Skriv dig op og få tallene først:Så meget tjener din chef og dine kollegaer - og det bliver lønstigningen i år (nok)

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Brødebetynget udvikler trækker ad-blocker-app: "Det føles forkert"

Hans nye ad-blocker-app fløj ind på toppen af hitlisterne, men alligevel valgte han at fjerne den fra App Store, da konsekvenser gik op for ham. Men kan annonce-blokering også føre noget godt med sig?

"Det føles forkert."

Sådan lød begrundelsen fra den kendte app-udvikler Marco Arment, da han efter blot to dage fjernede sin annonce-blokerings-app, Peace, fra Apples App Store.

Marco Arment er blandt andet kendt for at have udviklet den populære app Instapaper, og han har ligeledes udviklet en populær podcast-app ved navn Overcast

Hedt emne

Muligheden for annonce-blokering har været et hedt emne efter lanceringen af Apples nye styresystem til iPhone og iPad, iOS 9, hvor Apple har åbnet for at app-udviklere kan producere apps, som kan blokere for annoncer samt javescripts, der bruges til at tracke brugerne på hjemmesider.

Det amerikanske net-medie The Next Web har lavet en test, der viser, at mange hjemmesider bliver hentet markant hurtigere, når annonce-blokering er slået til.

Mulighederne for annonceblokering har derfor ikke overraskende sat en skræk i livet på mange netmedier, der får en betydelig del af deres trafik fra iPhones og iPads.

Eksempelvis kommer 35-40 procent af trafikken på danske hjemmesider fra iOS-enheder. 

Efter lanceringen af iOS 9 i sidste strøg de nye blokerings-apps til tops blandt de mest populære apps i Apples App Stores i USA.

I Danmark ser de nye blokerings-apps også ud til at have opnået en vis popularitet, og i øjeblikket indtager blokerings-appen Crystal en 7. plads på listen over de mest populære betalte apps i den danske App Store.

Skader folk, der ikke har fortjent det

Da Marco Arment valgte at fjerne sin app, Peace, lå den nummer et på listen over de mest populære betalte apps i den amerikanske App Store.

I et blogindlæg på sin hjemmeside forklarer han, hvorfor han alligevel valgte at fjerne appen efter blot to dage med stor succes.  

"Det føles bare ikke godt, at jeg har opnået så stor succes med Peace. Jeg burde måske have forudset det, men det gjorde jeg ikke. Annonce-blokering gør meget stor gavn for mange mennesker, men det skader også nogle folk, og her i blandt mange, der ikke fortjener det," skriver han.

Blandt dem der bliver ramt er mange medier, der i dag primært bliver finansieret gennem annoncer på nettet. Derfor kan udbredelsen af annonceblokering selvsagt få store konsekvenser for medierne, der kan blive tvunget til at revolutionere måden de tænker annoncer på, hvis de vil overleve.

Allan Sørensen, digital chef for brancheorganisationen Danske Medier, har tidligere sagt til Computerworld, at udbredelsen af indholdsblokering også kan få konsekvenser for forretningsmodellerne i den danske medieverden.

"Det kan betyde, at vi vil komme til at se mere brugerbetaling for indhold, og det kan også betyde, at medierne vil gøre brug af mere sponseret indhold," siger Allan Sørensen. 

Bedre og mere kreative annoncer

I et indlæg på netmediet The Awl argumenterer den amerikanske journalist og redaktør Casey Johnston ligeledes for, at vi kommer til at se en bevægelse, hvor traditionelle annoncer på nettet bliver afløst af bedre og mere kreative annoncer.

De nye annoncer vil formodenligt ligne traditionelt indhold mere end de ligner annoncer. 

Som eksempel fremhæver Casey Johnston det amerikanske medie Buzzfeed, der har en hel afdeling ansat til at udtænke kreativt og underholdende betalt indhold for sidens kunder. Denne form for indhold vil blive svært at blokere, og kvaliteten vil ofte være så høj, at brugerne slet ikke har interesse i at blokere for det.

Læs også:
iOS-brugerne kan snart blokere for annoncer: Her er den mulige konsekvens




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere