super-computere, som i dag er langt kraftigere end en bærbar for et par år siden.

Artikel top billede

Den nyeste Samsung Galaxy S6 er den kraftigste smartphone til dato. 

Udstyret med en 14nm octocore-processor fra Samsung - Quadcore 1,5GHz & 2,0GHz -  samt tre gb ram giver alt alt for meget kraft i forhold til, hvad du nogensinde får brug for i en smartphone - med mindre du omdanner den lille telefon til en super-computer.

For vores smartphones er langt mere kraftige, end vi nok lige går og tror.

Det amerikanske hjælpe-site, Expert-Exchange, har regnet på tallene, og sammenlignet forskellige smartphones regnekraft ud fra FLOPS - Floating Operations Per Seconds - og firmaet har sammenlignet super-computere, wearables og smartphones fra de sidste 60 år.

Og der er virkelig sket noget.

Faktisk er processorkraften fra den første computer til nutidens bedste supercomputer steget med en faktor 1.000.000.000.

Det kan illustreres ved, at en iPhone 4 fra 2010 er lige så kraftig som den hurtigste supercomputer i 1985, Cray-2.

Et andet eksempel er, at en iPhone 6 er lige så kraftig som en Playstation 2, mens en Samsung Galaxy S6 er fire gange kraftigere end netop en Playstation 2. 

Herunder kan du se hele Experts Exchanges infograf.

Blandt andet er det en sjov sammenligning, at et Pebble ur, et af de mest populære smartwatches, er lige så processorstærk som en Nintendo 64, 1997 mest populære spillemaskine.

Læs også: Test: Samsung Galaxy S6 Edge er en Samsung-telefon, som faktisk er flot - og hurtig

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Lessor Group

Business Analyst for our Danløn Scrum team

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly