Artikel top billede

Intel dropper pc- og mobil-markedet som hovedmål: Fremtidens vækst skal komme fra disse nye områder

Intels fremtid som selskab kommer til at hvile på nye forretnings-områder og ikke på pc- og mobilmarkedet, lyder det fra selskabets topchef, Brian Krzanich.

Intel har ét overordnet mål for 2016: Selskabet skal have sig frigjort fra sin dybe afhængighed af pc-markedet.

Pc-markedet er nemlig ikke, hvad det har været. Tidligere kunne Intel som verdens største producent af chip til pc'er skovle penge ind i enorme mængder.

Men i de senere år er salget af bærbare og stationære pc'er faldet i takt med, at forbrugerne har kastet kærligheden på smartphones og tablet-computere.

Intels Atom-chip sidder i dag kun i ganske få smartphone-modeller, men har dog en vis udbredelse på tablet-markedet - men langt fra nok til at man kan tale om noget gennembrud.

Det tager Intel nu konsekvensen af.

"Vores fremtid som selskab vil i stigende grad være afhængig af den store vifte af muligheder i data-centrene, memory-markedet og IoT," lød det fra Intels topchef, Brian Krzanich, da selskabet torsdag præsenterede Intels kvartals-regnskab for selskabets fjerde regnskabskvartal.

Stadig størst

Intel største forretnings-division er fortsat Client Computing Group (CCG), der leverer processorer til både pc'er og mobile enheder, men CCG's omsætning falder stille og roligt.

I Intels netop offentliggjorte regnskabskvartal er divisionens omsætning således faldet én procent til 60,3 milliarder kroner.

Antallet af solgte enheder faldt faktisk mere: Således faldt antallet af solgte desktop-computere ifølge Intel med ni procent i 2015 i forhold til 2014, mens antallet af solgte bærbare computere faldt med 10 procent.

Til gengæld er priserne steget, hvilket har været et lille plaster på såret.

Intel ser imidlertid ikke de store vækstmuligheder for CCG - heller ikke på det tætpakkede marked for mobile enheder, hvor selskabet kæmper hårdt for at ordentligt fodfæste.

I stedet har Intel store forventninger til vækst-mulighederne på markedet for processorer til datacentre og storage-enheder - samlet i divisionen Data Center Group (DCG) - samt ikke mindst det spirende Internet of Things.

Disse områder står i øjeblikket for omkring 40 procent af selskabets omsætning.

Omsætningen i DCG er vokset med fem procent til 29,5 milliarder kroner, mens Intels salg af chip til Internet of Things-markedet er vokset med seks procent til 4,2 milliarder kroner.

DCG er for tiden den mest profitable division i Intel, og analytikere forventer, at divisionen vil få to-cifret vækst i omsætningen i 2016 - ikke mindst på grund af kraftig efterspørgsel i cloud- og kommunikations-markederne.

Intel er her på trapperne med en helt ny storage-løsning, Optane, til både pc'er og servere, som ifølge selskabet vil blive langt mere stabilt og 1.000 gange hurtigere end flash-storage.

Ifølge Brian Krzanich vil Intel fortsat investere i udvikling af pc-forretningen, men den 'vil ikke være den eneste motor under selskabets vækst i 2016," sagde han.

Også Intel-rivalen AMD er i gang med samme måde at skifte kurs.

AMD's processorer sidder især i prisbillige pc'er, og det går ikke godt for selskabet, der har landet underskud i milliard-klassen og løbende tabt omsætning.

Det kan du læse mere om her: Chip-giganten AMD under pres: Ny smart chip skal vende nedturen

AMD forsøger derfor at komme væk fra sin historiske afhængighed af pc-markedet og satser i stedet på at udvikle særlige processorer til servere, spil-konsoller og lignende.

Pc-markedet er ifølge nye tal fra analysehuset IDC faldet med 10,6 i fjerde kvartal 2015 i forhold til det tilsvarende kvartal i 2014.

Læs også:

Intels nye vision: Ikke længere blot 'Intel Inside' - et nyt Intel er ved at se dagens lys

Intel slår mægtige divisioner sammen: Store forandringer på vej

Chipgiganten AMD skifter topchefen ud - i desperat kamp for at komme på fode igen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere