Sådan arbejder Microsoft med bruger-feedback til at designe Windows 10

Microsoft har modtaget millioner reaktioner på Windows 10. Se her, hvordan selskabet arbejder med bruger-feedback til at forbedre Windows 10 efter brugernes ønsker.

Artikel top billede

Der var engang, hvor Microsoft satsede hele butikken, når selskabets udsendte nyt styresystem, og hvor selskabet ikke kunne gøre andet end at krydse fingre for de mange millioner brugeres modtagelse, når selskabet sendte det nye system ud i butikkerne.

Nogle gange gik det godt som eksempelvis med Windows XP. Andre gange gik det ikke godt - som med Vista og Windows 8.

Det kan du læse et eksempel på her: Her er Microsofts største fiaskoer og successer

Sådan foregår det imidlertid ikke længere. Med Windows 10 griber selskabet udviklingen anderledes an for at sikre, at det system, der ser dagens lys, nu også passer til brugernes behov.

Klog af skade har Microsoft fået stablet et meget omfattende feedback-system på benene, som gør, at selskabet løbende kan indsamle reaktioner, forslag og ideer fra millioner af test-brugere.

Det har Microsoft benyttet sig af i stor stil op til den endelige lancering af Windows 10 om få uger.

I en blogpost kaster senior project manager Samer Sawaya fra Windows Feedback lidt lys over, hvordan Microsoft arbejder med feedback fra brugerne.

Du kan læse Samer Sawayas blog-indlæg her.

Her skriver han, at feedback fra brugerne spiller en "nøgle-rolle i design-beslutningerne," som Microsoft har truffet i forbindelse med udformningen af Windows 10.

Microsoft har udsendt de løbende iterationer af Windows 10 til beta-brugerne via Windows Insider Program-ordningen, som interesserede gratis har kunnet tilmelde sig.

Ordningen indeholder blandt andet en app med navnet Windows Feedback, som brugerne kan anvende til at rapportere mangler, fejl og forbedrings-forslag direkte til Microsoft.

Siden Microsoft lancerde den første technical preview af Windows 10 i oktober i fjor, har selskabet modtaget godt tre millioner henvendelser via app'en.

Samtidig har selskabet fået 2,5 millioner svar via selskabets mini-surveys, som dukker op som pop-up-spørgeskemaer under brug af de tidligere Windows 10-versioner.

Alle svarene skubber Microsoft ned i en stor database, som alle de udvikler-teams, der arbejder på Windows 10, har adgang til.

Her kan udviklerne køre søgninger på mange forskellige emner og altså her få et samlet blik på, hvad Microsofts brugere synes om forskellige ting i Windows 10.

Mønstret kan også gå den anden vej. Systemet sørger nemlig også for jævnligt at sende mails til udviklerne med ikke-adresserede henvendelser fra feedback-databasen, som udviklerne så kan kigge på.

Feedback-databasen har været grundlaget for flere ændringer i Windows 10, ligesom Microsoft har rettet flere hundrede bugs som følge af feedback-programmet.

Microsoft har siden 2001 - hvor Windows XP blev lanceret - anvendt bruger-feedback i et eller andet omfang.

Dengang fungerede det ved, at der i styresystemet dukkede en dialogboks op med mulighed for at rapportere problemer til Microsoft.

Fremkomsten af cloud computing har imidlertid givet helt nye muligheder for hyppig og vedvarende opdateringer og justeringer.

Det er noget, der er i meget høj grad har påvirket udviklingsarbejdet af Windows 10, som står til at blive Microsoft sidste store lancering af et samlet styresystem.

I stedet vil Windows 10 løbende modtage justeringer og små-opgraderinger.

Det kan du læse mere om her: Her er den vigtigste melding fra Microsoft: Fire små ord kan få store konsekvenser

Læs også:Microsoft: Derfor er det godt at opgradere og udsende nye versioner af Dynamics hele tiden

Ny rekord for Microsoft: Så mange bruger Windows 10 preview hver eneste dag

Microsoft løfter sløret for Windows 9: Så meget er spil efter bommerten Windows 8

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S