Apple forventer rekord med ny iPhone: Forudbestillingerne vælter ind

Mere end 10 millioner iPhone 6s og 6s Plus forventer Apple at sælge i den første weekend, når de nye smartphones frigives.

Artikel top billede

Apple forventer at sælge mere end 10 millioner eksemplarer af iPhone 6s og 6s Plus i den første weekend, hvor de nye modeller kommer på hylderne.

Antallet af forudbestillinger af de nye iPhone 6s og 6s Plus er så stort, at Apple selv er blevet overrasket, selvom firmaet for første gang har det kinesiske marked med i lanceringen fra første dag.

Sidste år solgte iPhone 6 over 10 millioner eksemplarer i åbningsweekenden, og Apple forventer at sælge endnu flere, når de nye modeller kommer på markedet i weekenden 25.-27. september.

Kina skal bære væksten

Mange har et forsigtigt øje på det kinesiske marked for tiden, men netop smartphone-markedet bør man have tiltro til, hvis man skal tro Daniel Ives, der er investeringsrådgiver hos FBR capital markets.

"Vi tror at Apples momentum i Kina vil fortsætte i de kommende kvartaler,"  udtaler han til Associated Press.

Læs også: Her er iPhone 6s - den får en helt ny touch-funktion

I Kina steg andelen af solgte smartphones, der bruger iOS da også fra 18 til 26 procent fra marts 2014 til marts 2015. I samme tidsrum faldt Androids andel af salget fra 80 til 72 procent ifølge tal fra Kantar Worldpanel ComTech.

Der ser ud til at være hold i Apples forventning om et rekord-salg i åbningsweekenden, hvis bølgen af nye kinesiske iPhone brugere ikke lægger sig.

To millioner iPhone 6s og 6s Plus forventes at ryge over disken i den første weekend på det kinesiske marked. Og det er der brug for.

Læs også: Se billederne: Her er alle de nye Apple-produkter

Markedet mættes

Markedet for smartphones er nemlig ved at tabe fart, efterhånden som flere og flere allerede har, hvad de skal bruge.

Det er en alvorlig sag for en spiller som Apple, der fik mere end to tredjedele af sin indtægt i første halvår af 2015 fra salg af netop iPhones. 

Markedet skifter konstant

I samme periode som markedsandelen steg i Kina, faldt andelen af solgte smartphones nemlig med ikke mindre end 12,5 procent i Japan, et marked hvor Apple faktisk lå over den evige konkurrent Android i månederne efter lanceringen af iPhone 6.

I både oktober og november 2014 stod Apple således for mere end 50 procent af salget af smartphones i Japan.

I marts var den føring fortid, og Android lå med 52 procent af salget på en komfortabel førsteplads. Japan er dog et stort marked for nye smartphones, så meget kan ændre sig når de nye iPhone modeller rammer hylderne.

Ingen dansk dato

Der er endnu ikke offentliggjort en dato for lanceringen af de nye iPhones i Danmark.

Sidste år gik der en uge fra den amerikanske lancering af iPhone 6, til den kunne købes i danske butikker.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil