App-frygt: Apple fjerner flere apps i sin butik

Apple har fjernet en del apps fra selskabets App Store af frygt for utilsigtet overvågning af udefrakommende.

Artikel top billede

It-giganten Apple har fjernet flere apps i sin App Store, da de nu fjernede apps blev vurderet til at udgøre en sikkerhedsfare for brugere af iPads og iPhones.

Meldingen fra Apple går på, at nogle 'få' apps er blevet ryddet af vejen, fordi disse apps har udgjort en sikkerhedsrisiko for brugen af personlige data på iBrugernes enheder.

Mere konkret har Apple forklaret, at de omtalte apps var under mistanke for at tillade installering af rod-certifikater, der senere kunne bruges til at sende personlige data i hænderne på udefrakommende bagmænd.

Det skriver Reuters.

"Apple er dybt engageret i at beskytte kundernes privatliv og sikkerhed. Vi arbejder derfor sammen med udviklerne af disse apps for at få programmerne tilbage i App Store. Samtidig vil vi kunne berolige kunderne med, at deres privatliv og sikkerhed ikke er i fare," lyder meldingen fra Apple ifølge Reuters.

Sendt i skammekrogen

Æbleselskabet har ikke afsløret hvilke og hvor mange apps, der er blevet fjernet.

Ifølge tech-sitet Techcrunch drejer det sig blandt andet om flere adblocker-apps, som har været under mistanke for at kigge på en iPhones trafik og samtidig undgå krypteringen i Apples enheder.

Ifølge flere it-medier er sårbarhederne ikke superkritiske i sig selv.

Men da de nu karantæneramte apps potentielt kunne give en tredjepart indsigt i ukrypteret trafik, har sikkerhedsbristen været slem nok til at sende de nu fjernede apps i skammekrogen, indtil de ikke længere giver udefrakommende øjne adgang til nogen form for trafik.

Læs også: Massevis af iOS-apps inficeret via bagdør i udviklingsværktøj: Dette bør Apple gøre nu

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse