Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Teleselskabernes desperate kamp: Har svært ved at følge med på brutalt marked

Telemarkedet er under voldsom forandring, og teleselskaberne mister lynhurtigt terræn til andre spillere. Langt hen ad vejen er det deres egen skyld, mener analytiker.

Den gamle forretningsmodel i telebranchen er ved at falde fra hinanden.

Sådan beskriver Forrester-rådgiver Dan Bieler i
en kommentar udviklingen på telemarkedet.

"Teleselskaberne befinder sig ved en korsvej, hvor én vej fører til, at de bliver rene forsyningsvirksomheder, en anden til en transformation, hvor de bliver vigtige medlemmer i digitale økosystemer, og en tredje til deres død."

Dan Bieler skriver, at selvom telebranchen har haft mange år til at forberede sig på det nye marked, så er det alt for få, der har benyttet tiden effektivt.

Læs også: Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret

Her i Danmark er teleselskaberne generelt relativt langt fremme med at nytænke forretningsmodellerne, men udfordringen er den samme:

Det er sværere og sværere at tjene penge på basale tele-ydelser som telefoni og sms, og selv data bliver efterhånden også blot endnu en standardvare, som kunderne ikke vil betale ret meget for.

Dan Bieler fra Forrester skriver i sin analyse af udviklingen på markedet, at teleselskaberne har tabt meget til andre spillere på markedet, eksempelvis smartphoneproducenter og indholdsleverandører, og at der ikke specielt meget grund til at tro, at de kan vinde det tilbage.

Teleselskabet er blevet sekundært

Det skyldes blandt andet, at forbrugerne i dag går langt mere op i deres smartphones og apps end i, hvilket netværk de er sluttet til.

"Tele-brands brænder bare ikke igennem, som de gjorde for år tilbage."

For konservative og selvtilfredse

På erhvervssiden er situationen ikke meget bedre.

Undersøgelser fra Forrester viser, at virksomheder og it-brugere har større tiltro til system-integratorer og løsnings-leverandører end teleselskaber inden for et bredt spektrum af services.

"En af grundene er, at virksomheder og it-brugere ikke føler, at teleoperatør forstår deres specifikke forretningsbehov godt nok."

Derfor er de selv skyld i det

"I løbet af de seneste 15 år har størstedelen af teleoperatørerne klaret sig på bedste beskub i et IKT-miljø, der ændrer sig stadig hurtigere. En blanding af arrogance, selvtilfredshed og inkompetence i forhold til at reagere på nye trusler fra ikke-teleselskaber har bragt teleselskaberne på bagkant," lyder svadaen fra Forresters Dan Bieler.

For at kunne slippe ud af dette dødvande, anbefaler Dan Bieler, at teleoperatørerne blandt andet gør kundeservice til en topprioritet, opbygger nye partnerskaber til levering af digitale løsninger og satser stort på at sikre endnu bedre netværk - blandt andet ved at opgradere til softwaredefinerede netværksarkitekturer, hvor man kan få et mere agilt setup.

"Men den største hindring for en ægte fornyelse forbliver teleselskabernes selvtilfredse og konservative natur," lyder det i kommentaren.

Læs også: Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse

Den danske telebranche mister omsætning

Selvom de danske teleselskaber formentlig alle vil argumentere for, at de innoverer på livet løs og allerede er i fuld gang med at indtage en ny og mere tidssvarende rolle i forhold til både forbrugere og erhvervskunder, så lyver tal for det danske telemarked ikke.

En rapport fra Erhvervsstyrelsen om situationen i den danske telebranche har konkluderet, at både omsætningen og beskæftigelsen bevæger sig i den forkerte retning.

Tager man branchens samlede omsætning fra fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, internet, kabel-tv, udlejning af infrastruktur og de øvrige aktiviteter, så var den i 2011 på 39,5 milliarder kroner.

I 2013 var omsætningen faldet til 34,8 milliarder kroner, og alene fra 2012 til 2013 var der tale om et fald i den samlede omsætning på 6,7 procent.

Læs også:

Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse

Efter pludseligt direktør-exit i TDC: Her er TDC's tre store udfordringer

Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret

Nu begynder næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere