Succesraten er elendig på de store it-projekter: Derfor ender de helt galt

Store it-projekter ender alt for ofte galt, så tidsplanen og budgettet overskrides, eller projektet simpelthen må droppes. Her er nogle af de hyppigste årsager.

Artikel top billede

Selvom mange it-organisationer i disse år arbejder hårdt for at blive skarpere og mere effektive, når det kommer til at føre it-projekterne sikkert i mål, så er der stadig alt for ofte knas med projekterne.

Jo større it-projekt, jo større risiko er der for, at det ender med højrøstede stemmer på ledelsesgangen frem for tilfredse og produktive it-brugere.

Her et par tal til eftertanke:

- Er der tale om et stort it-projekt med et budget på over 10 millioner dollars, omkring 66 millioner kroner, er chancen for at få succes med projektet (det leveres til tiden, overskrider ikke budgettet og leverer på de tekniske mål) blot en ud af 10.

- Bliver der tale om en større forsinkelse, kan regningen løbe op i 100 til 170 procent af den oprindelige projekt-investering.

Sådan lyder det i en analyse fra Boston Consulting Group.

Sådan ender it-projekterne

Rådgivningsfirmaet kan samtidig afsløre, hvordan succesraten ser ud for it-projekter generelt (2012-tal).

Her lyder konklusionen, at 18 procent af projekterne ender galt, hvilke konkret vil sige, at de bliver stoppet, ikke bliver færdiggjort, eller at løsningerne ikke bliver anvendt.

43 procent af it-projekterne ender med ikke at have de ønskede funktioner, ikke at blive leveret til tiden, eller ikke at holde det aftalte budget.

39 procent af projekterne ender ifølge Boston Consulting Group som en succes.

Læs også: Nedbrud, fejl og for meget it-makværk: Her er prisen, vi alle betaler

Selvom man i flere i år har hyldet en mere agil tilgang til it-projekter og generelt hellere satser på fem mindre projekter end ét stort, så er det svært helt at undgå de store it-projekter i en tid, hvor mange virksomheder forsøger transformere deres forretninger til den digitale tidsalder.

Derfor ender projekterne galt

Med andre ord er store it-projekter uundgåelige, skriver Boston Consulting Group, der samtidig kan afsløre, hvorfor så mange it-projekter ender galt.

"Store it-projekter er langt sværere at levere med succes end de mindre, fordi et projekts kompleksitet, den gensidige afhængighed og kommunikations-udfordringerne stiger eksponentielt, når et projekt vokser i størrelse."

"Det, der fungerer godt i eksekveringen af mindre projekter, er sjældent tilstrækkeligt i eksekveringen af de store," skriver Boston Consulting Group.

Rådgivningsfirmaet peger blandt andet på følgende årsager til, at store it-projekter ender glat:

- Uerfarne projekt-teams.
- Manglende engagement hos nøglepersonerne. 
- Kravene til projektet er for uklare eller for komplekse.
- Manglende opmærksomhed på de største risici.
- Man lader løsningen gå live, før den er testet tilstrækkeligt.
- Man fejler med at lede udførelsen af prokektplanen.
- Ikke nok fokus på forandringsledelse.

Læs også: To helt centrale begreber er nøglen til din fremtid i it-branchen

Boston Consulting Group har også en række anbefalinger til, hvordan man kan minimere risiciene ved de store it-projekter.

Blandt andet anbefales det, at man forsøger at dele projektet op i flere underprojekter, at man sørger for at de rette projektledere er hentet ind på et tidligt stadie, og at projektteamet fra starten får defineret projektets størrelse, forretningskravene, fordelene og omkostningerne.

Læs resten af anbefalingerne her.

Læs også:

Nedbrud, fejl og for meget it-makværk: Her er prisen, vi alle betaler

To helt centrale begreber er nøglen til din fremtid i it-branchen

Mød tre danske it-afdelinger: Knivskarpt fokus på drift, innovation og projektstyring

Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

It-chefens 2015: Derfor skal du droppe kontrol-rollen og finde visionerne frem

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Kromann Reumert

Legal Tech & AI Engineer

Københavnsområdet

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S