Prisstigninger hos danske teleselskaber: Her er fremtidsudsigterne

Selvom prisen for et mobilabonnement er steget i de seneste måneder i Danmark, behøver forbrugerne ikke frygte, at det det er en udvikling, der vil fortsætte.

Artikel top billede

(Foto: Picasa)

Med TDC i spidsen har de største danske teleselskaber over de seneste måneder hævet priserne for de billigste mobilabonnementer for nye kunder. Læs mere om det her.

Prisstigningerne kommer som en konsekvens af den havarerede fusion mellem Telia og Telenor i efteråret, forklarede Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank, mandag til Computerworld.

Men selvom selskaberne nu har set deres snit til at give priserne et nøk opad for nye kunder, så behøver danske mobilkunder ikke frygte, at det er en udvikling, der vil fortsætte i flere år frem.

"Der vil være en grænse for, hvor langt man kan gå. Det er ikke noget, man kan blive ved med," vurderer Morten Imsgard, der følger den danske telebranche og især TDC, der var det første selskab til at hæve priserne.

"Som kunde skal man ikke frygte, at priserne nu kun kender én vej. Det er en balancegang for TDC, hvor man ser på, hvor meget man kan presse citronen, og hvor meget man kan få de andre til at hoppe med på."

Derfor fortsætter det ikke

Morten Imsgard fremhæver, at TDC har haft held til at få de andre selskaber til også at hæve priserne - men at det slet ikke er sikkert, at det vil blive ved på den måde, hvis priserne igen hæves. 

"Der er et element i, at 3 ikke er helt lige så aggressiv i at ville følge med på det, og nogle af Telenors sub-brands følger måske heller ikke med. Der bliver større pris-spænd i markedet, og på et tidspunkt knækker filmen for for de primære brands." 

"Så har de hævet priserne så meget, at de begynder at tabe for mange kunder på det," forklarer Sydbank-analytikeren om markedsmekanismerne. 

Læs også: Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Han forklarer, at regnestykket for en teleoperatør i virkeligheden er ret simpelt, når man hæver priserne: 

"Hvor meget koster det på kundebasen?"

"Regnestykket for en teleoperatør, der har en stor kundebase, er som regel rimeligt gunstigt: Hvis man kan hæve den gennemsnitlige omsætning per kunde, kan man godt tåle at tabe lidt kunder, fordi regnestykket 'net net' giver højere indtjening."

Der er tale om beløb på 10-20 ekstra kroner per måned per abonnement. Kan det have en betydning for et teleselskabs bundlinje, når man også skal tage højde for, at der er nogle kunder, der smutter?

"Det kan det - men der er er et væsentligt men her, da det i første omgang kun gælder for nye kunder. Det vil sige, at det kommer til at tage lang tid, før det slår igennem på selskabernes indtjening. Det er ikke nogen mirakelkur nu og her."

"Men det er søsat af TDC, fordi TDC stadig har et pres på ARPU'en (average revenue per user), red.) på hele kundebasen," forklarer Morten Imsgard.

Han tilføjer, at det ville være langt mere interessant med teleselskabernes øjne, hvis man gjorde ligesom hos YouSee, hvor man eksempelvis bare siger til kunderne, at abonnementet stiger per den og den dato - også de eksisterende kunder.

"Hvis man gjorde det med mobilkunderne, ville det være nu og her - og så ville det virkelig give noget bundlinje med det samme."

Mobilkunder har mange muligheder

Hvorfor gør teleselskaberne så ikke det?

"Det tør man ikke. Mobilkunder er slet ikke lige så loyale som tv-kunder. De har mange flere steder at gå hen, og produktet er mere ens. Så det tør man simpelthen ikke at gøre."

"Jeg tror ikke, at de tør gå meget højere op. Så bliver der et for stort incitament til, at nogle af spillerne i branchen bryder ud."

Læs også: Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Her vurderer Morten Imsgard fra Sydbank, at der trods alt er forskel på situationen i TDC og i de øvrige selskaber:

"TDC kan godt være tilfreds med sin kundebase - men de andre spillere er ikke tilfredse. Både Telia, Telenor og 3 har lyst til at få flere kunder, men de har også lyst til at få bedre indtjening per kunde, så det er en balancegang."

"På et tidspunkt bliver det for fristende for dem. Så kan de godt give afkald på lidt indtjening, hvis de kan stjæle et massivt antal kunder fra TDC."

"Jo mere TDC gør det her, jo mere inviterer man nye selskaber ind," lyder vurderingen fra Morten Imsgard fra Sydbank efter de seneste måneders prisstigninger for mobilabonnementer i Danmark.

Læs også:

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Ny priskrig i den danske telebranche: Derfor ender priskrige igen og igen med opkøb

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S