iOS-brugerne kan snart blokere for annoncer: Her er den mulige konsekvens

Reklame-blokering på iPhones og iPads kan føre til mere brugerbetaling, advarer medier.

Artikel top billede

(Foto: © STANCA SANDA / Alamy / STANCA SANDA / Alamy)

I næste måned ventes Apple at udgive den næste version af sit mobilestyresystem, iOS 9, og dermed bliuver det muligt at blokere for annoncer på hjemmesider. 

iOS-enheder står for knap 40 procent af alle besøg på danske hjemmesider, og derfor kan funktionen sende chokbølger gennem en medieverden, der stadigvæk bliver mere og mere afhængig af internet-annoncering. 

Hjemmesider er proppet med annoncer

I dag er de fleste nyhedsmediers hjemmesider fyldt til randen med annoncer, der er med til at gøre siderne langsomme og kan medvirke til at dræne enhedernes batteri. 

Men som almindelige internetbrugere ser vi kun toppen af isbjerget.

For bag annoncerne gemmer der sig stribevis af javascripts, der samler informationerne om de besøgende og sørger for, at de får vist relevante annoncer. 

Men også dette kan iPhone og iPad-brugere blokere med iOS 9.  

Denne type blokeringer bliver mulig, fordi Apple åbner for, at brugerne kan installere såkaldte "content blockers". 

"Content blockers" kan blokere for uønsket indhold i browseren og skal installeres som en særskilt app, der hentes i App Store. Lidt på samme måde som brugerne i dag kan installere ekstra tastaturer.

Markant hurtigere

Den amerikanske tech-blog The Next Web har testet en content-blocker-app ved navn Crystal, der forventes at blive udgivet i App Store, når iOS 9 bliver frigivet.

I The Next Webs test bliver load-tiderne reduceret med helt op til 10 sekunder på flere hjemmesider.

Effekten er så markant, at det ikke er svært at forestille, at denne type apps har potentiale til at opnå en stor udbredelse.

Danske Medier: Kan betyde mere brugerbetaling

Allan Sørensen, der er digital chef for brancheorganisationen Danske Medier, oplyser til Computerworld, at organisationen er bevidst om de udfordringer, som de nye "content blockers" i iOS 9 kan udgøre for medierne. 

"Det er klart, at det kommer til udgøre en udfordring for annoncefinansierede medier, hvis det i fremtiden bliver både let og populært at blokere for annoncer," siger han. 

Såfremt at denne type annonce-blokering bliver udbredt, vil det ifølge Allan Sørensen betyde, at medierne bliver nødt til at gentænke dele af deres forretningsmodeller.

"Det kan betyde, at vi vil komme til at se mere brugerbetaling for indhold, og det kan også betyde, at medierne vil gøre brug af mere sponseret indhold," siger Allan Sørensen. 

Men når content blockers har potentiale til at blive så stort et problem for mediebranchen, skyldes det så ikke, at medierne gennem lang tid har prioriteret kortsigtet profitmaksimering højere end den gode brugeroplevelse? 

"Det er klart, at mængden af annoncer er steget markant efterhånden, som der er kommet en større efterspørgsel på digitale annoncer, men jeg mener, at de danske medier har stor fokus på brugeroplevelsen. Tager vi de danske nyhedsmedier over en bred kam og tager vi samtidig hastigheden på brugernes internetforbindelser i betragtning, så er det min opfattelse, at brugerne oplever de danske nyhedsmedier som forholdsvis hurtige," siger han. 

Allan Sørensen fortæller, at Danske Medier i øjeblikket har nedsat en arbejdsgruppe, der arbejder på en vejledning for, hvordan medierne skal forholde sig til de nye udfordringer, som blokering af annoncer i iOS 9 byder på. 

Danske Medier ønsker blandt andet at blive bedre til at forklare brugerne, at annoncer er afgørende for, at medierne fortsat kan levere gratis nyheder til brugerne.

Læs også: 
Prøv Apples nye styresystemer: Her er iOS 9 og OS X El Capitan

Apple klar med nyheder: Nu skal konkurrenterne indhentes

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S