Popcorntime-krise deler CW-læsere i to: Er du selv ude om opkrævning?

Er advokaterne for aggressive, eller skal man bare holde nallerne væk fra pirattjenester som Popcorntime? Læserne på Computerworld.dk er delt i to blokke.

Der har været en meget livlig debat blandt Computerworld-læserne i forbindelse med, at advokatfirmaet Opus har udsendt en stribe beskeder om, at brugere betaler for ulovligt at se filmmateriale via pirattjenesten Popcorntime.

Det har sat sindene i kog og gjort debatfelterne rødglødende.

Debatten har været åben - sine steder noget kontant - men også været med til at dele viden omkring anvendelse af eksempelvis IP-adresser.

Læserne er dog uenige omkring hovedspørgsmålet: Er det i orden at udsende denne for henvendelser med krav om en betaling vedhæftet.

Et par debattører forsøger at bagatelliserer det.

"Her er blot tale om en skræmmekampagne," skriver Jan Hansen.

Og i den lidt mere kontante ende lyder det det fra efternavnebroderen Hans Hansen:

"Niels Dahl-Nielsen (advokat i Opus, red.) er til grin, såvel som de andre advokater, der arbejder for den fallerede medieindustri."

I den modsatte ende af skalaen er der så dem, der mener, at man selv har et ansvar for handlingerne på nettet:

"Nu er der jo en meget åbenlys og ligetil løsning - lad være med at bruge popcorntime og andre ulovlige fildelings- og streaming-tjenester."

Forslag til erstatning
I dag er der ingen lovgivning, der kan sætte retningslinjer for, hvordan en erstatning i en digital sag som denne skal udregnes.

I Tyskland har der tidligere været samme lovløse tilstand, der betød at erstatningsadvokaterne blev grådigere og grådigere i deres krav.

Til sidst måtte myndighederne gribe ind og definere et loft for erstatningsbeløb.

Computerworld spurgte, om I mener, der også skal faste retningslinjer for, hvornår man må udsende erstatningskrav i forbindelse med ophavsret i Danmark.

Her foreslår Claus Juul eksempelvis denne model:

1 - 10 eksemplar fremstillinger = kr. X/forseelse.
10 - 50 eksemplar fremstillinger = kr. X*1,5/forseelse.
50 - XXX = Skærpende omstændigheder = kr. 2,5*X/forseelse.

Finn Nissen skriver i en lang kommentar blandt andet dette:

"Branchen har tidligere forsøgt sig med skræmmekampanger - anført at advokat Johan Schlüter (APG / rettighedsalliancen) - det viste sig sidenhen, at han snød rettighedshaverne for muligvis mere end 100 millioner. Måske de skulle gå efter de penge i stedet for et par hundrede tusinde dette nye tiltag i bedste fald kan indbringe - og mon ikke at også denne advokat, tager sig godt betalt?"

Håbløs industri
Flere debattører går også direkte efter filmbranchen med argumenter om, at den er gammeldags.

"Filmindustrien har ventet for længe - og deres løsninger er enten gammeldags, besværlige, for dyre eller en kombination," skriver Jesper Haaber Gylling.

Og i den mere kradse ende, lyder det:

"Filmbranchen er nogle grådige og meget lidt fremsynede personer, og de tror, at mennesker gerne vil vente flere måneder på at se en film i nogle lande fremfor andre."

Hvem har ansvar
Advokat Niels Dahl-Nielsen fortæller, at en af begrundelserne for at udsende disse betalings-henvendelser er, at mange ikke anser denne type tjenester som ulovlige.

Det punkt bliver også debatteret.

"Hvordan pokker skal børn vide bedre, når de i skolerne lærer, at de kan se film på Popcorn. Min datter på 12 kom hjem og sagde, hvad jeg skulle gøre, så hun kunne se popcorn på tv´et. Efter en lille snak fandt jeg ud af, at det var hendes lærer, der havde vist dem hvordan. På skolens computer," skriver en person med efternavnet Andersen.

Advokaternes metoder med at koble IP-adresser sammen med kundeoplysninger fra eksempelvis TDC for at identificere brugerne giver anledning til en del kritik.

Men også anledning til en debat om hvordan IP-adresser fungerer og om de tekniske forhindringer, der kan stå i vejen for advokaternes bevisførelse, hvis pengene skal kræves ind via en retssag. En IP kan deles af flere, eller et netværk kan være åbent, lyder det.

"Hvad med alle dem, der af ideologiske grunde eller fordi de ikke kan finde ud af det deler deres WiFi? Udgangspunktet må være, at folk netop for at undgå den slags sager sætter deling op," skriver Albert B. Hansen eksempelvis.

Læs også:
Masser af danskere fanget i Popcorn Time-fælde: Nu falder der krav om erstatning

Advokat: Her er konsekvenserne hvis ikke du betaler Popcorntime-opkrævningen

Skyldig eller ikke-skyldig: Sådan håndterer du advokatkrav om brug af Popcorntime




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Organisér din Spend Management strategi
Med den stigende økonomiske sikkerhed og omkostningerne ved de evigt voksende regulationer, så må virksomhedsledere kigge ind i deres organisation for at drive profitabilitet og vækst, som en konkurrencemæssig fordel. Det første skridt i denne proces er at identificere hvilke Spend-processer der skal optimeres, ved at benchmarke de nuværende performance levels mod ledernes performance. I dette whitepaper kigger vi nærmere på bl.a. KPI’er og optimering af Spend-strategi, så du udnytter potentialet bedst muligt.