Sådan får du drømmejobbet hos Google

I it-branchen drømmer mange om at blive ansat hos Google i Californien. Men hvad skal der til for at få drømmejobbet?

Artikel top billede

Foto: Maria Ly, CC BY 2.0 (Foto: Foto: Maria Ly, CC BY 2.0)

Google topper gang på gang listerne over verdens mest eftertragtede arbejdspladser. Det viser både danske og inter-nationale undersøgelser. 

Og der er ingen tvivl om, at mange folk i it-branchen drømmer om, at de en dag kan parkere deres bil på parkeringspladsen foran Googles hovedkvarter, Googleplex, i Mountain View, Californien.

Men hvad lægger Google vægt på, når folk søger et job hos dem?

Det har Googles HR-afdelingen ved flere lejligheder givet potentielle ansøgere et praj om.

Senest blev Laszlo Bock, hr-chef hos Google, interviewet af New York Times sidste år, hvor han løftede lidt af sløret for, hvordan Google rekrutterer.  

1. Glem alt om de kryptiske gåder

Google har tidligere været kendt for at udsætte ansøgere for al verdens kryptiske gåder, som de skal løse for at bevise, at de er kloge nok til at arbejde for Google.

Eksempelvis måtte ansøgere tidligere forberede sig på at skulle svare på spørgsmål som "Hvor mange golfbolde er der plads til i en skolebus?"

Men du behøver heldigvis ikke længere forberede dig på denne type gåder, hvis du er så heldig at komme til samtale hos Google.

Denne slags spørgsmål er nu helt blevet afskaffet til jobsamtaler hos Google. Meningen med de kryptiske spørgsmål var, at de skulle give Google et indblik i ansøgernes evne til at tænke analytisk, men ifølge Laszlo Bock er det helt meningsløst at vurdere en ansøgers kvaliteter på denne måde.

"Deres eneste formål er at få intervieweren til at føle sig klog," siger han til New York Times.

I stedet for at give ansøgerne hypotetiske spørgsmål stiller Google nu helt konkrete spørgsmål.

Et eksempel på sådan et spørgsmål kan være: "Giv mig et eksempel på engang, da du løste et analytisk svært problem."

Til forskel fra de hypotiske spørgsmål får ansøgerne her mulighed for at tale ud fra deres egne erfaringer, og ifølge Laszlo Bock giver denne type spørgsmål Google to typer værdifulde informationer.

For det første får du viden om, hvordan de rent faktisk agerer i den virkelige verden, og dernæst får du en fornemmelse af, hvad ansøgere betragter som svære problemer.

Så meget betyder dine karakterer

2. Dine karakterer er ligegyldige

Tidligere var Google ligeledes kendt for at ville se eksamensbeviser og karakterer fra jobsøgernes universitetstid, men den praksis har virksomheden også droppet. 

Ifølge Laszlo Bock vil du efter blot to til tre år hos Google have forandret dig så meget, at din karakterer fra universitetet ingen betydning har for, hvor godt du varetager dit job

"Efter to eller tre år er din evne til at "performe" som Google-ansat fuldstændig uafhængig af, hvordan du klarede dig som studerende, fordi der kræves nogle helt andre kvaliteter på universitetet. Derudover har du i denne tid også ændret dig fundamentalt som person. Du lærer, vokser og tænker anderledes," siger han. 

3. Du bliver vurderet efter en fast standard

Når du som jobsøgende bliver vurderet af Google, går rekrutteringsmedarbejderne frem efter en fast procedure. 

De er instrueret i, hvordan du skal vurderes, og de lader det ikke blot være op til den enkelte rekrutteringsmedarbejders personlige opfattelse af, hvad der skal lægges vægt på. 

For ifølge Laszlo Bock har Google systematisk gennemgået tusindvis af tidligere ansættelser, hvor Google har sammenlignet rekrutteringsmedarbejdernes vurdering af ansøgerne sammen med hvordan jobansøgeren efterfølgende har klaret sig hos Google. 

Dermed håbede Google at finde frem til, om nogle rekrutteringsmedarbejdere er særligt talentfulde og klarer sig bedre end andre. Men undersøgelsen viste, at det ikke er tilfældet. 

"Der var ingen sammenhæng. Der var tale om total tilfældighed," siger Laszlo Bock. 

Derfor har Google i videst muligt omfang skemalagt ansættelsesprocessen.

4. Fremstå pålidelig, hvis du vil være leder

Går du efter et lederjob hos Google, så skal du fremstå pålidelig. 

Ifølge Laszlo Bock er lederjob de sværeste at besætte, fordi det ofte er mere diffuse kvaliteter, der bliver lagt vægt på sammenlignet med, hvis virksomheden skal ansætte en programmør. 

En af de egenskaber, som Google vægter højest, er pålidelighed og en konsekvent ledelsesstil. 

"Når chefen er pålidelig, vil medarbejderen opleve en meget stor grad af frihed, fordi de ved, at de inden for visse grænser kan gøre, hvad de ønsker," siger Laszlo Bock.

Læs også:
Tidligere ansatte kritiserer Google: Ikke noget drømmejob 

Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job