Flytning af danske websider trækker ud efter konkurs i webbureau: Her er direktørens forklaring

En flytning af omkring 1.500 konkursramte kunders data hos det danske webbureau Danaweb går ikke så hurtigt som lovet. Læs her, hvordan Danawebs direktør forklarer baggrunden for, at flytningen trækker ud.

Artikel top billede

Det danske webbureau Danaweb er godt i gang med at få flyttet cirka 1.500 nye kunders data, hjemmesider og mails fra konkursboet efter Solid Media Groups servere hos Rackspace i England til egne maskiner.

Arbejdet går dog ikke så hurtigt, som kunderne er blevet stillet i udsigt, da flere kunder først er flyttet til Danawebs servere i 2016.

Danaweb udsendte ellers ved overtagelsen af konkursboet i begyndelsen af december en mail til alle 2.500 kunder hos det konkursramte Solid Media Group, hvor blandt andet følgende passage var fremhævet med fed skrift:

"Flytning af jeres nuværende hjemmeside til DanaWeb sker så snart betaling af webhotel er registreret på vores konto i Danske Bank," hvortil der er tilføjet et kontonummer, som kunderne kunne indbetale 4.788 kroner til, hvis de ønskede at fortsætte det kommende år med Danaweb som deres hosting-leverandør.

En Computerworld-stikprøvekontrol i sidste uge har dog vist, at flere kunder stadig er hostet på Rackspaces servere - en situation, som Danaweb i andre mails har understreget over for kunderne, langtfra er optimal med følgende vendinger:

"Forklaringen er, at vi lige nu betaler omkostningerne på en serverpark, som vi hverken er trygge ved eller har fysisk adgang til, da den er placeret i udlandet. Det er således både et sikkerhedsmæssigt og økonomisk spørgsmål for os at få løst denne opgave."

Strækker sig ind i januar

Computerworld har spurgt Danawebs direktør, Kenneth Stampe, hvordan flytningen af kundernes data går.

Kenneth Stampe vil ikke lade sig interviewe telefonisk, men har forlangt at få tilsendt spørgsmålene per mail.

Noget utraditionelt valgte Kenneth Stampe fredag at publicere sine skriftlige svar i vores debatfelt, men derfor skal du da ikke snydes for hverken spørgsmål eller svar. Nedenstående er hans skriftlige svar på Computerworlds skriftlige spørgsmål:

Kenneth Stampe, hvordan går det med at få de sidste kunder i hus?

"Det går rigtig fint, og heldigvis har kunderne stor forståelse i den ærgerlige situation og sætter pris på vores hjælp og rådgivning. Men at finde løsninger for flere tusinde kunder har krævet flere kræfter og mandskab, end vi i første omgang havde regnet med," skriver Kenneth Stampe.

Hvor mange kunder har DanaWeb fået efter konkursboet?

"Det vil vi gerne holde vi for os selv."

Kenneth Stampe har dog tidligere udtalt, at Danaweb har sikret sig halvdelen af 2.500 nødstedte kunder på fem dage, mens selskabet forsigtigt har skønnet, at det i alt vil have sikret sig 1.500 nye kunder efter Solid Media Groups konkurs.

Jeg kan se, at flere kunder stadig er hostet hos Rackspace i udlandet. Hvordan rimer det med, at Danaweb skriver til kunderne, at der er sikkerhedsmæssige udfordringer for jer, fordi I ikke har fysisk adgang til serverne?

"Det rimer ualmindeligt godt. I disse dage er vores it-folk i gang med at sikre den Joomla-platform, som langt de fleste kunder ligger på. Vi har desværre fundet ud af, at platformen igennem længere tid ikke er blevet sikkerhedsopdateret med de seneste versioner, så den manøvre er en prioriteret opgave for os lige nu."

Læs også: CMS ramt af kritisk sårbarhed: Hackere i fuld gang med at angribe

Hvornår flytter I så rent faktisk kunderne?

"Der bliver flyttet kunder hver eneste dag. Men projektet kommer til at strække sig ind i januar måned, da vi er stødt på flere forhindringer i denne uge. En af dem er et afslag fra den juridiske afdeling ved DK-Hostmaster til at redelegere domæner i større puljer. Så flytningen bliver beklageligvis mere tidskrævende end forventet."

Nødvendigt med pistol for panden?

Når det først sker senere, var der så nogen grund til at advare Solid State Media-kunderne med en pistol for panden, at de skulle beslutte sig inden den 10. december, 15. december og så senest den 16. december, når deres data stadig her den 18. december ligger på de 'utrygge' servere i udlandet?

"Ja, det er naturligvis vigtigt for kunderne at forstå, hvilken situation de er havnet i med en leverandør af deres hjemmeside og mail, der er erklæret konkurs. Kunderne skal hurtigst muligt indgå aftale med en ny leverandør, hvilket kan være DanaWeb eller en anden it-virksomhed."

Læs også: Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt

"Og det er vigtigt at forstå, at kundernes hjemmesider og mails kun er aktive lige nu, da DanaWeb er gået ind og har betalt regningerne i konkursboet for at opretholde driften. Hvis DanaWeb ikke i klare vendinger skal forklare kunderne alvoren i denne situation, så har jeg svært ved at se, hvornår man så skal gøre det."

"Og husk på, at vores kommunikerede deadlines handler om, hvornår vi ønsker svar fra de ramte kunder, om vi eller en anden leverandør skal hjælpe. Det handler ikke om, hvornår vi stopper med at betale regningerne til serverparken i England."

300 kunder er ikke vendt tilbage

Kundernes data har altid ligget på de servere. Hvorfor overhovedet flytte dem?

"Som tidligere skrevet, så er det uønsket for DanaWeb at drifte en serverpark, som vi ikke selv har opbygget og har adgang til. Det er muligt, at andre leverandører er trygge ved det, men det er vi ikke. Derfor skal serverparken i England lukkes ned hurtigst muligt, og vi ønsker hverken at overtage ansvar eller opretholde drift af et system, hvor der også i denne uge er kommet tekniske "spøgelser ud af skabet"."

"Lige nu sørger vi blot for at holde lys i lamperne, indtil alle kunder har fået en rimelig frist og behandling, og jeg forestiller mig ikke, at der fortsat er aktivitet i den serverpark, når januar er gået."

Har I været nødt til at slette kunders data, fordi de ikke er vendt tilbage efter jeres seneste deadline den 16. december?

"Nej, og der er fortsat cirka 300 kunder tilbage, som vi endnu ikke har hørt fra på trods af adskillige telefonopkald og adskillige mails. Men nogle kunder kan jo være på ferie eller have andre årsager til, at det ikke er lykkedes os at få kontakt. Vi vil fortsat forsøge at komme i dialog med de sidste kunder helt frem til årsskiftet uagtet, at vores forlængede svarfrist (16. december, red.) er overskredet."

Kan du så garantere, at ingen Solid State Media-kunder mister data som følge af konkursen?

"Nej, DanaWeb kan ikke give garanti mod datatab på servere ved tredjepart fra et konkursbo, som vi end ikke har adgang til. Vi kan gøre vores bedste for at holde gang i driften, informere kunderne og få tømt serverne. Men garantier i forbindelse med en efterladt serverpark i et konkursbo tror jeg, at man skal lede længe efter."

Læs også:
Stor mystik om danske konkurs-kunders data: Er de stadig på 'usikre' servere?

Webbureau med 2.500 danske kunder konkurs efter fejlslagen redningsplan

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job