Du tror det er løgn: Så enormt er markedet for covere og skærmbeskyttere til din smartphone

Der omsættes for gigantiske summer på markedet for covere, skærmbeskyttere, hovedtelefoner og andet udstyr til smartphones og tablets.

Artikel top billede

Der er ingen hemmelighed, at der er blevet solgt imponerende mange smartphones og tablets over de seneste otte år, hvor de mobile produkter har været it- og telebranchens helt helt store salgshit.

Hvad knap så mange måske tænker over, er det kæmpe marked for ekstra tilbehør, der er blevet skabt sammen med salget af iOS- og Android-produkter.

For når forbrugere eller virksomheder køber en smartphone eller tablet, ryger der ofte også et cover og en skærmbeskytter med i indkøbskurven.

Forbi er nemlig de dage, hvor man kunne åbne en øl eller 10 med mobilen, uden at det gjorde den store skade på hardwaren.

Så stort er markedet

Ifølge ABI Research omsætter markedet for mobilt tilbehør i 2015 for omkring 552 milliarder danske kroner på globalt plan.

Analysefirmaet vurderer, at vi frem mod 2020 vil se årlige vækstrater på 4,3 procent, så der til den tid vil være tale om en global omsætning på et beløb, der svarer til omkring 684 milliarder kroner.

Hvis du vil have en fornemmelse af, hvor mange penge det egentlig er, så kan man holde det op imod den samlede omsætning hos de it- og televirksomheder, der indgår i Computerworlds Top 100-undersøgelse.

I 2013, hvor der i alt indgik 181 selskaber, lød den samlede omsætning på 113 milliarder kroner - altså rundt regnet en femtedel af, hvor meget markedet for mobilt tilbehør omsætter for i år på globalt plan.

Dette sælges der mest af

ABI Research skriver i sin analyse, at mobil-covere, opladere, skærmbeskyttere og hovedtelefoner er de største hit på dette marked.

"En tynd og let smartphone gør beskyttelse til en nødvendighed, og nye funktioner i covere, som trådløs opladning og digitale betalinger, vil formentlig drive markedet for beskyttende covere fremad," vurderer ABI Research.

Det er dog hovedtelefonerne, der sælger bedst, og producenterne på det område har en årlig omsætningsvækst på 5,7 procent.

Læs også:

Se tallene her: Så vild er væksten i den danske it-branche

Her er de vigtige nøgletal for den danske telebranche: Sådan går det telebranchen

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Software Developer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil