HP lukket i tre dage: Nu er selskabet reelt splittet op

HP er efter kæmpe-nedlukning i tre dage reelt nu to selskaber. "Det har været en ekstrem kompleks proces," siger topchef. Se her, hvorfor HP vælger at opdele alle systemer flere måneder før den formelle opdeling 1. november.

HP er i fuld sving med at gøre klar til opsplitningen af selskabet, der formelt vil træde i kraft 1. november.

Men reelt fungerer selskabet allerede som to selskaber med adskilte it-systemer og funktioner.

Det sker efter, at selskabet 1. august gennemførte en chok-kur, hvor store dele af selskabet blev lukket helt ned, så organisationen i ro og fred kunne opdeles.

"1. august opdelte vi med succes drift og it-systemer i selskabet. Det har været en ekstremt kompleks proces," fortalte HP's topchef, Meg Whitman, da hun torsdag løftede sløret for endnu et nedslående kvartals-regnskab for HP.

Det kan du læse mere om her:

HP har samarbejdet tæt med 3.500 af selskabets største kunder og partnere på at forberede selve den praktiske opsplitning, som har berørt hele selskabet.

Det har længe været planen, at selve den praktiske del af opsplitningen - som står til at blive en af de største i verdenshistorien - skulle finde sted 1. august.

Hensigten er, at de to nye organisationer dermed får tid til at finde og rette de fejl, huller og uhensigtsmæssigheder, som opsplitningen af de tekniske systemer har medført.

I hårde tal har HP nu opdelt 750 it-systemer, som tilsammen håndterer 95 procent af selskabets processer i to helt nye og uafhængige virksomheder.

Operationen tog ifølge Meg Whitman tre dage, hvor HP lukkede driften helt ned for at kunne gennemføre opdelingen i ro og fred.

Ifølge topchefen fungerer alle kritiske forretnings-systemer på tværs af alle forretnings-enheder nu igen perfekt efter de tre dages nedlukning.

Inden nedlukningen blev det bemærket af flere branchefolk, at HP havde fyldt selskabets distributionskanaler godt op med produkter for på denne måde at have en buffer at tære på, mens forretningen stod stille.

HP bliver 1. november delt op i de to selskaber, HP Inc og HP Enterprise.

HP Inc kommer til at indeholde HP's nuværende pc- og printerforretning, mens HP Enterprise skal hardware, software og services til erhvervslivet.

Du kan læse mere om opdelingen her: Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to

Selskabet har i de senere år været gennem en meget stor, mere klassisk omstilling, der blandt andet har ført til en markant reduktion af medarbejderstaben, hvor 55.000 ansatte er blevet fyret verden over.

Forude venter sandsynligvis flere nedskæringer, i det de to nye selskaber efter alt at dømme har brug for at reducere omkostninger yderligere, hvis de skal blive lønsomme.

Krisen, som selskabet er inde i, understreges af, at det netop overståede regnskabskvartal er det 16. kvartal i træk med nedgang i omsætningen for HP, der engang var verdens måske mægtigste it-selskab.

Læs også: HP's it-folk ligger vandret op til opsplitning: Så mange API'er skal flyttes og rettes




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
20 danske Microsoft-partnere med i opløbet om at blive kåret som Danmarks dygtigste
Tirsdag afholder Microsoft vanen tro sit store Partner Award-show. I år er gallamiddagen skiftet ud med et virtuelt arrangement, hvor Microsofts danske ledelse uddeler 12 priser og hovedprisen som årets bedste Microsoft-partner. Se alle de nominerede partnere her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.