Skat-direktør efter kaotisk premiere på nyt it-system: Jeg er da mega-stolt

Skat var i sidste uge tvunget til at udskyde deadline for hundredetusvindvis af selskabers selvangivelser på grund af it-driftsforstyrrelser. Efter røgen har lagt sig, er den ansvarlige direktør hos Skat pavestolt af det spritnye it-system.

Artikel top billede

Selv om deadline for indberetning af 255.000 danske virksomheders selvangivelser i sidste uge blev udskudt som følge af it-driftsforstyrrelser, er Skats fagdirektør for forretningsudvikling, Richard Hanlov, en stolt mand.

For trods kritik fra blandt andre revisorbrancheforeningen FSR - danske revisorer om lange ventetider, systemnedbrud og mistede data i indtastninger af kladder mener Richard Hanlov, at Skats spritnye DIAS-system (digitalisering af selskabsskatten) klarede sidste uges stormløb med bravour.

Også selv om systemet i sidste uge samlet har været nede i nogle timer, hvor det ikke kunne bruges.

"Vi har ingen fejl i systemet, men det er klart, at det kan opleves langsomt, når det skal håndtere 20.000 selvangivelser om dagen. Det er også derfor, vi har udskudt deadlinen med seks dage, hvilket er langt længere end de timer, hvor systemet har været nede," siger Richard Hanlov til Computerworld.

"I betragtning af, at vi har sat strøm til selskabsskatten, hvilket er noget af den mest komplekse lovgivning, er det gået ret godt med kun tre procent support-opringninger. Derfor er jeg mega-stolt," tilføjer han.

Et spil i gang

Richard Hanlov stiller sig en kende uforstående over for den vedvarende kritik fra blandt andet flere revisorer, som han mener, går til pressen med en sag, hvor de måske burde have gået til Richard Hanlov med deres problemer.

"Der er et spil i gang, hvor revisorerne ønsker at få udskudt deadlines, så de har mere tid til indberetningerne. At der har været 455 klager fra revisorerne vedrørende system-fejl, lever jeg fint med, når man tager i betragtning, at vi har håndteret 255.000 selskabers selvangivelser," siger han.

Samtidig erkender Skats fagdirektør for forretningsudviklingen, at hvis/når systemet opleves som værende langsomt, er det en reel problemstilling, som Skat skal tage hånd om.

"Vi har haft åbent for indberetninger siden 1. maj, så det er selvfølgelig uheldigt, at alle kommer og skal indberette i sidste øjeblik. Samtidig er vi som et statsligt monopol forpligtet til at yde en rigtig god service, og derfor er jeg ked af, at virksomhederne har oplevet problemer," lyder det fra Richard Hanlov.

Arbejder på DIAS 2

Han fortæller, at Skat forsøger at imødekomme kritikken med flere tiltag.

Konkret skal DIAS videreudvikles, så der blandt andet kommer eksportmulighed fra selskabernes regnskabssystemer til Skats systemer, så selskaberne ikke skal indtaste de samme oplysninger flere gange i forskellige systemer.

"Vi arbejder desuden på en business-to-business-løsning, hvor virksomhederne kan indhente oplysninger fra tredjepart, som vi kender det hos borgernes selvangivelser, hvor de fleste felter er udfyldte på forhånd," fortæller Richard Hanlov.

Disse opdateringer til det såkaldte DIAS 2 kan forventes at være på plads til næste års indberetninger.

It-bøvl får Skat til at udskyde vigtig deadline for tusindvis af danske virksomheder


Voldsomt tryk på Skat: Spritnye it-systemer skal klare to benhårde deadlines

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job