It-gigant hyrer Top Gear-trio for svimlende beløb

Trioen bag tv-successen Top Gear er for en mindre formue blevet hyret af it-giganten Amazon til at sparke gang i et nyt bilprogram på nettet. Satsningen er samtidig et stød mod tv-rivalen Netflix.

Artikel top billede

Skærmdump: Youtube.

En af verdens største online-markedspladser, Amazon, har hyret den populære Top Gear-trio med den kontroversielle Jeremy Clarkson i spidsen til en kommende tv-serie.

Prisen for at få Jeremy Clarkson og hans to medsammensvorne James May og Richard Hammond med i sin kommende satsning ligger på 1,7 milliarder kroner.

Til pris skal Amazon så have produceret 36 afsnit af den nye serie over tre år.

Produceren bag de nye løjer bliver Andy Wilman, der også har stået bag de uhyre populære bilprogrammer i Top Gear-serien, der i nullerne oplevede kæmpesucces med trekløveret, som Amazon nu har underskrevet en aftale med.

Det skriver Financial Times.

I flæsket på Netflix

Amazon ønsker hverken at bekræfte aftalen eller fortælle, hvad den nye serie kommer til at handle om over for Financial Times.

Det skulle dog være ganske vist, at der er tale om et bilprogram.

Sikkert er det også, at aftalen skal give Amazon momentum i kampen mod nyere spillere som Netflix, der selv har investeret en god halv milliard kroner i serien House of Cards.

Det kommende bilprogram på Amazons tv-tilbud bliver kun tilgængeligt for abonnenter på Amazon Prime, der løber op i omkring 840 kroner årligt.

Læs også:

På Cuba koster Netflix en tredjedel af månedslønnen

Le Mans-legenden Tom Kristensen: Uden data styrer jeg i blinde

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse