Fem gode råd fra dansk softwarefirma: Sådan har vi fået succes i udlandet

Interview: Softwarefirmaet Stibo Systems har mange af de helt store udenlandske virksomheder på kundelisten. Succes handler nemlig om at følge med markedet rundt i verden. Her er værktøjerne, der kan give dig adgang til udlandet.

Artikel top billede

Walmart, Siemens og Sony er en stribe af de udenlandske kunder, der i flere år har været i Stibo Systems kundedatabase.

De danske kunder er der dog betydelig længere imellem, og aftalerne med dem er af noget nyere dato.

"Amerikanske virksomheder er 10 år længere fremme i brugen af digitale løsninger af den type, som vi udvikler, og derfor startede vi med at jagte kunderne i Amerika, selv om vi er et pæredansk firma fra Aarhus," fortæller direktør i Stibo Systems, Mikael Lyngsø.

Firmaet udvikler de såkaldte Master Data Management-systemer (MDM).

I gennem de seneste 30 år har den tidligere trykkerivirksomhed således hjulpet industrivirksomheder indenfor produktion, distribution, detailhandel, turisme, bilindustrien og kolonialhandel med at styre strategiske information på globalt plan.

"Man kan kalde MDM for fundamentet for big data. Det er jo ikke så anvendeligt at have en masse data, hvis du ikke ved noget om dem. Kender du detaljerne om kunderne eller produkterne, så kan du analysere. Det handler basalt om at holde styr på data."

Vi kommer til markedet

Virksomheden kan trække tråde helt tilbage til 1794, og den har i flere hundrede år beskæftiget sig med trykkekunsten. Først i midten af 1990'erne startede medarbejderne for alvor på at udvikle software til styring af store datamængder.

Problemet var bare, der ikke var ret mange kunder i Danmark.

"Vi tog en strategisk beslutning om, at vi ville flytte efter markederne og ikke se på fra sidelinjen og vente på, at kunderne kom til os," fortæller Mikael Lyngsø.

Og den udadvendte facon har været fundamentet for firmaets succes i udlandet.

"Jeg er ked af at sige det, men danskere kan ikke sælge i USA. Kunden køber ikke bare teknologi men også sikkerhed og kompetencer," siger han.

"Hvis du vil sælge dine produkter i et andet land, så kræver det en organisation i landet. Du skal finde de rigtige folk, gerne i kombination med en udstationering af en visionsbære. Når du har valgt dine medarbejdere, så skal du stole på, at de kan deres kram. Den tillid er danskere nok gode til at vise."

Se os, se os

Den største udfordring i kundejagten bestod i at samle opmærksomheden omkring firmaets produkter.

"Virksomheden og produkterne skulle accepteres af andre end os selv, Vi skulle have tillid fra kunderne, og i den forbindelse brugte vi konsulenthuse som Gartner og Forrester. Vi skulle have en blåstempling."

Stibo er ikke alene på MDM-markedet men formåede, at blive en af de virksomheder, som bliver nævnt af Forrester og Gartner.

"De hjalp ikke med aftaler, men når firmaerne kontaktede Gartner, så blev vi ofte omtalt blande de fire-fem virksomheder, med løsninger indenfor MDM. Blåstemplingen betød også, at det var lettere at finde de gode medarbejdere."

Hvordan gjorde I det? Ringede I bare til Gartner?

"Det er i princippet det samme som at lave et salg. Man arbejder målrettet på at komme i dialog med de rigtige personer, præsentere virksomheden, strategien og referencer. Det er et spørgsmål om at komme på deres radar," siger han og tilføjer:

"Du skal ikke undervurdere, at det også er en god historie for Gartner, når en lille dansk virksomhed kan tage kampen op mod IBM og Oracles løsninger. Gartner har også haft glæde af os."

Indgangen til det internationale marked blev således skabt ved at komme på analysehusenes læber og lister.

"Pludselig gik der rigtig stærkt med salget indenfor detailhandel, distribution og produktion, og vi fik gode referencer."

Kan man sige, at I spillede højt spil?

"Det handler om at turde. Hvis du har et godt produkt og ser en mulighed og et marked, så er det ikke et spil. Hvis markedet er i Nordamerika, så må man jo der hen. Det skal investeringer til at arbejde globalt, og så tager det tid at bygge en organisation op."

"Det havde været nemmere, hvis markedet var i Danmark, men det var ikke tilfældet for små 10 år siden."

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse