På Cuba koster Netflix en tredjedel af månedslønnen

Vil du betale 30 procent af din løn for at streame serier? Det skal man her.

Artikel top billede

Streaming-tjenesten Netflix fortæller nu, at de vil erobre Cuba og forsyne det solbrune og salsa-dansende folk med tv og serier.

Men det er et svært marked at komme ind på.

Udfordringen består i første omgang af at inddrive betalingen for tjenesten. I forhold til den cubanske månedsløn er serie-streaming nemlig en enorm luksusvare.

Den solrige og rom-elskende ø har således en gennemsnitsløn på 20 amerikanske dollar om måneden.

Det skal ses i relief til Netfliks abonnement, der koster 7,99 dollar for den samme periode.

Med andre ord skal cubanerne betale en tredjedel af månedslønnen for den tjeneste.

Læs også: Test: Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay - hvem vinder?

Tv til cigarrygningen

Lanceringen af Netflix på Cuba skal nok også ses i et lidt andet lys.

Forholdet mellem Amerika og Cuba har været på frysepunktet siden 1962, hvor USA indførte en handelsblokade mod det kommunistiske styre på øen.

Dette jerngreb er amerikanerne så småt i gang med at løsne en smule, og det gør man altså ved at tilbyde endeløse mængder af tv som tilbehør til cigarerne.

Læs også: Netflix-film til søs kan koste dig over 330.000 kroner

Et andet problem i forhold til betalingen er, at der skal anvendes et internationalt kreditkort for at åbne tv-rigets himmelport.

De findes ikke på Cuba, men både MasterCard og American Express har planer om at forsyne øen med plastik.

Ud over de gængse serier som House of Cards, Orange is the New Black og Marco Polo har Netflix også indhold, der er målrettet mod de Latinamerikanske seere.

Læs også:
Rolig nu: Dit Samsung-fjernsyn spionerer altså ikke mod dig hjemme i stuen

Gammel spil-klassiker kommer som ny filmserie til Netflix

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil