Artikel top billede

20.000 betalingskort virker ikke efter stor dansk it-omlægning

Tusindvis af bankkunder i Sverige har problemer med at få deres betalingskort til at virke, efter nordisk storbank har omlagt sin it-platform til danske SDC's løsning.

Omkring 20.000 svenske kunder i den norske bank Skandiabank har oplevet store problemer med deres betalingskort, efter banken har omlagt sit it-system til den danske datacentral SDC.

Omlægningen har kostet Skandiabank omkring 400 millioner kroner.

Det skriver Finanswatch.dk.

"Det er meget frustrerende for kunderne, når de oplever dette. De oplever, at deres betalinsgkort ikke virker, når de står i forretningerne. De har ikke kunnet gennemføre et køb, men har oplevet time-out på deres betalingskort," siger Skandiabanks direktør for Norge og Sverige, Øyvind Thomassen til Finanswatch.

Personligt har han selv oplevet problemerne med betalingen to gange, efter Skandia har skiftet sin gamle it-platform ud med SDC's løsning.

Står i regnskabet

I Skandias seneste regnskab er problemstillingen med de fejlramte betalingskort medtaget, da den slags fejl kan få store konsekvenser for Skandia, som har 150.000 kunder alene i Sverige.

"Jeg vil ikke afvise, at vi har mistet kunder på det, men jeg har ikke konkrete tal for det. Der har været lidt for store udfordringer for nogle kunder," udtaler Øyvind Thomassen til Finanswatch.

Da Skandiabankens norske afdeling er ved at blive børsnoteret siger Øyvind Thomassen til Finanswatch, at omlægningen af it-systemerne til SDC's løsning må blive et spørgsmål, man efterfølgende må tage stilling til.

Forstår godt irritationen

SDC-direktør Jesper Scharff forklarer til Finanswatch, at han forstår, at banken og dens kunder er irriterede over it-problemerne.

"Man bliver da møgsur, hvis man står på tankstationen og ens betalingskort ikke virker," fortæller SDC-direktøren.

Forklaringen på problemerne går på, at en funktion, der skal opsamle mindre kortbetalinger og synkronisere dem med bankens bagvedliggende systemer, ikke har virket.

Bare køb vores system

Det betyder så ifølge Finanswatch, at kortbetalingerne bliver opsamlet i buffere, hvis der ikke kan skabes kontakt til betalingssystemerne. Derefter bliver betalingerne så registreret i systemet næste gang, der er forbindelse.

"Under et vist beløb accepteres betalingen, selvom der ikke kan skabes forbindelse med systemerne, men det har ikke virket i dette tilfælde. Men vi er ved at have fået problemerne løst," bedyrer Jesper Scharff til finansmediet.

Han erkender, at de nuværende problemer med de svenske betalingskort er et irritationsmoment, men på det lange stræk, bør det ikke hindre den norske afdeling af Skandiabank i at få serveret samme SDC-løsning.

Læs også:

Kendt it-topchef efter jobskifte: Vader i dårlige sager




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere