Odense Kommune efter sager med gigantiske mobilregninger: Sådan har vi fået styr på mobil-forbruget

I sidste uge fik en dansk e-handelskonsulent en mega-mobilregning for data-streaming på Langeland. Her fortæller Odense Kommune, hvordan den fik styr på store telefonregninger efter flere dyre oplevelser med sin borgmester Anker Boye (S).

Odense Kommune har fået styr på sine erhvervsabonnementer til telefoni på den hårde måde, som selvstændige erhvervsdrivende med fordel kan skæve til og blive inspirerede af.

Computerworld kunne således i sidste uge berette om den danskfødte e-handelskonsulent Bülent Erdogan, der i sin ferie på Langeland fik oparbejdet en mobilregning via sit erhvervsabonnement på den helt forkerte side af 30.000 kroner.

Det beløb er dog nærmest vand ved siden af Odense Kommunes erfaringer fra 2011, hvor borgmester Anker Boye (S) i Danmarks fjerdestørste kommune fik banket nogle vanvittige telefonregninger sammen efter stort dataforbrug i udlandet.

Det kan du læse mere om her: Ny kæmpe mobilregning til Odense-borgemester: 41.000 kroner

Sagerne om Anker Boyes store telefonregninger har siden fået kommunen til at gennemse kommunens telefonpraksis og stramme gevaldigt op på medarbejderne og politikernes brug af erhvervsabonnementerne, hvor især dataforbruget har været i fokus.

Det fortæller chef for strategi og kommunikation i Odense Kommune, Michael Bruhn Frederiksen, til Computerworld.

"Vi har blandt andet indført en forbrugsgrænse på 4.000 kroner. Hvis regningen overstiger det beløb, så bliver telefonen simpelthen lukket, og det er kun chef for strategi og kommunikation, det vil sige mig, der kan åbne telefonen igen," forklarer Michael Bruhn Frederiksen indledningsvist.

Går fra 4G til 2G
De 4.000 kroner kan kun oparbejdes i forbindelse med udlandstelefoni og -dataforbrug.

Læs også: Odense Kommune: Derfor har Anker Boye igen kunnet oparbejde kæmpe mobil-regning

Det skyldes, at Odense Kommune inden for Danmarks grænser har flatrate-forbrug på data op til 10 gigabyte hos sin udbyder TDC.

"Overstiger en medarbejder eller en politiker den grænse, ryger hastigheden automatisk ned fra 4G til 2G," forklarer Michael Bruhn Frederiksen.

Samtidig udsender TDC notifikations-sms'er hver gang, at regningen på en af kommunens telefoner runder knap 400 kroner.

Den sms skal herefter godkendes af brugeren med en besvarelses-sms, hvori der skrives 'ja' til at køre videre.

I Anker Boye-sagerne er det ifølge Michael Bruhn Frederiksen uklart, om borgmesteren overså TDC's advarsler.

Det kan du læse mere om her: Roaming-skandale griber om sig: Borgmester sagde i sms'er ja til kæmperegning.

Og Michael Bruhn Frederiksen fortæller, at det naturligvis generelt er et problem, hvis disse sms'er kommer for sent.

For medlemmer af Odense Byråd er grænsen et årligt forbrug på 13.000 kroner, mens den for byens borgmester ligger på 20.000 kroner.

"Vi har dog siden 2011 ikke haft medarbejdere eller politikere, der har nærmet sig grænse-værdierne," lyder det fra Michael Bruhn Frederiksen.

Lukket af for udlandstelefoni
Han erkender dog, at kommunens administration op til 2011 ikke har skænket store mobilregninger mange tanker.

Det skyldtes blandt andet, at Odense benyttede Blackberry-telefoner, og først overgik til egentlige smartphones i form af iPhone 4 en måned før, at Anker Boyes telefonregning løb løbsk.

"Vi har ikke været dygtige nok i brugen af telefoner og faren ved udlandstelefoni. Derfor gennemgik vi hele systemet, som fik et servicetjek," siger Michael Bruhn Frederiksen.

Han tilføjer, at medarbejdernes smartphones i dag som udgangspunkt ikke er åbne for udlandstelefoni.

Den åbning kræver den nærmest chefs godkendelse.

Læs også:
Streamede film på sin smartphone i Danmark - og fik regning på 30.542 kroner

Teleboss: Små virksomheder med mega mobilregning har én chance for at slippe af krogen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2021

Gennem målrettede opkøb og egenudvikling tilbyder SAP i dag en produktpalette, der blandt andet omfatter avancerede analyseredskaber, HR-systemer og helt- eller delvist cloud-baserede løsninger. Få muligheden for at møde erfarne it-folk, der kan hjælpe dig videre på din SAP-rejse.

13. april 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere






Premium
Microsoft bekræfter gigant-opkøb af AI-selskabet Nuance
Nuance Communication, der blandt andet har leveret teknologi til Apples Siri, er blevet opkøbt af Microsoft, der mandag eftermiddag bekræfter handlen.
Computerworld
Gigantisk datalæk: 600.000 danskeres Facebook-data offentliggjort på hackerforum
Data om 533 millioner Facebook-brugere på verdensplan er i weekenden blev lækket på hackerforum.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.