Retssag på vej: Samsung kan blive tvunget til at fjerne irriterende bloatware

Forbruger-organisation vil have Samsung til at fjerne de mange præ-installerede junk-programmer, som selskabet fylder sine telefoner med.

Artikel top billede

Samsung har i årevis været berygtet for at fylde solide mængder af såkaldt bloatware eller junkware - små forud-installerede programmer - ind på selskabets smartphones - ofte til stor irritation for brugerne, der ikke kan fjerne de små programmer selv.

Det kan du læse mere om her: Junkware og tvungne apps: Hvorfor må jeg ikke selv bestemme?

Nu skal det være slut, mener en kinesisk forbruger-organisation, der trækker det store selskab i retten.

Forbruger-organisationen - Shanghai Consumer Council - vil her kræve, at Samsung gør det muligt for brugerne at fjerne de i dag fast-installerede programmer.

Ligeledes vil forbruger-organisationen stille krav om, at hele smartphone-industrien dropper bloatware, ligesom den forlanger en forklaring på, hvorfor Samsung installerer bloatwaren inde i smartphonens centrale funktioner

Mange forbrugere bag

Retssagen bunder i en lang række henvendelser, som forbruger-organisationen har modtaget fra brugere, som raser over, at Samsung fylder telefonerne med de små programmer.

Bloatwaren er berygtet for såvel at optage plads på telefonerne som at kunne downloade data uden brugerens godkendelse.

Ifølge forbruger-organisationen er det telefoner fra Samsung og producenten Oppo, der indeholder mest bloatware.

Således indeholder en Galaxy Note 3 hele 44 præ-installerede programmer, som ikke kan fjernes, har forbruger-organisationen talt sammen.

Kinas helt store forbruger-organisation - China Consumer Assocation - støtter i sagen Shanghai Consumer Council.

De små programmer har i Samsungs telefoner navne som ChatOn, Music Hub og Peoples Hub.

Det er tidligere blevet dokumenteret, at de små programmer stort set ikke anvendes af brugerne.

Det kan du læse mere om her: Nu bekræftes det som alle vidste: INGEN bruger Samsungs bloatware

Læs også:

Junkware og tvungne apps: Hvorfor må jeg ikke selv bestemme?

Kritisk sårbarhed i 600 millioner Samsung-smartphones

Samsung i dyb krise - enorm nedtur har nu varet i halvandet år

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S