Arbejdsskadestyrelsen på vej i fuld drift efter krav om løsepenge: "Vi har ikke betalt en krone"

Interview: Arbejdsskadestyrelsen er på vej i fuld drift, efter at være blevet afkrævet løsepenge. "Vi har ikke betalt en krone. Det har ikke været på tale," lyder det fra styrelsens it-chef.

Artikel top billede

Arbejdsskadestyrelsen er blevet udsat for et malware-angreb, der har sendt it-systemerne til tælling.

Ondsindet software i form af ransomware har således inficeret styrelsens it-systemer og krypteret informationerne på styrelsens harddiske.

Det kan du læse mere om her: Arbejdsskade-styrelsen lammet: Hackere har låst it-systemerne og kræver løsepenge

Nu har tømmermændene lagt sig, og oprydningsarbejdet er gået i gang i Arbejdsskadestyrelsen.

Peder Wiese, som kontorchef for digitalisering i Arbejdsskadestyrelsen og derved it-chef, hvad var din første følelse, da du fandt ud af, at I var blevet ramt af ransomeware?

"Mine første tanker gik på at få stoppet ulykken. Altså, at vi får lukket vores it-systemer ned så hurtigt som muligt, så ulykken ikke spreder sig," siger Peder Wiese.

"Da vi i mandags opdager, at der er noget, som er helt forkert, trækker vi med det samme den store hovedafbryder til systemerne. Vi bruger Statens It som drift-leverandør, så vi er også nødt til at være i dialog med dem. Men de første tanker gik på at få stoppet systemerne."

Overblik og kommunikation

Hvad gør man som chef i den situation, hvor problemerne tårner sig op?

"Man skal skabe overblik og kommunikere meget enkelt og klart, og vi etablerede hurtigt en krisestyringsstab. Her mødes vi og koordinerer aktiviteterne og kommunikationen til hele huset og Statens It."

Hvordan skete ulykken?

"Vi får løbende meldinger fra Statens It om status, men vi ved det ikke med sikkerhed endnu. Vi har haft vores fokus på at reetablere systemerne i det sidste halvandet døgn," siger han.

"Med hensyn til det ramte område er der tale om en almindelig brugers adgang til vores fællesdrev, og altså ikke til de bagvedliggende servere og personlige informationer. På fællesdrevet ligger dokumenter og Excel-filer samt de skabeloner, vi anvender."

Hvordan kommer i på fode igen. Har I betalt for at få låst op til data?

"Nej, vi har ikke betalt en krone. Det har ikke været på tale. Vi har reetableret via en backup. De berørte fællesdrev har vi rullet tilbage til den seneste total-backup. Så har vi bygget op herfra."

Hvornår er i helt klar igen?

"Vi er på vej tilbage i normal drift. Vi kan anvende it-systemerne, men der vil nok gå et par dage, før vi er tilbage i helt normal drift."

Læs også:

Arbejdsskadestyrelsen lammet: Hackere har låst it-systemerne og kræver løsepenge

Seks danske kommuner taget som gidsler af hackere - opkræves løsepenge for at låse krypterede filer op

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil