Huawei sigter efter Europa: Slut med billige modeller og frem med metal og pragt

Verdens tredjestørste mobilproducent, Huawei, vil ikke længere sættes i samme bås som de mange andre kinesiske producenter. Nu handler det om flotte materialer og lækkert design.

Artikel top billede

(Foto: Picasa)

Huawei har påbegyndt en stor charmeoffensiv for at komme ind i danskernes bevidsthed - blandt andet med en reklamekampagne rundt omkring i landet.

Ideen er kort og godt at komme ind på danskernes lystavle, efter den store virksomhed på relativt få år er gået fra at bygge 3G-dongles i andres navn til at producere telefoner i de fleste prisklasser.

"Europa er vores næste store mål. Sydeuropa har allerede taget rigtig godt imod os både i premiumklassen og i det billigere segment, og vi har store forventninger til Norden," siger Kevin Ho, chef for handheld devices hos Huawei til Computerworld.

Vil associeres med topprodukter

På verdensplan er Huawei det tredjestørste mobilmærke kun overgået af Samsung og Apple.

Målet for den kinesiske virksomhed ligger også et sted mellem de to virksomheder: At producere gode og brugbare Android-telefoner med samme fokus på design som Apple.

"Vi skal ikke længere associeres med low-end produkter. Nu står den på high-end produkter i mellem og top-klassen, som du ser det hos for eksempel Samsung eller Apple," siger Kevin Ho.

Eksempler på denne vinkel er P8 og Mate S, som på hver sin måde er toptelefoner i Huaweis øjne.

For eksempel er P8 en mellem/top-end telefon, hvor designet er i fokus, men hvor hardwaren ikke er toppen af poppen. Til gengæld koster den det halve af Samsung Galaxy S6.

Egne ideer - ikke "Kina"-kopier

Huawei sidder på cirka 10 procent af det globale mobilmarked, hvor langt de fleste mobiler bliver solgt på hjemmemarkedet, Kina.

Her er det også kun kinesiske Xiaomi, der sælger flere telefoner end Huawei. Mange beskylder Xiaomi for at producere telefoner, som i høj grad bekræfter alle fordomme om kinesiske producenter ved at kopiere Apples iPhone og iPad.

Det er ikke den vej, som Huawei vil gå. Huawei bruger cirka 10 procent af den årlige indkomst i udvikling af nye produktserier eller design, hvilket sidste år løb op i et to-cifret milliardbeløb - og ifølge selskabet mere, end hvad Facebook og Apple bruger.  

"Det er nødvendigt at bruge så mange penge på udvikling, hvis vi skal kunne tage kampen op med andre producenter i toppen. Mange telefoner på markedet kæmper jo i dag med at distancere sig fra de andre, og vi mener selv, at vi er ved at have skabt noget, som er unikt," siger Anthony Smith, designchef for blandt andet wearables hos Huawei.

Et eksempel er Huawei P8's ekstra knap på siden. Den kan opsættes til næsten hvilken som helst funktion (En Angry Bird-knap?), en lynhurtig fingerskanner, eller at du kan markere skærmbilleder med dine knoer.

Huawei var også den første til at udvikle en 3D-skærm - mage til det som Apple kalder 3D-touch på sine skærme - men kun til det asiatiske marked.

Huawei lover derudover, at vi i 2016 vil se produkter, som ligeledes lever op til det nye mantra: telefoner som er til at købe, men som samtidig er i topklassen.

Læs også: Test: Du får virkelig meget telefon for 3.000 kroner i Honor 7

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job