Popcorntime-krise deler CW-læsere i to: Er du selv ude om opkrævning?

Er advokaterne for aggressive, eller skal man bare holde nallerne væk fra pirattjenester som Popcorntime? Læserne på Computerworld.dk er delt i to blokke.

Der har været en meget livlig debat blandt Computerworld-læserne i forbindelse med, at advokatfirmaet Opus har udsendt en stribe beskeder om, at brugere betaler for ulovligt at se filmmateriale via pirattjenesten Popcorntime.

Det har sat sindene i kog og gjort debatfelterne rødglødende.

Debatten har været åben - sine steder noget kontant - men også været med til at dele viden omkring anvendelse af eksempelvis IP-adresser.

Læserne er dog uenige omkring hovedspørgsmålet: Er det i orden at udsende denne for henvendelser med krav om en betaling vedhæftet.

Et par debattører forsøger at bagatelliserer det.

"Her er blot tale om en skræmmekampagne," skriver Jan Hansen.

Og i den lidt mere kontante ende lyder det det fra efternavnebroderen Hans Hansen:

"Niels Dahl-Nielsen (advokat i Opus, red.) er til grin, såvel som de andre advokater, der arbejder for den fallerede medieindustri."

I den modsatte ende af skalaen er der så dem, der mener, at man selv har et ansvar for handlingerne på nettet:

"Nu er der jo en meget åbenlys og ligetil løsning - lad være med at bruge popcorntime og andre ulovlige fildelings- og streaming-tjenester."

Forslag til erstatning
I dag er der ingen lovgivning, der kan sætte retningslinjer for, hvordan en erstatning i en digital sag som denne skal udregnes.

I Tyskland har der tidligere været samme lovløse tilstand, der betød at erstatningsadvokaterne blev grådigere og grådigere i deres krav.

Til sidst måtte myndighederne gribe ind og definere et loft for erstatningsbeløb.

Computerworld spurgte, om I mener, der også skal faste retningslinjer for, hvornår man må udsende erstatningskrav i forbindelse med ophavsret i Danmark.

Her foreslår Claus Juul eksempelvis denne model:

1 - 10 eksemplar fremstillinger = kr. X/forseelse.
10 - 50 eksemplar fremstillinger = kr. X*1,5/forseelse.
50 - XXX = Skærpende omstændigheder = kr. 2,5*X/forseelse.

Finn Nissen skriver i en lang kommentar blandt andet dette:

"Branchen har tidligere forsøgt sig med skræmmekampanger - anført at advokat Johan Schlüter (APG / rettighedsalliancen) - det viste sig sidenhen, at han snød rettighedshaverne for muligvis mere end 100 millioner. Måske de skulle gå efter de penge i stedet for et par hundrede tusinde dette nye tiltag i bedste fald kan indbringe - og mon ikke at også denne advokat, tager sig godt betalt?"

Håbløs industri
Flere debattører går også direkte efter filmbranchen med argumenter om, at den er gammeldags.

"Filmindustrien har ventet for længe - og deres løsninger er enten gammeldags, besværlige, for dyre eller en kombination," skriver Jesper Haaber Gylling.

Og i den mere kradse ende, lyder det:

"Filmbranchen er nogle grådige og meget lidt fremsynede personer, og de tror, at mennesker gerne vil vente flere måneder på at se en film i nogle lande fremfor andre."

Hvem har ansvar
Advokat Niels Dahl-Nielsen fortæller, at en af begrundelserne for at udsende disse betalings-henvendelser er, at mange ikke anser denne type tjenester som ulovlige.

Det punkt bliver også debatteret.

"Hvordan pokker skal børn vide bedre, når de i skolerne lærer, at de kan se film på Popcorn. Min datter på 12 kom hjem og sagde, hvad jeg skulle gøre, så hun kunne se popcorn på tv´et. Efter en lille snak fandt jeg ud af, at det var hendes lærer, der havde vist dem hvordan. På skolens computer," skriver en person med efternavnet Andersen.

Advokaternes metoder med at koble IP-adresser sammen med kundeoplysninger fra eksempelvis TDC for at identificere brugerne giver anledning til en del kritik.

Men også anledning til en debat om hvordan IP-adresser fungerer og om de tekniske forhindringer, der kan stå i vejen for advokaternes bevisførelse, hvis pengene skal kræves ind via en retssag. En IP kan deles af flere, eller et netværk kan være åbent, lyder det.

"Hvad med alle dem, der af ideologiske grunde eller fordi de ikke kan finde ud af det deler deres WiFi? Udgangspunktet må være, at folk netop for at undgå den slags sager sætter deling op," skriver Albert B. Hansen eksempelvis.

Læs også:
Masser af danskere fanget i Popcorn Time-fælde: Nu falder der krav om erstatning

Advokat: Her er konsekvenserne hvis ikke du betaler Popcorntime-opkrævningen

Skyldig eller ikke-skyldig: Sådan håndterer du advokatkrav om brug af Popcorntime


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital transformation med Microsoft Dynamics 365

Kom og hør om de nye muligheder præsenteret af Microsoft samt en af verdens førende Microsoft-partnere, CGI, der med sin indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

13. november 2018 | Læs mere


CXO roundtable: Digitalisering

Digitalisering, organisering og sikkerhed står højt på dagsordenen – også hos Jesper Riis, som i juni blev kåret til Årets CIO 2018. Til dette eksklusive roundtable kan du møde Jesper Riis og høre nærmere om DSVs digitale rejse og de værktøjer som virksomheden har brugt til at accelere digitaliseringen og høste gevinsterne.

15. november 2018 | Læs mere


Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere






Premium
Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter: Tre tilbageværende medarbejdere flytter på kontorhotel
Det indiske selskab Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter i Ballerup og er i stedet flyttet på kontorhotel med kun tre medarbejdere. Computerworld har besøgt de forladte lokaler. Se billederne her.
Computerworld
"Så kommer Microsoft og siger, at jeg kan få en milliard kroner, men det ændrer jo ikke mit liv så meget"
"Dengang Microsoft bød på os, var det med blandede følelser, for jeg havde allerede 200 millioner kroner stående i banken. Til gengæld skulle jeg aflevere min spændende virksomhed."
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.