Her er seks vigtige opgaver for Microsofts nye direktør i Danmark

Midt i den største omstilling i Microsofts historie, har selskabet fået ny direktør i Danmark.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft Danmark har netop fået ny topchef i skikkelse af Mariannne Dahl Steensen.

Hun afløser Niels Soelberg, der efter en lang karriere i Microsoft i udlandet har bestredet stillingen som Microsofts øverste chef i Danmark i tre år og nu sigter efter en karriere som professionel bestyrelsesmand.

Den nye topchef, der netop er fyldt 41 år, tiltræder midt i den største omstilling, som Microsoft nogensinde har været igennem.

Den betyder, at Microsoft hastigt er på vej væk fra den tidligere afhængighed af Windows, som selskabets bærende søjle, og over mod en langt mere kundefokuseret virkelighed med cloud'en som det centrale omdrejningspunkt.

Lad os se på fem opgaver, som den nye direktør skal i gang med omgående.

Håndtere den store omstilling

Den store omstilling af Microsoft står allerhøjest på dagsordenen i de kommende år, og den får konsekvenser for alle områder i selskabet: Produkt-udvikling, salg, levering, indtjening, service, kompetencer og så videre.

Den danske Microsoft-forretning er underlagt de strategiske beslutninger, der træffes i hovedkvarteret i Seattle. Så opgaven bliver at eksekvere bedst muligt på de udstukne retningslinier.

Selv har hun sagt til Computerworld, at netop transformation af organisationer er blandt hendes spidskompetencer.

Det kan du læse mere om i dette interview.

Det bliver direktørens opgave at få skabt et fælles tråd for den danske forretning.

Det kommer til at kræve flere ting:

Forstå værdiskabelsen

Microsoft er et komplekst selskab med mange produkter på hylderne, som kan forbindes på kryds og tværs.

Kompleksiteten øges yderligere, når de mere end 3.000 danske partnere tages med i regnestykket. Mange af dem udvikler egne add-ons til Microsofts platforme, mens andre sælger og implementerer løsninger og andre igen fungerer som konsulenter.

Skal man navigere ordentligt i sådan et komplekst miljø, kræver det, at man nøje forstår værdiskabelsen: Hvor præcist tjener man penge? Hvor gør man ikke?

Det nye Microsoft skal ikke længere blot sælge it-systemer.

Det nye mantra handler i stedet om kunderne: De skal med Microsofts produkter øge deres produktivitet, og Micriosoft skal løbende rådgive om, hvordan man med selskabets mangefacetterede produkter kan komme til at udnytte it bedre til at blive mere effektiv, mere profitabel , mere indsigtsfuld.

Det gælder både private- og erhvervs-kunder.

Centralt i værdiskabelse for alle virksomheder ligger, at man skal forstå sin kerneforretning to the bone - og derfra bygge ny forretning og nye muligheder oven på den.

Indrette ledelsen

Microsoft er på vej væk fra at sælge licenser på store systemer, der skal gennem kæmpe-implementeringer, før de kan køre. I stedet er fremtiden baseret på løbende abonnements-indtægter.

I økonomi-termer siger man, at man omstiller fra capex til opex, og det er noget, der kræver både kapital, da virksomhederne i første omgang går glip af store beløb, som i stedet skal hentes hjem i mindre, månedlige dryp over en årrække samt en helt ny måde at tænke forretningen på.

Det kan meget vel være, at denne nye logik i forretningen kommer til at kræve nye folk med nye kompetencer i takt med, at forretningsgrundlaget ændrer sig.

Indrette organisationen

Den store kurs-ændring kommer ganske givet til at få indflydelse på den måde, som Microsoft er indrettet på i Danmark.

1. november flytter hele den danske forretning i et nybygget hovedkvarter i Lyngby uden for København.

Det kan meget vel blive anledningen til, at der indføres ny organisations-struktur, nye ansvarsområder og nyt ledelseslag.

Microsofts topchef, Satya Nadella, har netop ryddet op i selskabets globale organisations-struktur, hvilket kostede flere topchefer jobbet, mens andre fik betydeligt mere magt: Derfor fyrer Microsoft kendte topchefer på stribe - her er selskabets plan med udrensningen.

Det hele handler om at indrette organisationen efter den nye cloud-virkelighed og forsøge at udnytte den til at skabe bedre produkter og bedre forretning.

Blive synlig

Hvordan får man så skabt et fælles fodslag?

Nøgleordene er kommunikation og synlighed - direktøren skal være dygtig til at træde i karakter og formulere sine mål og ønsker på en overbevisende måde.

Det er noget, som Microsofts topchefer generelt er særdeles dygtige til, for selskabet forstår, at topchefens person er et udtryk for selskabets værdier.

Det er imidlertid et område, som Microsoft Danmarks nu afgående direktør, Niels Soelberg, ikke har excelleret synderligt i, men som hans forgænger, Jørgen Bardenfleth, var en mester i.

Skal budskaberne trænge igennem kræver det, at modtagerne ved, hvem afsenderen er. Og at modtagerne har tillid til afsenderen. Det kræver en solid kommunikations-mæssig indsats - ikke mindst i de kommende måneder, hvor Marianne Dahl Steensen skal vise sig selv frem og præsentere sit projekt.

Række ud til partnerne og få dem med på vognen

Kommunikations-indsatsen skal ikke mindst rettes mod Microsofts mange partnere i Danmark, for Microsoft Danmarks opgave er ikke mindst at skabe værdi for partnerne, der på mange måder står for den direkte forbindelse til kunderne.

Danmark er internt i Microsoft kendt som et af de mest 'Microsoft'ede' lande i verden med meget stor it-modenhed og meget høj it-penetration.

Det gør partnerne til ekstremt afgørende for Microsofts succes - ikke mindst på det meget lukrative erhvervs-område.

Skal man forstå partnerne, kræver det, at man er tæt på driften. Samt at man forstår, hvor og hvordan de tjener penge.

Hvordan vil Microsoft Danmark klare sig i de kommende år? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

PensionDanmark

Incident & Problem Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse