Du kommer til at spinde guld, hvis du opfinder lige præcis dén algoritme

Kæmpe forretningsmuligheder for den virksomhed, der opfinder den rette algoritme.

Artikel top billede

Internet of things og big data er nogle af de mest omtalte trends i it-verdenen i de senere år.

Mulighederne er enorme, hvis man forstår at udnytte data på den rigtige måde, og hvem drømmer ikke gerne med om et helt nyt internet, hvor alle maskiner og enheder er koblet sammen og kan styres intelligent og effektivt?

Desværre er den slags visioner lettere at vise i smarte PowerPoint-shows end at realisere i virkeligheden.

Netop derfor kommer algoritmer til træde ind på den store scene i de kommende år.

"Data alene vil ikke blive katalysator for den næste bølge af innovation drevet af it. Den næste digitale guldfeber vil fokusere på, hvordan du gør noget med data, ikke bare hvad du gør med det. Dette er løftet om en algoritme-økonomi," skriver Gartners Peter Søndergaard i et blogindlæg.

Hans analyse går på, at der vil blive skabt en markedsplads, hvor milliarder af algoritmer vil blive blive handlet, og at det være med til at sætte fart på hele maskine-til-maskine-udviklingen.

Læs også: Stor mangel på dataeksperter: Derfor er det et problem for Danmark

Peter Søndergaard, der er global forskningschef og senior vice president i Gartner, sammenligner data med olie. Olie er ikke meget værd, før man finder ud af, hvordan man gør det til brændstof.

"Og det er dette brændstof - proprietære algoritmer, der løser specifikke problemer og fører til handling - der vil være den hemmelig succes-opskrift for organisationer i fremtiden."

Hvorfor udvikle algoritmerne selv?

Peter Søndergaard peger på en sandhed, der måske er ret åbenlys for mange it-folk, men alligevel ikke altid får den berettigede opmærksomhed: At vi ikke kommer ret langt med noget som helst uden de rigtige algoritmer.

Tænk førerløse biler som dem, Google står bag - her er algoritmerne den egentlige opskrift på succes.  

"Og mens vi er ved Google; hvad gør det til et af de mest værdifulde brands i verden? Det er ikke data - det er selskabets bedst bevogtede hemmelighed, dets algoritmer," skriver Peter Søndergaard.

Gartners topanalytiker beskriver i sit indlæg, hvordan et helt nyt marked for algoritmer vil vokse frem i de kommende år, så man eksempelvis kan købe og sælge licenser til algoritmer, der løser bestemte problemer.

Det vil for de fleste virksomheder være både billigere og hurtigere at licensere allerede sksisterende algortimer end at udvikle dem selv, mener han. 

"Dette vil uundgåeligt skabe helt nye markeder, hvor man man kan købe og sælge algoritmer, hvilket vil føre til en gradvist voksende omsætning for eksisterende virksomheder og skabe en hel ny generation af teknologi-specialiserede iværksættervirksomheder."

Læs også:

Stor mangel på dataeksperter: Derfor er det et problem for Danmark

Først ændrede World Wide Web alt: Nu eksploderer et nyt it-marked

Sådan kan nye algoritmer booste din hardware

Så vilde er de nye sensorer: Skaber enorme forretningsmuligheder

Sådan kan super-algoritme revolutionere dit datacenter

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly