Arbejdsskadestyrelsen på vej i fuld drift efter krav om løsepenge: "Vi har ikke betalt en krone"

Interview: Arbejdsskadestyrelsen er på vej i fuld drift, efter at være blevet afkrævet løsepenge. "Vi har ikke betalt en krone. Det har ikke været på tale," lyder det fra styrelsens it-chef.

Artikel top billede

Arbejdsskadestyrelsen er blevet udsat for et malware-angreb, der har sendt it-systemerne til tælling.

Ondsindet software i form af ransomware har således inficeret styrelsens it-systemer og krypteret informationerne på styrelsens harddiske.

Det kan du læse mere om her: Arbejdsskade-styrelsen lammet: Hackere har låst it-systemerne og kræver løsepenge

Nu har tømmermændene lagt sig, og oprydningsarbejdet er gået i gang i Arbejdsskadestyrelsen.

Peder Wiese, som kontorchef for digitalisering i Arbejdsskadestyrelsen og derved it-chef, hvad var din første følelse, da du fandt ud af, at I var blevet ramt af ransomeware?

"Mine første tanker gik på at få stoppet ulykken. Altså, at vi får lukket vores it-systemer ned så hurtigt som muligt, så ulykken ikke spreder sig," siger Peder Wiese.

"Da vi i mandags opdager, at der er noget, som er helt forkert, trækker vi med det samme den store hovedafbryder til systemerne. Vi bruger Statens It som drift-leverandør, så vi er også nødt til at være i dialog med dem. Men de første tanker gik på at få stoppet systemerne."

Overblik og kommunikation

Hvad gør man som chef i den situation, hvor problemerne tårner sig op?

"Man skal skabe overblik og kommunikere meget enkelt og klart, og vi etablerede hurtigt en krisestyringsstab. Her mødes vi og koordinerer aktiviteterne og kommunikationen til hele huset og Statens It."

Hvordan skete ulykken?

"Vi får løbende meldinger fra Statens It om status, men vi ved det ikke med sikkerhed endnu. Vi har haft vores fokus på at reetablere systemerne i det sidste halvandet døgn," siger han.

"Med hensyn til det ramte område er der tale om en almindelig brugers adgang til vores fællesdrev, og altså ikke til de bagvedliggende servere og personlige informationer. På fællesdrevet ligger dokumenter og Excel-filer samt de skabeloner, vi anvender."

Hvordan kommer i på fode igen. Har I betalt for at få låst op til data?

"Nej, vi har ikke betalt en krone. Det har ikke været på tale. Vi har reetableret via en backup. De berørte fællesdrev har vi rullet tilbage til den seneste total-backup. Så har vi bygget op herfra."

Hvornår er i helt klar igen?

"Vi er på vej tilbage i normal drift. Vi kan anvende it-systemerne, men der vil nok gå et par dage, før vi er tilbage i helt normal drift."

Læs også:

Arbejdsskadestyrelsen lammet: Hackere har låst it-systemerne og kræver løsepenge

Seks danske kommuner taget som gidsler af hackere - opkræves løsepenge for at låse krypterede filer op

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly