Microsoft opruster med ny teknologi: Vil hindre 0-dags angreb med særlige advarsler

Nye sikkerhedsfunktioner i Internet Explorer og Edge skal gøre det langt sværere for de it-kriminelle at udnytte sårbarheder i software hos Windows-brugere.

Artikel top billede

Brugere af Internet Explorer og Edge skal til at vænne sig til en ny type advarsler i browserne, der skal gøre livet mere besværligt for de it-kriminelle.

Det forklarer Microsoft i et blogindlæg.

Det er Microsofts SmartScreen-sikkerhedsteknologi, der nu har fået nye funktioner til beskyttelse mod drive-by angreb i Edge og Internet Explorer 11.

Kendetegnede for drive-by angreb er, at de ofte starter fra en webside, ofret besøger, og retter sig mod sårbarheder i softwaren på ofrets maskine.

"Og værre er det, at de ofte ikke kræver nogen bruger-interaktion - så der er ikke noget, der skal klikkes på eller downloades - en infektion er ofte usynlig," forklarer Microsoft.

De kriminelle anvender typisk exploit kits til at tjekke ofrets maskine for sårbarheder.

"Sårbarhederne kan enten være nogle, der er opdaget for nylig - også kendt som 0-dags - eller nogen, der allerede er blevet repareret i populær software," forklarer selskabet og fremhæver, at de it-kriminelle i stigende grad går efter at udnytte 0-dags-sårbarhederne og de apps, hvor der findes en patch, men hvor brugeren endnu ikke har nået at opdatere.

Advarsler på vej

Microsoft vil derfor nu forsøge at spotte angrebsbølger på et tidligt stadie, så brugerne kan advares. 

"Med SmartScreen drive-by beskyttelse kan disse typer af angreb måske forhindres, før brugeren inficeres, selv hvis der endnu ikke er en tilgængelig patch."

"Hvis SmartScreen ser, at en webside potentielt er ondsindet, vil du se en rød advarsel (se topbilledet, red.), og indholdet vil ikke blive indlæst i hverken Microsoft Edge eller Internet Explorer 11 på Windows 10."

Læs også: Microsofts nye Edge-browser plages af samme sikkerhedshuller som Internet Explorer

Advarslerne bygger blandt andet på de informationer, Microsoft kan indsamle fra sine mange forskellige tjenester og teknologier.

"Det kan hjælpe os med at opfange potentielt igangværende angreb og trusler, der er under opsejling," skriver selskabet.

Microsoft har et konkret eksempel på, hvordan den nye form for beskyttelse kan komme i spil.

Det tager udgangspunkt i et angreb i december sidste år mod en 0-dags sårbarhed i Adobes Flash Player, hvor SmartScreen opfangede angrebet, før Adobe selv havde opdaget sårbarheden.

Edge kæmper en hård kamp

De nye sikkerhedsfunktioner er langt fra de første, Microsoft introducerer med Edge.

Det er blandt andet tidligere blevet meddelt, at Edge vil blokere for bestemt browser-indhold, der kan udnyttes af it-kriminelle til angreb - læs mere om det her.

Selvom Microsoft har føjet en række interessante sikkerhedsfunktioner til den nye browser, har undersøgelser tidligere vist, at Edge plages af mange af de samme sikkerhedshuller som Internet Explorer. Læs om det her.

Det kniber i øvrigt stadig gevaldigt med, at få Windows 10-brugerne til at tage Edge-browseren til sig - også selvom Internet Explorer er ved at blive udfaset.

I stedet er det først og fremmest Chrome-browseren fra Google, der er populær hos webbrugerne med en global markedsandel på omkring 54 procent.

Internet Explorer og Firefox har hver omkring 15 procent af markedet, mens Edge endnu ligger under en browser som Opera, der har 1,81 procent hos Statcounter - hvorfor Edge faktisk slet ikke optræder i statistikkerne. 

Herhjemme kan Edge dog nu klare en markedsandel på omkring to procent på nuværende tidspunkt. 

Læs også:

Microsofts nye Edge-browser plages af samme sikkerhedshuller som Internet Explorer

Øger sikkerheden i Edge: Nu vil Edge blokere for bestemt browserindhold

Edge kæmper en benhård kamp - men Microsoft tøver alligevel med vigtig browser-funktion

Microsoft på vej med besked til millioner af brugere: Nu skal gamle browsere fjernes

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job