Kinesere byder milliarder for norske Opera - ledelse siger ja til at sælge selskabet

Sammenslutning af kinesiske selskaber byder flere milliarder kroner for norske Opera Software, der står bag Opera-browseren.

Artikel top billede

Det norske softwareselskab Opera Software kan være på vej til at blive solgt til en sammenslutning af kinesiske selskaber.

Opera Software satte sig selv til salg i sommer, og den kinesiske sammenslutning har budt 1,2 milliarder dollar - knap otte milliarder kroner - for selskabet.

Det kinesiske konsortium består af to selskaber, spil-producenten Beijing Kunlun Tech og søge- og sikkerhedsfirmaet Qihoo 360 Software, hvis egen browser sidder på 3,5 procent af det meget store, kinesiske marked.

Opera Software er mest kendt for Opera-browseren, der ligger i feltet lige under de fire store browsere, Firefox, Chrome, Safari og Edge/Internet Explorer.

Selskabets markedsandel på browsermarkedet er imidlertid meget lille.

Net Applications målinger viser således, at Opera-browseren på desktop har en markedsandel på blot 1,6 procent, mens IE har 46,9 procent og Chrome 35,1 procent.

De 1,6 procent svarer ifølge Opera til omkring 59 millioner månedlige desktopbrugere i gennemsnit - det såkaldte MAU (monthly average user) - i december.

Opera til Android havde i december 144 millioner MAU, hvilket giver mobil-browseren en markedsandel på 7,28 procent.

Det norske selskab har dog aldrig været i stand til for alvor at tjene penge på browseren.

Som eksempelvis Mozilla henter Opera Software størstedelen af sin browser-baserede omsætning på aftaler med forskellige søgeselskaber med Google og russiske Yandex som de største.

Opera-forretningens største område er selskabets mobile annonce-platform, der står for mere end 75 procent af den samlede omsætning.

Denne forretningsdel omsatte i seneste kvartal for 145 millioner dollar - godt 960 millioner kroner.

Anbefaler ja

Opera Softwares ledelse anbefaler, at selskabets aktionærer siger ja til det kinesiske tilbud.

"[Det kinesiske] konsorties ejerskab vil styrke Operas position og brugernes oplevelser via bedre innovation, ligesom det vil accelerere vores planer om ekspansion og vækst," lyder det i en meddelelse fra Lars Boielsen, administrerende direktør, Opera Software.

De to kinesiske selskaber har ikke mindst kig på Operas bruger-kartotek, der tæller omkring 350 millioner mennesker over hele verden, ifølge Operas egne oplysninger.

Tilbuddet skal accepteres af mindst 90 procent af Opera Softwares aktiekapital.

33 procent af aktiekapitalen har allerede bedyret, at de vil sige ja.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sårbarhedsstyringsspecialist - bliv en nøglespiller i kampen mod cybertrusler

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S