Microsoft på vej med besked til millioner af brugere: Nu skal gamle browsere fjernes

En sidste ihærdigt forsøg fra Microsofts side skal råbe brugerne af ældre Internet Explorer-browsere op. Microsoft stopper nemlig supporten om ganske kort tid.

Artikel top billede

Om ganske få uger mister en række ældre versioner af Internet Explorer supporten fra Microsofts side.

Microsoft trækker 12. januar 2016 stikket til alle versioner af Internet Explorer, der er ældre end version 11.

"Efter den 12. januar 2016 vil Microsoft ikke længere komme med sikkerhedopdateringer og teknisk support til ældre versioner af Internet Explorer," har selskabet forklaret.

Selvom det ikke bør komme som en overraskelse for ret mange Windows-brugere, at de ældre udgaver af Internet Explorer nu mister supporten, er der alligevel stadig millioner af Windows-brugere, der har de ramte versioner installeret.

Også her i Danmark er der stadig brugere af de gamle IE-browsere. Læs mere om det her:

Snart stopper supporten på en række IE-browsere - så mange brugere kan få problemer

Netop på grund af den situation, kommer Microsoft til at udsende en besked til Windows-brugerne, når de sidste opdateringer til de pågældende Internet Explorer-versioner udsendes med januar måneds sikkerhedsopdateringer fra Microsoft.

Du skal opgradere til IE 11

Microsoft har selv en kort tekst om den "End of Life"-besked, der vil blive udsendt i forbindelse med januars sikkerhedsopdateringer.

Ifølge Microsoft retter meddelelsen sig mod maskiner med Windows 7 Service Pack 1 og Windows 7 Service Pack 1 x64 Edition, der kører med Internet 10, 9 eller 8.

Selvom Microsoft ikke skriver det direkte, vil der formentlig blive tale om en besked, der vil bliver vist med jævne mellemrum.

I hvert fald har selskabet på samme side en mindre guide til, hvordan man kan slå beskeden fra, hvis man ikke ønsker at se den igen.

Stadig mange brugere

Som vi skrev for et par uger siden, har IE 8, 9 og 10 på verdensplan nu en markedsandel på 4,81 procent.

Her i Danmark har de tre browsere en samlet markedsandel på 2,65 procent.

Microsoft opfordrer de mange brugere af ældre IE-versioner til at opgradere til version 11:

"Internet Explorer 11 er den sidste version af Internet Explorer og vil fortsætte med at modtage sikkerhedsopdateringer, kompabilitets-fixes og teknisk support på Windows 7, Windows 8.1 og Windows 10," lyder beskeden.

Langt de fleste internet-brugere anvender dog i dag Googles Chrome-browser, der har en global markedsandel på omkring 54 procent på desktop- og tablet-markedet ifølge Statcounter. 

Læs også:

Snart stopper supporten på en række IE-browsere - så mange brugere kan få problemer

Microsoft meddeler: Nu stopper supporten på alle ældre versioner af Internet Explorer

Til it-afdelingen: Tjek om I får problemer med Internet Explorer

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Barco

    Er jeres mødelokaler sikre nok?

    Den moderne arbejdsplads er i stigende grad afhængig af mødelokaler til at fremme samarbejde, men dette skift medfører også stigende sikkerhedsudfordringer.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job