Artikel top billede

Foto: Maria Ly, CC BY 2.0 (Foto: Foto: Maria Ly, CC BY 2.0)

Sådan får du drømmejobbet hos Google

I it-branchen drømmer mange om at blive ansat hos Google i Californien. Men hvad skal der til for at få drømmejobbet?

Google topper gang på gang listerne over verdens mest eftertragtede arbejdspladser. Det viser både danske og inter-nationale undersøgelser. 

Og der er ingen tvivl om, at mange folk i it-branchen drømmer om, at de en dag kan parkere deres bil på parkeringspladsen foran Googles hovedkvarter, Googleplex, i Mountain View, Californien.

Men hvad lægger Google vægt på, når folk søger et job hos dem?

Det har Googles HR-afdelingen ved flere lejligheder givet potentielle ansøgere et praj om.

Senest blev Laszlo Bock, hr-chef hos Google, interviewet af New York Times sidste år, hvor han løftede lidt af sløret for, hvordan Google rekrutterer.  

1. Glem alt om de kryptiske gåder

Google har tidligere været kendt for at udsætte ansøgere for al verdens kryptiske gåder, som de skal løse for at bevise, at de er kloge nok til at arbejde for Google.

Eksempelvis måtte ansøgere tidligere forberede sig på at skulle svare på spørgsmål som "Hvor mange golfbolde er der plads til i en skolebus?"

Men du behøver heldigvis ikke længere forberede dig på denne type gåder, hvis du er så heldig at komme til samtale hos Google.

Denne slags spørgsmål er nu helt blevet afskaffet til jobsamtaler hos Google. Meningen med de kryptiske spørgsmål var, at de skulle give Google et indblik i ansøgernes evne til at tænke analytisk, men ifølge Laszlo Bock er det helt meningsløst at vurdere en ansøgers kvaliteter på denne måde.

"Deres eneste formål er at få intervieweren til at føle sig klog," siger han til New York Times.

I stedet for at give ansøgerne hypotetiske spørgsmål stiller Google nu helt konkrete spørgsmål.

Et eksempel på sådan et spørgsmål kan være: "Giv mig et eksempel på engang, da du løste et analytisk svært problem."

Til forskel fra de hypotiske spørgsmål får ansøgerne her mulighed for at tale ud fra deres egne erfaringer, og ifølge Laszlo Bock giver denne type spørgsmål Google to typer værdifulde informationer.

For det første får du viden om, hvordan de rent faktisk agerer i den virkelige verden, og dernæst får du en fornemmelse af, hvad ansøgere betragter som svære problemer.

Så meget betyder dine karakterer

2. Dine karakterer er ligegyldige

Tidligere var Google ligeledes kendt for at ville se eksamensbeviser og karakterer fra jobsøgernes universitetstid, men den praksis har virksomheden også droppet. 

Ifølge Laszlo Bock vil du efter blot to til tre år hos Google have forandret dig så meget, at din karakterer fra universitetet ingen betydning har for, hvor godt du varetager dit job

"Efter to eller tre år er din evne til at "performe" som Google-ansat fuldstændig uafhængig af, hvordan du klarede dig som studerende, fordi der kræves nogle helt andre kvaliteter på universitetet. Derudover har du i denne tid også ændret dig fundamentalt som person. Du lærer, vokser og tænker anderledes," siger han. 

3. Du bliver vurderet efter en fast standard

Når du som jobsøgende bliver vurderet af Google, går rekrutteringsmedarbejderne frem efter en fast procedure. 

De er instrueret i, hvordan du skal vurderes, og de lader det ikke blot være op til den enkelte rekrutteringsmedarbejders personlige opfattelse af, hvad der skal lægges vægt på. 

For ifølge Laszlo Bock har Google systematisk gennemgået tusindvis af tidligere ansættelser, hvor Google har sammenlignet rekrutteringsmedarbejdernes vurdering af ansøgerne sammen med hvordan jobansøgeren efterfølgende har klaret sig hos Google. 

Dermed håbede Google at finde frem til, om nogle rekrutteringsmedarbejdere er særligt talentfulde og klarer sig bedre end andre. Men undersøgelsen viste, at det ikke er tilfældet. 

"Der var ingen sammenhæng. Der var tale om total tilfældighed," siger Laszlo Bock. 

Derfor har Google i videst muligt omfang skemalagt ansættelsesprocessen.

4. Fremstå pålidelig, hvis du vil være leder

Går du efter et lederjob hos Google, så skal du fremstå pålidelig. 

Ifølge Laszlo Bock er lederjob de sværeste at besætte, fordi det ofte er mere diffuse kvaliteter, der bliver lagt vægt på sammenlignet med, hvis virksomheden skal ansætte en programmør. 

En af de egenskaber, som Google vægter højest, er pålidelighed og en konsekvent ledelsesstil. 

"Når chefen er pålidelig, vil medarbejderen opleve en meget stor grad af frihed, fordi de ved, at de inden for visse grænser kan gøre, hvad de ønsker," siger Laszlo Bock.

Læs også:
Tidligere ansatte kritiserer Google: Ikke noget drømmejob 

Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere