IBM køber verdenskendt meteorologi-firma: Overtager Weather.com for 13 milliarder kroner

IBM har for et større milliardbeløb købt de digitale dele af Weather Company. Nu skal Big Blue til også at leve af online-reklamer og knuse endnu flere store datamængder.

Artikel top billede

Købet af Weather Company kan være vejen ud af de mørke skyer for IBM, der har oplevet omsætningsfald i de seneste 14 kvartaler.

IBM's supercomputer Watson har lige fået nyt foder, efter Big Blue har sat tænderne i hovedparten af Weather Company.

Vejr-selskabet står blandt bag Weather.com, der ifølge online-rangeringsselskabet Alexas målinger på popularitet ligger foran prominente domæner som Gmail.com, Ikea.com og Flickr.com på globale søgninger.

IBM har ikke ønsket at fortælle, hvor meget selskabet har betalt for de digitale dele af Weather Company.

Men The Wall Street Journal anslår, at købssummen ligger på mere end 13 milliarder kroner.

Det køber IBM

IBM får ikke den traditionelle Weather tv-kanal med i købet, som derimod tæller den digitale forretning, website, apps, intellektuelle rettigheder og infrastruktur.

Dermed udvider IBM sin i forvejen kæmpeforretning af it-services til nu også at indeholde forbrugerreklamer rettet mod omkring 82 millioner unikke brugere på Weather Company-apps plus websitet.

Den forretning vil it-giganten tilsyneladende forfølge sammen med 900 af Weather Companys medarbejdere - herunder selskabets direkør David Kenny - som også ryger med i købet.

De vigtige data

Måske allervigtigst får IBM også Weather Companys store mængder af data med i købet, som for alvor kan give supercomputeren Watson noget at tygge på.

For Weather Company indsamler 4 gibabyte data i sekundet fra 40 millioner mobiltelefoner, 147.000 sensorer placeret på fly og vejrstationer for at komponere den bedst mulige vejrudsigt i hele verden.

Disse data skal IBM knuse og levere tilbage i form af endnu mere præcise udsigter til folket og til firmaer, hvor viden om vejret er alfa og omega.

Fremover har selskaberne luftet planer om at kombinere vejrudsigterne med alle mulige andre typer data indsamlet fra eksempelvis Twitter og andre kilder i det, som IBM kalder cognitive computing. 

Det kan du læse mere om her: IBM Danmark om ny IBM-storsatsning: "Vi mener, at vi har knækket koden"

Opkøbet af Weather Company kommer på et tidspunkt, hvor IBM har haft omsætnings-dyk flere år i træk, og derfor skal der findes nye digitale forretningsområder, der kan sikre væksten. 

Læs også: 
Fik jobbet i huj og hast: Sådan vil IBM Danmarks nye topchef gribe opgaven an

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S