Intels nye vision: Ikke længere blot 'Intel Inside' - et nyt Intel er ved at se dagens lys

ComputerViews: Intel lægger det verdensberømte motto bag sig. Nye vinde blæser over det gigantiske selskab, der er i færd med at ændre kursen over mod nyt farvand. Se her, hvad Intel sigter efter.

Artikel top billede

ComputerViews: På verdens skriveborde findes der millioner af pc'er, der ved tastaturet har påklistret det lille blå 'Intel Inside'-klistermærke med den slagfærdigt schwung-bue rundt om Intel-navnet.

'Intel Inside' har i årevis været blandt de mest kendte og genkendelige mottoer i teknologi-verdenen og udgør en væsentlig del af Intels identitet.

Indtil nu.

For Intel har en ny vision, som selskabets fremtid skal bygge på. Og den kan ikke koges ned til det pc-orienterede 'Intel Inside,' som stammer fra en tid, hvor pc'erne var konge.

Sådan er det ikke længere. Salget af pc'er er under pres af ikke mindst tablet- og smartphones, men også af en lang række øvrige produktyper.

Det er noget, som Intel, der er verdens ubetinget største leverandør af chip til pc'er, er nødt til at tage alvorligt.

Et helt andet sted

Intels topchef, Brian Krzanich, siger da også selv, at Intel er "et helt andet sted end for bare 12 måneder siden."

Han har tidligere sagt, at Intel er tvunget til at 'forandre sig hurtigere end det i forvejen hastigt udviklende marked," hvis Intel også i fremtiden vil være forrest.

Situationens alvor understreges af regnskabstallene fra Intels såkaldte 'Mobile and Communications Group,' der taber milliarder af kroner på driften - blandt andet fordi divisionen har været nødt til ligefrem at betale tablet-producenterne for at smide Intel-chip i kommende tablet-computere.

Men det kan svare sig. I hvert fald forventer Intel, at der vil blive solgt op mod 40 millioner tablet-computere med Intel-processorer i år.


Intel kæmper med andre ord med næb og kløer for at få fat i de nye markeder, hvor selskabet i dag ikke har så godt fat, som det gerne vil.

For selskabets mål er klart: Der skal være Intel-chip i alverdens produkter i fremtiden, der skal bygges på chip til wearables, computere, servere og hundredetusindvis af forskellige dimser, sensorer og maskiner, der kobles sammen i takt med, at Internet of Things begynder at folde sig ud.

Det kan du læse mere om her: Otte vigtige software-tendenser for din virksomhed: Her er otte trends for enterprise software

"If it's smart and connected, it's best with Intel"

Selv formulerer Intel den nye vision på denne måde: "If it's smart and connected, it's best with Intel."

Selskabet mener det alvorligt, og der er flere tydelige tegn på det vej, som Intel er slået ind på, og som over de kommende år vil tegne en helt ny profil for firmaet, der altid har været forbundet med 'Intel Inside.'

Intel har for eksempel sat turbo på udviklingshastigheden af de såkaldte embeddede chip, hvor modellerne er sprøjtet ud af selskabet i højt tempo.

Disse chip-serier udvikles til netop Internet of Things - betegnelse for en fremtid med et virvar af internet-opkoblede produkter og sensorer, der er koblet sammen på kryds og tværs.

Det er chip som Quark, Edison og den helt nye Curie.

Ligeledes er Intel godt i gang med at udvikle chip til wearables og - måske vigtigst - det italesætter målet hele tiden.

De store muligheder for Intel ligger således i de mobile enheder, småenhederne og wearables - samt i datacentrene, der i disse år udbygges voldsomt i takt med, at cloud computing vinder frem.

Intel er i dag stærkt dominerende på det globale marked for chip til servere, hvor den eneste reelle konkurrent er AMD, der har en markedsandel på omkring 10 procent.

På mobilsiden har den store udfordring i årevis været at slå ARM og Qualcomm. Selskabet har forsøgt sig med blandt andet mobil-processoren Core M, men der er lang vej igen, før målet er nået.

Grunden er, at Intel alt for sent opdagede udviklingen på smartphone-markedet, hvor ARM og Qualcomm derfor hurtigt fik sat sig i førersædet.

Qualcomm er eksempelvis i gang med syvende generation af sin lavpris-smartphone-chip med integreret radio, mens Intel nu først er klar med sin allerførste af slagsen, der er kommet til at hedde 'Sofia,' som Intel forventer vil strømme ud i alverdens tablet-computere og discount-smartphones i løbet af de kommende måneder.

Har tid til det lange træk

Intel har masser af penge.

Selskabet tjente 23,5 milliarder kroner på bundlinien alene i fjerde kvartal - det svarer til 10 millioner kroner i timen døgnet rundt i ren indtjening - og det er et ganske normalt niveau for det store selskab, hvis pengetank bugner.

Pengene kommer primært fra pc- og server-områderne, hvor der er stadig er stort salg - om end ikke så stort som i tidligere år.

Selskabets division for salg og udvikling af chip til Internet of Things-enheder har det ligeledes strålende og vokser støt og stabilt.

Det giver plads til udvikling og en ro for selskabet, der har råd til at satse på det lange, seje og velovervejede træk.

Hvordan så med fremtiden?

Intel må regne det for givet, at det aldrig kommer til at få en så dominerende position på markedet for chip til wearables, tablet-computere og smartphones, som det har på pc-markedet.

Det ændrer dog ikke på, at Intel med selskabets enorme finansielle muskler - genereret af salg til pc- og servermarkedet - har mulighed for at rav i andedammen og udvikle og producere lige præcis de nye chip-former, som markedet efterspørger.

Det er ikke længere alene 'Intel Inside.' Men (håber Intel): "If it's smart and connected, it's best with Intel."

Læs også:

Intel har sejret - men satser benhårdt på en ukendt fremtid

Pc-priserne står til at falde i det kommende år

Linux er her der og alle vegne - bare ikke på din pc

Seks nye tendenser tegner pc'ernes fremtid: Snart vil du se dem indbygget i din computer

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse