Stor overraskelse: Danske Bank tjener pludselig penge på MobilePay

Stik mod alle forventninger står Danske Bank til snart at begynde at tjene penge på MobilePay, der ellers er gratis for danskerne.

Artikel top billede

Danske Banks kæmpe-succes, MobilePay, vil inden årets udgang begynde at give et ganske klækkeligt overskud.

Chef for forretningsudvikling i Danske Bank, Jesper Nielsen, siger til Børsen, at han forventer en 'pæn indtjening' fra mobilbetalings-løsningen, som vil gå i sort inden nytår.

Det er ifølge Børsen ganske overraskende, i det det kun er to et halvt år siden, at løsningen - der er gratis at anvende for private brugere - blev lanceret.

Til sammenligning tog det fem år fra lanceringen, inden Dankortet gik i sort for det daværende PBS.

MobilePay har siden lanceringen kostet Danske Bank betydelige summer.

Årsagen til det pludselige sikfte ifølge Børsen en kraftig stigning i antallet af erhvervsvirksomheder, der har tilmeldt sig MobilePay.

De tæller blandt andre store virksomheder som DSB og Bilka.

Det kan du læse mere om her: Bilka åbner for MobilePay: Betal dine varer med mobilen

Virksomhederne skal betale et årsgebyr for at anvende løsningen, og det er de i stærkt stigende omfang villige til - ikke mindst fordi så mange danskere har taget løsningen til sig.

Ifølge Børsen håndterer Danske Bank for tiden fem millioner transaktioner i MobilePay i kvartalet.

Markedet for mobilbetalinger er en af de væsentligste kamp-scener lige nu, hvor rigtigt mange forskellige spillere bejler til brugernes gunst - både herhjemme og internationalt, hvor forventningerne til ikke mindst Apple Pay er ganske store.

Også Facebook, Paypal, Samsung, Google og en række store, internationale banker er på vej med deres egne løsninger.

Herhjemme står slaget for tiden mellem Nets, MobilePay og Swipp, der er blevet lanceret af en lang række af Danske Banks rivaler og som i fjor købte teleselskabernes mobilbetalingsløsning, Paii.

Du kan læse mere om kampen om brugernes gunst her: Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly