Konkursen truer: Derfor er det gået helt galt for Fona

Computerviews: Engang lå der en Fona på de fleste handelsstrøg i Danmark. Nu vipper selskabet tæt på afgrunden. Og det er der flere gode grunde til.

Artikel top billede

ComputerViews: Dyre varer, dårlig service, for små butikker og et altædende onlinemonster.

Sådan lyder den korte forklaring på den udvikling, som nu har tvunget den hæderkronede radio/tv-kæde Fonas ud i en betalingsstandsning- eller rekonstruktion, som det hedder på jura-sprog.

Det kan du læse mere om her: Fona går i betalingsstandsning: Skal finde ny kapital for at undgå konkurs

Fonas nedtur er historien om en branche, som engang levede højt på, at radio og tv-apparater var luksusvarer. Sådan er det bestemt ikke mere.

Jovist, man kan hurtigt komme af med et par tusind kroner, når man går ind i en elektronikbutik - hvad enten det er online eller i det lokale indkøbscenter. Men den stenhårde priskonkurrence har banket avancerne helt i bund.

Og når indtjeningsmarginalerne er papirstynde, er det svært at både få råd til veluddannet personale, et bredt varesortiment og en dyr husleje. Og da slet ikke en lækker onlinebutik til at understøtte ens brand.

Nedtur for strøggadens pryd

Fonas problemer har været synlige i flere år.

Der var engang for måske 10-20 år siden, hvor den lokale Fona-butik var strøggadens pryd med et efter datidens standard pænt stort butikslokale og høflig og kvalificeret betjening.

Nu er Fonas bare én butik blandt mange - og skal man tro folkedybet er god service og og vejledning noget, der hører fortiden til.

Selvom udbuddet af forbrugerelektronik er eksploderet, og kunderne er blevet flere, er vejen paradoksalt nok blevet banet for Elgiganten og senest Power, som med kapitalstærke internationale købmænd i ryggen har bygget megavarehuse, hvor du kan købe alt fra et 70-tommers tv til øregummidutter til dit headsets.

Du kan læse mere om Powers indtog på markedet her: Presset og desperat: Derfor er Expert tvunget til at åbne masser af nye butikker

Sideløbende har e-handlen vokset sig stærk med mere eller mindre specialiserede forhandlere, som leverede varerne til din hjemadresse indenfor en nogenlunde rimelig tid.

Og for at føje spot til skade. Da Apple for snart 10 år siden lancerede den dejlige og dyre iPhone var det med en prispolitik, der ikke efterlod mange basseører i fortjeneste til butikken.

Satte sig mellem tre stole

For Fona har den udvikling afspejlet sig i, at det har knebet med indtjeningen. I de seneste to regnskaber er underskuddet løbet op i tilsammen 60 millioner kroner ud af en omsætning på omkring de to milliarder kroner.

Ironien i Fonas nedtur er samtidig, at Elgigantens britiske moderselskab Dixons gennem det norske Elkjøp faktisk ejer 40 procent af aktierne i Fona.

En mulig løsning på Fonas akutte problemer vil være at Elgigantens ejere vælger at diske op med den nødvendige kapital, som er nødvendig for at Fona kan drives videre. Det vil gøre ironien fuldendt.

Men flere penge fra investorer gør det ikke alene. Fonas situation skyldes, at man aldrig gav slip på sit klassiske butikskoncept. I stedet er man endt mellem tre stole.

For det første tog Fona aldrig skridtet fuldt ud og satsede på at bygge store varehuse.

For det andet: Man tog aldrig konsekvensen og satsede på at være eksklusive og specialiserede i stil med eksempelvis Hifi-Klubben eller Humac.

Og for det tredje: Ligesom inden for tøj og bøger blev de gode gamle radio-tv-butikker ramt af e-handlen.

I stedet blev Fona liggende på de dyre adresser i de store indkøbscentre og på provinsbyernes hovedstrøg. Men undervejs mistede man auraen af luksus og eksklusivitet, og med den aktuelle betalingsstandsning, kan det meget snart være helt slut for det der engang var et ikon i dansk detailhandel.

Læs også:
Fona går i betalingsstandsning: Skal finde ny kapital for at undgå konkurs

Trods fyringer og lønnedgang: Nyt millionhul i Fonas regnskab

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job