Samsung, Microsoft og Intel går sammen om at bygge fremtidens internet

Flere it-giganter har sat sig sammen for at diktere standarderne for Internet of Things-udviklingen. Microsoft mener, at åbenhed er vejen frem, fordi proprietære protokoller har bremset for udviklingen.

Artikel top billede

Vi er allerede begyndt at se konturerne af fremtidens internet, internet of things (IoT), som netværksgiganten Cisco anslår får 300.000 nye enheder tilkoblet i timen.

Nu går netop Cisco sammen med andre it-giganter som Samsung, Microsoft og Intel om at danne organisationen Open Connectivity Foundation eller OCF for at klargøre standarderne for de milliardvis af enheder, som skal kobles på nettet i de kommende.

Udover disse navne er også ARRIS, CableLabs, Electrolux, GE Digital og Qualcomm med i OCF-organisationen, som vil arbejde sammen med IoT-standarderne.

Det skriver Tech Times.

Forbedrer konkurrenceevnen

Enhederne, som disse selskaber sammen skal kigge på, er alt fra sensorer, smartphones, computere og industrirobotter, som i flere tilfælde skal kunne arbejde sammen.

Også selv om styresystemer, chipset og anden software og hardware kommer fra forskellige leverandører, lyder det fra den nystiftede organisation.

"Når OCF indfrier dette løfte, så kan enhver fra en stor organisation til en udvikler i en garage benytte de åbne OCF-standarder til at bygge løsninger på og konkurrere," forklarer OCF-organisationen ifølge Tech Times.

Microsoft kom sent i gang

Især for it-giganten Microsoft er der meget på spil ved at komme ind i et IoT-samarbejde med andre store, magtfulde it-selskaber.

For Microsoft missede smartphone-bølgen, og nu håber selskabet på at komme op på surfbrættet med blandt andet Windows 10 og cloud-infrastrukturen Azure, inden IoT-bølgen for alvor har vokset sig stor.

Microsofts chef for selskabets Windows og Devices Group, Terry Myerson, forklarer, at selskabet tror fuldt og fast på OCF's visioner og arbejdet med åbne standarder.

"For selvom IoT er fyldt med muligheder og løfter om at forbinde enheder i hjemmet eller i forretningen, har konkurrencen mellem forskellige åbne standarder og lukkede forretningsprotokoller forhalet udviklingen og innovationen," forklarer han på Microsofts egen blog.

Læs også:
Den næste fantastiske it-bølge lige om hjørnet: Derfor er sensorer i bleer og på p-pladser så god en ide

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil