Dyre dollar tvinger Microsoft til at hæve prisen på Azure

Mens priskrigen på cloud-tjenester raser, går Microsoft nu den modsatte vej og hæver priserne for en række Azure-produkter med 13 procent. Den stærke amerikanske dollar er en af forklaringerne på de stigende priser.

Artikel top billede

Microsoft-kunder må indstille sig på stigende priser på en række af softwaregigantens cloud-baserede tjenester på Azure-platformen.

Dermed går Microsoft mod strømmen på det globale cloud-marked, hvor konkurrencen med Amazon og Google i en længere periode kun har sendt priserne i en retning - nedad.

Prisstigningerne hos Microsoft træder ifølge flere internationale medier i kraft per 1. august.

Prisstigningen skyldes først og fremmest den stigende dollarkurs over for euroen, som blandt andet er svækket på grund af uroen omkring den truende græske statsbankerot.

Da den danske krone er knyttet til euroen, slår det også igennem herhjemme med stigninger i Azure-priserne på 13 procent.

Tidligere på året fik den stærke dollar også konsekvenser på pc-markedet, hvor priserne fik et mærkbart nøk opad.

Stigningerne rammer i første omgang kunder, som betaler direkte til Microsoft eller som har løbende fakturering.

Kunder med længerevarende aftaler som Enterprise Agreement (EA), Enterprise Subscription Agreements (EAS) eller Service and Cloud Enrollment (SCE) går ram forbi i første omgang, fordi deres aftaler giver beskyttelse mod prisstigninger.

Microsoft: "Vi justerer priserne"
Hos Microsoft Danmark vil man ikke sætte tal på de varslede prisstigninger.

"Som følge af hastige udvikling på markedet for cloud-services, samt udviklingen i lokale markedsforhold, kan vi bekræfte, at vi pr. 1. august 2015 justerer priserne på de fleste af vores cloud-produkter til større virksomheder i EU. Prisændringerne vil ikke få betydning for eksisterende volumen licens-aftaler, men vil gælde for de fleste kommercielle cloud-produkter til større virksomheder, der indgår nye aftaler eller fornyer eksisterende aftaler," hedder det i en udtalelse fra Microsoft Danmark.

Hos cloud-virksomheden og Microsoft-partneren Adactit bekræfter direktør Jesper Grønbæk, at prisstigninger er på vej.

"For nogle produkter stiger Azure-priser stiger med 13 procent," siger Jesper Grønbæk.

Han forventer dog ikke, at de højere priser vil påvirke hans virksomhed negativt.

"Jeg har ikke noget problem med det. I de fleste scenarier er prisen for Azure-ydelser en meget lille del af det, vi sælger til vores kunder," siger han.

De seneste år har været kendetegnet af stenhård priskonkurrence mellem de store multinationale cloud-udbydere som Microsoft, Amazon og Google, som alle har investeret store summer i nye datacentre, hvor man tilbyder cloud-baseret hosting, drift, storage, netværk og software til kunderne.

Læs også:

Azure skal være platform for internet of things

Azure-kunder igen ramt af problemer: Hvorfor hakker vores websider?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S