Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.
Online-giganten Yahoo er i gang med et større forsøg.
Et forsøg, der i korthed går ud på, at online-tjenesten med reklamer som sin største indtægtskilde vil forhindre brugerne i at benytte adblocker-software.
Ellers vil Yahoo lukke for sin mail-tjeneste, som omkring 275 millioner brugere benytter i dag.
"Uh oh, vi er ikke i stand til at vise Yahoo Mail. Vær venlig at slå Ad Blocker fra, før du kan fortsætte til Yahoo Mail," lyder beskeden til nogle brugere.
Det skriver BBC, som kan oplyse om, at det langtfra er alle Yahoo-brugere med adblockere, som møder muren.
Undgår betaling og malware
Ifølge Yahoo er selskabet ved at teste en "ny produktoplevelse" i USA.
BBC skriver samtidigt, at flere brugere i et adblocker-forum har fundet ud af og deler metoden til at omgå Yahoo-spærringen.
Adblockers er generelt et kontroversielt emne, da online-selskaberne og deres indhold er afhængige af reklamer.
Folk med adblockers anses derfor som en slags indholdspirater, der læser, lytter og ser med uden at aflevere en reklameindtægt hos udbyderen.
Modsat vil mange brugere gerne undgå at se reklamer, som igen kan forklares med deres manglende lyst til at blive forfulgt i reklamenetværk eller sågar intetanende risikerer at sendt få malware igennem bannerreklamer.
Yahoo var således sidste år ramt af en malware-kampagne, der spredte malware via online-selskabets egen hjemmeside.
En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet
Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.
Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.