Artikel top billede

Konkursen truer: Derfor er det gået helt galt for Fona

Computerviews: Engang lå der en Fona på de fleste handelsstrøg i Danmark. Nu vipper selskabet tæt på afgrunden. Og det er der flere gode grunde til.

ComputerViews: Dyre varer, dårlig service, for små butikker og et altædende onlinemonster.

Sådan lyder den korte forklaring på den udvikling, som nu har tvunget den hæderkronede radio/tv-kæde Fonas ud i en betalingsstandsning- eller rekonstruktion, som det hedder på jura-sprog.

Det kan du læse mere om her: Fona går i betalingsstandsning: Skal finde ny kapital for at undgå konkurs

Fonas nedtur er historien om en branche, som engang levede højt på, at radio og tv-apparater var luksusvarer. Sådan er det bestemt ikke mere.

Jovist, man kan hurtigt komme af med et par tusind kroner, når man går ind i en elektronikbutik - hvad enten det er online eller i det lokale indkøbscenter. Men den stenhårde priskonkurrence har banket avancerne helt i bund.

Og når indtjeningsmarginalerne er papirstynde, er det svært at både få råd til veluddannet personale, et bredt varesortiment og en dyr husleje. Og da slet ikke en lækker onlinebutik til at understøtte ens brand.

Nedtur for strøggadens pryd

Fonas problemer har været synlige i flere år.

Der var engang for måske 10-20 år siden, hvor den lokale Fona-butik var strøggadens pryd med et efter datidens standard pænt stort butikslokale og høflig og kvalificeret betjening.

Nu er Fonas bare én butik blandt mange - og skal man tro folkedybet er god service og og vejledning noget, der hører fortiden til.

Selvom udbuddet af forbrugerelektronik er eksploderet, og kunderne er blevet flere, er vejen paradoksalt nok blevet banet for Elgiganten og senest Power, som med kapitalstærke internationale købmænd i ryggen har bygget megavarehuse, hvor du kan købe alt fra et 70-tommers tv til øregummidutter til dit headsets.

Du kan læse mere om Powers indtog på markedet her: Presset og desperat: Derfor er Expert tvunget til at åbne masser af nye butikker

Sideløbende har e-handlen vokset sig stærk med mere eller mindre specialiserede forhandlere, som leverede varerne til din hjemadresse indenfor en nogenlunde rimelig tid.

Og for at føje spot til skade. Da Apple for snart 10 år siden lancerede den dejlige og dyre iPhone var det med en prispolitik, der ikke efterlod mange basseører i fortjeneste til butikken.

Satte sig mellem tre stole

For Fona har den udvikling afspejlet sig i, at det har knebet med indtjeningen. I de seneste to regnskaber er underskuddet løbet op i tilsammen 60 millioner kroner ud af en omsætning på omkring de to milliarder kroner.

Ironien i Fonas nedtur er samtidig, at Elgigantens britiske moderselskab Dixons gennem det norske Elkjøp faktisk ejer 40 procent af aktierne i Fona.

En mulig løsning på Fonas akutte problemer vil være at Elgigantens ejere vælger at diske op med den nødvendige kapital, som er nødvendig for at Fona kan drives videre. Det vil gøre ironien fuldendt.

Men flere penge fra investorer gør det ikke alene. Fonas situation skyldes, at man aldrig gav slip på sit klassiske butikskoncept. I stedet er man endt mellem tre stole.

For det første tog Fona aldrig skridtet fuldt ud og satsede på at bygge store varehuse.

For det andet: Man tog aldrig konsekvensen og satsede på at være eksklusive og specialiserede i stil med eksempelvis Hifi-Klubben eller Humac.

Og for det tredje: Ligesom inden for tøj og bøger blev de gode gamle radio-tv-butikker ramt af e-handlen.

I stedet blev Fona liggende på de dyre adresser i de store indkøbscentre og på provinsbyernes hovedstrøg. Men undervejs mistede man auraen af luksus og eksklusivitet, og med den aktuelle betalingsstandsning, kan det meget snart være helt slut for det der engang var et ikon i dansk detailhandel.

Læs også:
Fona går i betalingsstandsning: Skal finde ny kapital for at undgå konkurs

Trods fyringer og lønnedgang: Nyt millionhul i Fonas regnskab




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere






Premium
Magtfuld stilling hos rengøringsgigant lokkede Erik Kaae væk fra it-branchen - men nu er han tilbage igen: "Jeg har savnet at arbejde i it-branchen"