Skat-direktør efter kaotisk premiere på nyt it-system: Jeg er da mega-stolt

Skat var i sidste uge tvunget til at udskyde deadline for hundredetusvindvis af selskabers selvangivelser på grund af it-driftsforstyrrelser. Efter røgen har lagt sig, er den ansvarlige direktør hos Skat pavestolt af det spritnye it-system.

Selv om deadline for indberetning af 255.000 danske virksomheders selvangivelser i sidste uge blev udskudt som følge af it-driftsforstyrrelser, er Skats fagdirektør for forretningsudvikling, Richard Hanlov, en stolt mand.

For trods kritik fra blandt andre revisorbrancheforeningen FSR - danske revisorer om lange ventetider, systemnedbrud og mistede data i indtastninger af kladder mener Richard Hanlov, at Skats spritnye DIAS-system (digitalisering af selskabsskatten) klarede sidste uges stormløb med bravour.

Også selv om systemet i sidste uge samlet har været nede i nogle timer, hvor det ikke kunne bruges.

"Vi har ingen fejl i systemet, men det er klart, at det kan opleves langsomt, når det skal håndtere 20.000 selvangivelser om dagen. Det er også derfor, vi har udskudt deadlinen med seks dage, hvilket er langt længere end de timer, hvor systemet har været nede," siger Richard Hanlov til Computerworld.

"I betragtning af, at vi har sat strøm til selskabsskatten, hvilket er noget af den mest komplekse lovgivning, er det gået ret godt med kun tre procent support-opringninger. Derfor er jeg mega-stolt," tilføjer han.

Et spil i gang
Richard Hanlov stiller sig en kende uforstående over for den vedvarende kritik fra blandt andet flere revisorer, som han mener, går til pressen med en sag, hvor de måske burde have gået til Richard Hanlov med deres problemer.

"Der er et spil i gang, hvor revisorerne ønsker at få udskudt deadlines, så de har mere tid til indberetningerne. At der har været 455 klager fra revisorerne vedrørende system-fejl, lever jeg fint med, når man tager i betragtning, at vi har håndteret 255.000 selskabers selvangivelser," siger han.

Samtidig erkender Skats fagdirektør for forretningsudviklingen, at hvis/når systemet opleves som værende langsomt, er det en reel problemstilling, som Skat skal tage hånd om.

"Vi har haft åbent for indberetninger siden 1. maj, så det er selvfølgelig uheldigt, at alle kommer og skal indberette i sidste øjeblik. Samtidig er vi som et statsligt monopol forpligtet til at yde en rigtig god service, og derfor er jeg ked af, at virksomhederne har oplevet problemer," lyder det fra Richard Hanlov.

Arbejder på DIAS 2
Han fortæller, at Skat forsøger at imødekomme kritikken med flere tiltag.

Konkret skal DIAS videreudvikles, så der blandt andet kommer eksportmulighed fra selskabernes regnskabssystemer til Skats systemer, så selskaberne ikke skal indtaste de samme oplysninger flere gange i forskellige systemer.

"Vi arbejder desuden på en business-to-business-løsning, hvor virksomhederne kan indhente oplysninger fra tredjepart, som vi kender det hos borgernes selvangivelser, hvor de fleste felter er udfyldte på forhånd," fortæller Richard Hanlov.

Disse opdateringer til det såkaldte DIAS 2 kan forventes at være på plads til næste års indberetninger.

Læs også: 
It-bøvl får Skat til at udskyde vigtig deadline for tusindvis af danske virksomheder

Voldsomt tryk på Skat: Spritnye it-systemer skal klare to benhårde deadlines




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Denne malware er den største trussel mod din virksomhed lige nu
Den mest aktive malware i verden sniger sig ind, og at svært at gøre nøget ved. Se her hvordan du tager dine forholdsregler.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Her skal du passe på: Rapport fra cyberkrigens frontlinje
I 2020 blev cyberangreb hyppigere og stadig mere alvorlige, og i CrowdStrike Services Cyber Front Lines Report 2020 har du læse, hvor udfordringerne er størst. Rapporten dokumenterer blandt andet, at 63 pct. af alle angreb var økonomisk motiverede – og at hovedparten af angriberne benytter ransomware. Samtidigt bliver de afkrævede beløb større og større, og de kriminelle truer nu ikke kun med at slette data. Stadig oftere sker det, at de cyberkriminelle aktivt analyserer data og undersøger, om der kan sættes trumf på truslen ved true med at lække eller sælge følsomme informationer.