Skats direktør: Jeg ved godt, at vores CSC-kontrakt er ulovlig

Skats øverste direktør, Jesper Rønnow, vidste godt, at han brød loven, da han i 2013 forlængede en millionkontrakt med CSC. Og han kommer til at bryde loven igen i år.

Direktøren for Skat, Jesper Rønnow, var pinligt bevidst om, at han brød loven, da han forlængede en kontrakt med CSC i 2013. Men han mente ikke, at han havde noget valg. Det skriver Politiken.

Computerworld kunne sidste år afsløre, at de systemer, som CSC drifter for Skat, er så forældede og udokumenterede, at Skat mener, det er umuligt at sende dem i udbud. 

Det kan du læse mere om her: Rigspolitiet har ikke sendt CSC-opgaver i udbud i årevis: System-dokumentation mangler på 19. år.

Jesper Rønnow siger til Politiken, at der ikke var nogen vej uden om underskriften.

"Jeg betragtede min underskrift som ren formalia. Der var ingen alternativer, systemerne skulle jo køre, og skatterne skulle jo inddrives."

Jesper Rønnow har helt ret i, at der ikke var noget reelt alternativ.

Allerede i 2012 stod det klart, at Skat sad fast i monopollignende kontraktforhold med både CSC og KMD.

Det fremgår af en rapport, som konsulentfirmaet McKinsey dengang udarbejdede for regeringens Økonomiudvalg.

"Den nærmest monopollignende situation med CSC og KMD på vedligeholdelses- og driftsområdet skyldes ældre systemer, der blev udviklet for mange år siden. Dette systemlandskab er en betydelig udgiftsfaktor for både drift og vedligeholdelse af applikationer," fastlog konsulentvirksomheden dengang.

Skat er ikke alene om denne situation. Computerworld har tidligere afsløret, at Rigspolitiet har fornyet kontrakter med CSC uden udbud siden 1996.

Skat vil bryde loven igen
Men selv om Skat har været opmærksom på problemet i årevis, er systemerne stadig håbløst forældede og udokumenterede.

Faktisk er systemerne så langt fra at være udbudsmodne, at Jesper Rønnow regner med at bryde loven igen, når kontrakten med CSC snart udløber.

"På nuværende tidspunkt kommer vi ikke til at udbyde(...) Vi er reelt tvunget til at forlænge kontrakten. Skatterne skal jo opkræves," siger Jesper Rønnow til Politiken."

Når Skat har så svært ved at komme ud af situationen, er det primært fordi, at systemerne i mange år er blevet ignoreret.

Det betyder at mange af systemerne er programmeret i COBOL eller andre ældre kodesprog, som kun ganske få programmører forstår.

Eksempelvis er flere af programmerne bag danskernes årsopgørelser fra slutningen af 1960'erne.

Oven i det problem kan Skat lægge den manglende systemdokumentation fra leverandøren CSC, som gør det meget svært at vide, hvordan det hele faktisk er opbygget.

Eller som Jesper Rønnow siger til Politiken.

"Tag personskattesystemet - dele af de programmer, som ligger bag årsopgørelsen, er fra 1969. (...) Sproget, det er kodet i, er der stort set ingen, der behersker mere."

"På nogle af vores systemer har vi ignoreret flere generationer af fornyelser."

CSC har fokus på fornyelse of systemdokumentation
Leverandøren af de forældede og udokumenterede systemer, CSC, udtaler sig aldrig om kunderelationer.

Men CSC's nordiske direktør for public sector, Jette Aagaard Madsen, har tidligere fortalt Computerworld om arbejdet med at drifte systemer henover flere årtier.

Dengang understregede Jette Aagaard Madsen blandt andet, at CSC gør en dyd ud af at rådgive sine kunder om modernisering af systemer.

"I nogle kontrakter indgår der jo et krav om at forny teknologien løbende, og der kan vi godt lide at have en proaktiv tilgang og spørge kunden: 'Skal vi ikke gøre sådan her?' Men det skal jo ikke være nyt for det nyes skyld. Det skal tjene et formål," lød det den gang fra Jette Aagaard Madsen.

I samme ombæring understregede Jette Aagaard Madsen, at CSC faktisk er meget opmærksomme på at producere netop den systemdokumentation, som Skat og Rigspolitiet mangler for at kunne sende driftsopgaverne i udbud.

Du kan læse hele interviewet med Jette Aagaard Madsen her: Sådan beholder CSC sine kontrakter i 20 år

"Der bliver opbygget en masse dokumentation gennem tiden. Vi har jo en forpligtelse til, at dokumentationen er så relevant, at den kan bruges til at sende en opgave i udbud. Det er et vigtigt krav, også på nogle af de gamle opgaver. Det er jo et redskab for os, og det er det også for kunden på udbudstidspunktet."

Skat vil så gerne slippe ud
Det er ikke sjovt at kaste millioner efter ulovlige kontrakter, og Jesper Rønnow er bestemt heller ikke glad for situationen.

"Jeg vil rigtigt gerne ud af det her, men det kan altså ikke lade sig gøre fra den ene dag til den anden," forklarer han til Politiken.

Indtil videre har Skat ikke kunnet slippe ud af det på 19. år, og hos Rigspolitiet kan man tidligst opsige kontrakterne med CSC i 2017.

Læs også: Sådan kan Skat og Rigspolitiet slippe ud af det ulykkelige ægteskab med CSC






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.