Dansk forbrugervagthund anmelder onlinegigant til politiet for spam

Forbrugerombudsmanden har fanget online-tøjselskabet Zalando i et udsende en hel stak spammails til kunder, som ikke har bedt om den uopfordrede reklame. Derfor står tøjselskabet nu til at indkassere en spam-bøde.

Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen har politianmeldt det tyskbaserede online-tøjfirma Zalando med en global omsætning på godt 22 milliarder kroner for spam i Danmark.

Konkret skulle Zalando have udsendt 173 spammails - uopfordrede reklamemails - til 18 personer, hvoraf hovedparten af de elektroniske breve indeholdt personlige anbefalinger af tøjselskabets produkter.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Her fremgår det også, at 16 af klagerne har oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage de omtalte reklamemails fra Zalando.

To af klagerne angiver, at de har modtaget tøjfirmaets reklamer, selvom de har trukket deres samtykke til dette tilbage.

Zalando beklager

Zalando har forklaret miseren med, at der har været tale om anbefalingsmails, hvor selskabet gjorde kunderne bekendte med lignende produkter til dem, der allerede havde købt.

Selskabet erkender dog også, at der har været systemfejl, så brugerne i visse tilfælde ikke har kunnet fravælge muligheden for reklamemails.

Den systemfejl har selskabet beklaget, mens tøjgiganten også ifølge Forbrugerombudsmanden har været behjælpelig med at få belyst sagerne, ligesom udsendelse af mails til de berørte kunder er stoppet.

I ét tilfælde har tøjselskabet dog helt afvist, at der skulle være tale om reklamemails, men at mailen i dette konkrete tilfælde var nødvendig kommunikation i forbindelse med køb og returnering af en vare.

Står til 17.300 kroner i bøde

Hvis alle anklagepunkter går igennem, står Zalando til en bøde på i alt 17.300 kroner.

Det skyldes, at spamregnskabet bliver udarbejdet med 10.000 kroner for de første 100 udsendte mails, mens alle spammails herefter bliver takseret til 100 kroner per mail.

Forbrugerombudsmandens presseafdelingen forklarer til Computerworld, at sagen nu ligger til efterforskning hos politiet, hvorefter det formodentlig kommer en afgørelse på sagen i løbet af 2016.

Læs også:

Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

Posten udnyttes groft i spambølger: Derfor er det så svært at få styr på problemerne

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Julian Olsen som Datateknikerelev ved afd. Thisted og afd. Esbjerg. Nyt job

Julian Olsen

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job