Artikel top billede

Claus Hagen Nielsen fra COWI på scenen til Mobile Wave-konferencen. Billeder: Kim Stensdal

Fuld fart på mobil-udviklingen: Derfor storsatser COWI og DSB på nye apps

Reportage: Den næste mobile bølge ruller nu ind over de danske virksomheder, og COWI og DSB er allerede i fuld sving med nye apps og mobile løsninger.

Reportage: Mobility er efterhånden ikke noget nyt punkt på agendaen hos danske CIO'er og it-organisationer, der på forskellig vis forsøger at favne smartphones, tablets og - inden længe - også de nye wearables.

Men hvor mobile strategier for få år siden typisk fokuserede på hardware-enhederne, og det først og fremmest handlede om at indkøbe smartphones og tablets til medarbejderne, så man kunne  stille mail og kalender til rådighed på de nye platforme, så er der nu kommet helt andre boller på mobil-suppen.

De nye mobile initiativer var hovedtemaet på den tredje udgave af Computerworlds Mobile Wave-konference, der fandt sted tirsdag i København.

For den næste mobile bølge ruller nu, og hvis man vil ride med på den, kræver det både viljen, modet og evnen til at forstå de forretningsmæssige muligheder, der ligger gemt i mobilteknologi.

"Det nytter ikke noget at være 'last mover'. Det får man ikke credit for nogen steder," lød det fra Claus Hagen Nielsen, CIO i COWI, og vinder af titlen Årets CIO i 2014.

"Det kan godt være at man nogle gange får lidt tæsk, når man er first mover - men jeg tror også på, at der ligger en gevinst i det," sagde han fra scenen.

Mange mobile udfordringer

Claus Hagen Nielsen kunne både berette om COWI's satsninger på collaboration og intranet på de mobile platforme og om løsninger til 3D-fremvisninger.

"Det bliver mere og mere aktuelt at finde smartere måder at arbejde på, fordi der kommer så mange nye teknoogier."

"Vores mobile strategi handler om at kunne levere nogle løsninger, der fungerer, lige meget hvor man er, og lige meget hvilken device, man har," fortalte han de 150 tilhørere.

Og selvom COWI på mange områder er en first mover-virksomhed, hvad angår mobile løsninger, er netop en global virksomhed som COWI også nødt til at tage højde for de mest grundlæggende udfordringer ved mobility:

"Vi er en relativ gammel virksomhed, og vi opererer worldwide. Det er i det perspektiv, man skal tænke mobility - og det er ikke altid lige simpelt. Det er ikke alle steder, at der er 3G og 4G hele tiden."

Læs også: COWI tester det nye Skype for Business: Skal udrulles til 6.500 brugere

Claus Hagen Nielsen havde samtidig en interessant pointe om, at man skal huske på, at det ikke er nok at stille mobile løsninger til rådighed.

It-organisationen skal også kunne levere den nødvendige support.

"Hvis man ikke kan supportere sine folk, der er mobile, kan det være ligefyldigt. Der er masser af brugere, der stadig laver fejl 40, og dem skal der være nogen til at supportere. Vi skal være det gode eksempel ved at arbejde distribueret selv," lød det fra COWI-CIO'en.

En konkret COWI-app

Claus Hagen Nielsen fortalte om nogle af de nødvendige teknologier til distribueret arbejde, heriblandt Lync/Skype, smartphones og apps, high performance computing graphics, netværkskapacitet, SharePoint, ProjectWise, mobile device management og naturligvis selve it-infrastrukturen.

Han lagde vægt på, at collaboration er afgørende både internt i COWI og i forhold til eksterne partnere, og at de mobile platforme her spiller en central rolle.

"Mobilitet skaber noget nyt og fjerner noget af det kultur-gab, der er i en global virksomhed. Det bliver pludselig lettere at arbejde sammen. Vi kalder det unified collaboration - det er meget mere end at tale sammen, det er at samarbejde sammen," lød det fra Claus Hagen Nielsen på Mobile Wave-konferencen.

"Held kommer af, at jo mere man arbejder med tingene, jo heldigere bliver man. Og det har vi gjort ved at få folk til at arbejde med vores SharePoint, hvor vi evner at dele vores viden med kunder og partnere."

Et konkret eksempel på en mobil løsning fra COWI er "The COWI Mobile App" - en intern app, der indeholder alt fra nyheder fra intranettet, bl.a. med push-beskeder på lås-skærmen, til svar på på ofte stillede it-spørgsmål og service desk-funktionen.

Selv tidsregistreringen for de 6.500 ansatte forsøger COWI nu også at gøre mobil, da der ligger et betydeligt potentiale i en sådan løsning.

DSB sætter tempoet i vejret med apps

Læs også: DSB starter idéforum efter kommentarer fra Computerworlds læsere

CIO i DSB, Martin Börjesson, der er nomineret til titlen Årets CIO 2015, havde også et indlæg om DSB's mange mobile satsninger, der både er rettet mod kunderne og mod de interne brugere.

"Mobile first er ganske naturligt for os, for det er de færreste hos os, der har et fast skrivebord," forklarede Martin Börjesson.

"Hos os drejer mobility sig om at forbedre vores processer og effektivitet og om at forbedre vores arbejdsgange."

Martin Börjesson kunne - ligesom COWI's CIO - også berette om udfordringerne på den mobile rejse.

"Jeg har et ganske stort legacy, som jeg som så mange andre virksomheder skal tage højde for," forklarede han blandt andet.

Satser 100 procent på iOS-platformen

DBS, der allerede i dag har en række interne og eksterne apps i drift og storsatser på mobile enheder til medarbejderne, har også allerede gjort sig vigtige erfaringer, som andre kan lære af.

"Man skal ikke proppe alle funktioner og processer ind i samme app," lød det blandt andet fra Martin Börjesson med henvisning til, at det er vigtigt at tage udgangspunkt i, at de mobile løsninger skal være lette at anvende for brugerne.

Læs også: Sådan vil Android, iOS og Windows sælge i de kommende år - tror du på forudsigelsen?

Samtidig har DSB-CIO'en nu besluttet, at medarbejderne i DSB fremover skal bruge samme type enhed, så DSB nu går rent iOS med iPhones og iPad.

Han lagde heller ikke skjul på, at det koster penge at skifte ældre Android-produkter ud med den nyeste udgave af iPhone - men det er pengene værd, mener Martin Börjesson:

"Vi skal simplificere og standardisere. Vi skal give vores medarbejdere de nyeste devices."

"Er det det billigste? Nej, det er det ikke - men vi tror på, at det holder længst. Man kan godt købe iPhone 4S til billige penge, men hvor længe holder den så?" lød det fra Martin Börjesson, der også kunne afsløre, at man hurtigt sporer en øget tilfredshed og et øget engagement blandt medarbejderne, når de har de nyeste udstyr i hånden.