Artikel top billede

Her er seks vigtige opgaver for Microsofts nye direktør i Danmark

Midt i den største omstilling i Microsofts historie, har selskabet fået ny direktør i Danmark.

Microsoft Danmark har netop fået ny topchef i skikkelse af Mariannne Dahl Steensen.

Hun afløser Niels Soelberg, der efter en lang karriere i Microsoft i udlandet har bestredet stillingen som Microsofts øverste chef i Danmark i tre år og nu sigter efter en karriere som professionel bestyrelsesmand.

Den nye topchef, der netop er fyldt 41 år, tiltræder midt i den største omstilling, som Microsoft nogensinde har været igennem.

Den betyder, at Microsoft hastigt er på vej væk fra den tidligere afhængighed af Windows, som selskabets bærende søjle, og over mod en langt mere kundefokuseret virkelighed med cloud'en som det centrale omdrejningspunkt.

Lad os se på fem opgaver, som den nye direktør skal i gang med omgående.

Håndtere den store omstilling

Den store omstilling af Microsoft står allerhøjest på dagsordenen i de kommende år, og den får konsekvenser for alle områder i selskabet: Produkt-udvikling, salg, levering, indtjening, service, kompetencer og så videre.

Den danske Microsoft-forretning er underlagt de strategiske beslutninger, der træffes i hovedkvarteret i Seattle. Så opgaven bliver at eksekvere bedst muligt på de udstukne retningslinier.

Selv har hun sagt til Computerworld, at netop transformation af organisationer er blandt hendes spidskompetencer.

Det kan du læse mere om i dette interview.

Det bliver direktørens opgave at få skabt et fælles tråd for den danske forretning.

Det kommer til at kræve flere ting:

Forstå værdiskabelsen

Microsoft er et komplekst selskab med mange produkter på hylderne, som kan forbindes på kryds og tværs.

Kompleksiteten øges yderligere, når de mere end 3.000 danske partnere tages med i regnestykket. Mange af dem udvikler egne add-ons til Microsofts platforme, mens andre sælger og implementerer løsninger og andre igen fungerer som konsulenter.

Skal man navigere ordentligt i sådan et komplekst miljø, kræver det, at man nøje forstår værdiskabelsen: Hvor præcist tjener man penge? Hvor gør man ikke?

Det nye Microsoft skal ikke længere blot sælge it-systemer.

Det nye mantra handler i stedet om kunderne: De skal med Microsofts produkter øge deres produktivitet, og Micriosoft skal løbende rådgive om, hvordan man med selskabets mangefacetterede produkter kan komme til at udnytte it bedre til at blive mere effektiv, mere profitabel , mere indsigtsfuld.

Det gælder både private- og erhvervs-kunder.

Centralt i værdiskabelse for alle virksomheder ligger, at man skal forstå sin kerneforretning to the bone - og derfra bygge ny forretning og nye muligheder oven på den.

Indrette ledelsen

Microsoft er på vej væk fra at sælge licenser på store systemer, der skal gennem kæmpe-implementeringer, før de kan køre. I stedet er fremtiden baseret på løbende abonnements-indtægter.

I økonomi-termer siger man, at man omstiller fra capex til opex, og det er noget, der kræver både kapital, da virksomhederne i første omgang går glip af store beløb, som i stedet skal hentes hjem i mindre, månedlige dryp over en årrække samt en helt ny måde at tænke forretningen på.

Det kan meget vel være, at denne nye logik i forretningen kommer til at kræve nye folk med nye kompetencer i takt med, at forretningsgrundlaget ændrer sig.

Indrette organisationen

Den store kurs-ændring kommer ganske givet til at få indflydelse på den måde, som Microsoft er indrettet på i Danmark.

1. november flytter hele den danske forretning i et nybygget hovedkvarter i Lyngby uden for København.

Det kan meget vel blive anledningen til, at der indføres ny organisations-struktur, nye ansvarsområder og nyt ledelseslag.

Microsofts topchef, Satya Nadella, har netop ryddet op i selskabets globale organisations-struktur, hvilket kostede flere topchefer jobbet, mens andre fik betydeligt mere magt: Derfor fyrer Microsoft kendte topchefer på stribe - her er selskabets plan med udrensningen.

Det hele handler om at indrette organisationen efter den nye cloud-virkelighed og forsøge at udnytte den til at skabe bedre produkter og bedre forretning.

Blive synlig

Hvordan får man så skabt et fælles fodslag?

Nøgleordene er kommunikation og synlighed - direktøren skal være dygtig til at træde i karakter og formulere sine mål og ønsker på en overbevisende måde.

Det er noget, som Microsofts topchefer generelt er særdeles dygtige til, for selskabet forstår, at topchefens person er et udtryk for selskabets værdier.

Det er imidlertid et område, som Microsoft Danmarks nu afgående direktør, Niels Soelberg, ikke har excelleret synderligt i, men som hans forgænger, Jørgen Bardenfleth, var en mester i.

Skal budskaberne trænge igennem kræver det, at modtagerne ved, hvem afsenderen er. Og at modtagerne har tillid til afsenderen. Det kræver en solid kommunikations-mæssig indsats - ikke mindst i de kommende måneder, hvor Marianne Dahl Steensen skal vise sig selv frem og præsentere sit projekt.

Række ud til partnerne og få dem med på vognen

Kommunikations-indsatsen skal ikke mindst rettes mod Microsofts mange partnere i Danmark, for Microsoft Danmarks opgave er ikke mindst at skabe værdi for partnerne, der på mange måder står for den direkte forbindelse til kunderne.

Danmark er internt i Microsoft kendt som et af de mest 'Microsoft'ede' lande i verden med meget stor it-modenhed og meget høj it-penetration.

Det gør partnerne til ekstremt afgørende for Microsofts succes - ikke mindst på det meget lukrative erhvervs-område.

Skal man forstå partnerne, kræver det, at man er tæt på driften. Samt at man forstår, hvor og hvordan de tjener penge.

Hvordan vil Microsoft Danmark klare sig i de kommende år? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere