HP lukket i tre dage: Nu er selskabet reelt splittet op

HP er efter kæmpe-nedlukning i tre dage reelt nu to selskaber. "Det har været en ekstrem kompleks proces," siger topchef. Se her, hvorfor HP vælger at opdele alle systemer flere måneder før den formelle opdeling 1. november.

Artikel top billede

HP er i fuld sving med at gøre klar til opsplitningen af selskabet, der formelt vil træde i kraft 1. november.

Men reelt fungerer selskabet allerede som to selskaber med adskilte it-systemer og funktioner.

Det sker efter, at selskabet 1. august gennemførte en chok-kur, hvor store dele af selskabet blev lukket helt ned, så organisationen i ro og fred kunne opdeles.

"1. august opdelte vi med succes drift og it-systemer i selskabet. Det har været en ekstremt kompleks proces," fortalte HP's topchef, Meg Whitman, da hun torsdag løftede sløret for endnu et nedslående kvartals-regnskab for HP.

Det kan du læse mere om her:

HP har samarbejdet tæt med 3.500 af selskabets største kunder og partnere på at forberede selve den praktiske opsplitning, som har berørt hele selskabet.

Det har længe været planen, at selve den praktiske del af opsplitningen - som står til at blive en af de største i verdenshistorien - skulle finde sted 1. august.

Hensigten er, at de to nye organisationer dermed får tid til at finde og rette de fejl, huller og uhensigtsmæssigheder, som opsplitningen af de tekniske systemer har medført.

I hårde tal har HP nu opdelt 750 it-systemer, som tilsammen håndterer 95 procent af selskabets processer i to helt nye og uafhængige virksomheder.

Operationen tog ifølge Meg Whitman tre dage, hvor HP lukkede driften helt ned for at kunne gennemføre opdelingen i ro og fred.

Ifølge topchefen fungerer alle kritiske forretnings-systemer på tværs af alle forretnings-enheder nu igen perfekt efter de tre dages nedlukning.

Inden nedlukningen blev det bemærket af flere branchefolk, at HP havde fyldt selskabets distributionskanaler godt op med produkter for på denne måde at have en buffer at tære på, mens forretningen stod stille.

HP bliver 1. november delt op i de to selskaber, HP Inc og HP Enterprise.

HP Inc kommer til at indeholde HP's nuværende pc- og printerforretning, mens HP Enterprise skal hardware, software og services til erhvervslivet.

Du kan læse mere om opdelingen her: Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to

Selskabet har i de senere år været gennem en meget stor, mere klassisk omstilling, der blandt andet har ført til en markant reduktion af medarbejderstaben, hvor 55.000 ansatte er blevet fyret verden over.

Forude venter sandsynligvis flere nedskæringer, i det de to nye selskaber efter alt at dømme har brug for at reducere omkostninger yderligere, hvis de skal blive lønsomme.

Krisen, som selskabet er inde i, understreges af, at det netop overståede regnskabskvartal er det 16. kvartal i træk med nedgang i omsætningen for HP, der engang var verdens måske mægtigste it-selskab.

Læs også: HP's it-folk ligger vandret op til opsplitning: Så mange API'er skal flyttes og rettes

Fagligt Fælles Forbund

Konsulent til Medlemskontaktcenter

Sydjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder for Systemer i PET

Københavnsområdet

Supporters A/S

It-driftskonsulent på Sjælland

Region Sjælland

KMD A/S

Project Director

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly