Retssag på vej: Samsung kan blive tvunget til at fjerne irriterende bloatware

Forbruger-organisation vil have Samsung til at fjerne de mange præ-installerede junk-programmer, som selskabet fylder sine telefoner med.

Artikel top billede

Samsung har i årevis været berygtet for at fylde solide mængder af såkaldt bloatware eller junkware - små forud-installerede programmer - ind på selskabets smartphones - ofte til stor irritation for brugerne, der ikke kan fjerne de små programmer selv.

Det kan du læse mere om her: Junkware og tvungne apps: Hvorfor må jeg ikke selv bestemme?

Nu skal det være slut, mener en kinesisk forbruger-organisation, der trækker det store selskab i retten.

Forbruger-organisationen - Shanghai Consumer Council - vil her kræve, at Samsung gør det muligt for brugerne at fjerne de i dag fast-installerede programmer.

Ligeledes vil forbruger-organisationen stille krav om, at hele smartphone-industrien dropper bloatware, ligesom den forlanger en forklaring på, hvorfor Samsung installerer bloatwaren inde i smartphonens centrale funktioner

Mange forbrugere bag

Retssagen bunder i en lang række henvendelser, som forbruger-organisationen har modtaget fra brugere, som raser over, at Samsung fylder telefonerne med de små programmer.

Bloatwaren er berygtet for såvel at optage plads på telefonerne som at kunne downloade data uden brugerens godkendelse.

Ifølge forbruger-organisationen er det telefoner fra Samsung og producenten Oppo, der indeholder mest bloatware.

Således indeholder en Galaxy Note 3 hele 44 præ-installerede programmer, som ikke kan fjernes, har forbruger-organisationen talt sammen.

Kinas helt store forbruger-organisation - China Consumer Assocation - støtter i sagen Shanghai Consumer Council.

De små programmer har i Samsungs telefoner navne som ChatOn, Music Hub og Peoples Hub.

Det er tidligere blevet dokumenteret, at de små programmer stort set ikke anvendes af brugerne.

Det kan du læse mere om her: Nu bekræftes det som alle vidste: INGEN bruger Samsungs bloatware

Læs også:

Junkware og tvungne apps: Hvorfor må jeg ikke selv bestemme?

Kritisk sårbarhed i 600 millioner Samsung-smartphones

Samsung i dyb krise - enorm nedtur har nu varet i halvandet år

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil