Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB

Interview: Telenors beslutning om at lukke lavprisselskabet Bibob giver rigtig god mening, fortæller Telenors administrerende direktør, Jesper Hansen.

Artikel top billede

Foto: Telenor/Jesper Nybøll. (Foto: Photo: LARS NYBOELL /)

Det har længe været tydeligt, at Telenor havde et lavprisselskab for meget, og derfor er det også en naturlig konsekvens, at Bibob nu lukker ned, og kunderne derfra overføres til CBB.

Sådan lyder meldingen fra administrerende direktør i Telenor, Jesper Hansen.

"Som en isoleret beslutning ser vi det her som ganske enkelt og udramatisk. Bibob og CBB er begyndt at ligne hinanden meget, og det er kunderne også, når vi kigger på deres forbrug. Så vi har to brands, der ligner hinanden bemærkelsesværdigt meget."

"Og CBB er markant det største brand," siger Jesper Hansen til Computerworld.

Læs også: Telenor afliver lavprisselskabet Bibob - samler alle kunderne i CBB

Han uddyber beslutningen om at satse 100 procent på CBB fremadrettet:

"Vi tror på, at vi kan gøre det mere enkelt og simpelt for vores kunder, at der er ét brand, og så gør vi det også mere enkelt for os selv."

"For det er faktisk ret ressourcekrævende at drive to brands - og det er upåagtet, at det er de samme systemer, der understøtter det, og at det også er den samme organisation, der understøtter det."

"Du skal faktisk investere en del ressourcer, også markedsføringsmæssigt, i at holde et brand i live."

"Så det var oplagt for os, og forhåbentlig også for kunderne, at gøre det til en del af den samme familie," lyder det fra Jesper Hansen.

Ønsker en mere simpel og digital forretning

Telenor er samtidig også i gang med en større forandringsrejse, der handler om at forenkle virksomheden, forklarer Jesper Hansen:

"Det startede vi egentlig med for et par år siden, selvom vi måske har gået lidt stille med dørene - og der har også været en fusion, der har forstyrret billedet en lille smule. Men vi har haft fokus på, om vi kan gøre vores forretning mere simpel, og om vi kan gøre den mere digital."

"Begge ting er helt vildt vigtige, hvis du vil stå distancen i fremtidens konkurrence. Du er simplehthen nødt til at drive en væsentligt mere simpel, digital forretning."

"Digitaliseringsrejsen indeholder et kæmpe it-projekt, og jeg har i gennemsnit over de sidste to år haft 300 fuldtidsbeskæftigede, der arbejder med det her transformationsprojekt. 2016 og 2017 bliver de to år, hvor jeg skal begynde at bruge denne her nye toolboks - og der passer det her som hånd i handske."

Læs også: Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

"I stedet for at skulle arbejde med tre brands - og at skulle digitalisere tre brands - kan jeg nøjes med at koncentrere mig om to."

Afviser at der er fyringer på vej

Hvor mange medarbejdere bliver i overskud, når de to lavprisselskabsbrands bliver lagt sammen?

"Der bliver ikke nogen i overskud. Jeg ser faktisk CBB som et af Danmarks stærkeste telebrands, også når det kommer til kundernes tilfredshed med at være i kontakt med CBB."

"Det betyder også, at jeg skal have det samme antal medarbejdere til at tage telefonen."

"Jeg sparer lidt på markedsføringskontoen og på, at jeg ikke skal have to produktporteføljer, der skal vedligeholdes, og kampagner, der skal laves. Det er investeringer, jeg vil bruge til at gøre CBB endnu stærkere."

"Så der skal være det samme antal til at tage telefonen, når vores kunder ringer, og jeg vil bruge de investeringer, jeg sparer, til at putte ind i CBB."

Ruster Telenor sig til et salg?

Du nævner selv fusionen, der jo aldrig blev til noget. I kølvandet på det var jeres hovedkoncern ude og sige, at Danmark ikke nødvendigvis er et strategisk marked for Telenor-koncernen. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det her handler om, at I er i gang med at forenkle jeres danske virksomhed og gøre den mere attraktiv for eventuelle købere?

"Nej, det gør det faktisk ikke."

"Men alle strategiske muligheder står åbne for Danmark, og det har de selvfølgelig gjort i flere år - og det vil de fortsat gøre."

"Nu har vi prøvet én strategisk option af: Kunne vi medvirke til konsolidering i markedet ved at gå sammen med Telia. Der fik vi ikke medhold i EU-Kommissionen, og så måtte vi efter ni måneders hårdt arbejde sige, at sådan skulle det ikke være."

Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere

"Den strategi, vi startede - planen om at simplificere og digitalisere vores virksomhed - fortsætter vi med ufortrøden styrke. Så det her tiltag har ikke noget med klargøring til salg at gøre."

"Det har noget at gøre med at bygge et endnu stærkere Telenor. Det er det, vi fokuserer på nu," siger Jesper Hansen, der dog samtidig tilføjer:

"Det er ikke ensbetydende med, at alle strategiske optioner ikke fortsat vil stå åbne for Telenor Danmark. Men jeg er ansat til at bygge et stærkere Telenor og fortsætte den forandringsrejse, vi har startet. Bibob er så et element i den simplificeringsproces."

Kunderne flyttes den 22. februar

Bibob-kunderne overføres til CBB den 22. februar. Ingen Bibob-kunder skal skifte simkort i den forbindelse, og Telenor oplyser, at kunderne fra den 22. februar kunne logge ind på CBB's hjemmeside med samme brugernavn og password, som de i dag benytter hos Bibob.

Begge selskaber har hele tiden anvendt Telenors mobilnet, så på det område er der heller ingen forandringer. 

Købe Bibob for 93 millioner

Telenor købte CBB i 2004 og Bibob i 2009.

I første omgang kørte de to lavprisselskaber som et selvstændigt datterselskab, men i 2012 blev de lagt ind under Telenor, og i dag sidder medarbejderne også fysisk hos Telenor på Frederikskaj i København.

Med dødsstødet til Bibob-brandet forsvinder en fra serie-iværksætteren Frank Rasmussens helt store succeser.

Han formåede på blot et par år at skaffe 69.000 kunder til Bibob, før selskabet i maj 2009 blev solgt til Telenor for 93 millioner kroner.

Læs også:

Telenor afliver lavprisselskabet Bibob - samler alle kunderne i CBB

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016

Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S